T-Max dvě baterky.

D, TD, TDI, TD5
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
marsant
Příspěvky: 184
Registrován: 20 črc 2016 20:02
tel.: 731 158 337
auto: LR Discovery 3
Bydliště: Havířov

Re: T-Max dvě baterky.

#21 Příspěvek od marsant » 14 dub 2020 23:07

Ahoj ... taky prispeju trochu k tematu ... je potreba davat jeste mezi hlavni baterku a pridavnou rozdelovac na + kabel? Nekde jsem videl ze ho tam nekdo pro jistotu ma ...
Viz foto napriklad ... pokud ano rozdelovac 100A je ok pro propojeni hlavni baterie 95Ah a pridavne 65Ah?

Nebo ho jeste taky umistit mezi pridavku a skrinku s pojistkama pro spotrebice na ni napojene?
Mam plan ze bych v D3 umistil pojistnou skrinku dovnitr v kabine, nekde na strane u leve nohy ridice. K baterce bych pak protahl kabely + a - ... tak jestli tam dat ten rozdelovac?

Omluva za asi trochu hloupe dotazy ... ale te elektrine fakt moc nehovim.

Dik!
0-382-60-durite-12v-24v-dc-100a-manual-reset-circuit-breaker.jpg
0-382-60-durite-12v-24v-dc-100a-manual-reset-circuit-breaker.jpg (53.85 KiB) Zobrazeno 1703 x
Odesláno z mého SM-G920F pomocí Tapatalk


MadTom
Příspěvky: 12546
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
Bydliště: Olomouc

Re: T-Max dvě baterky.

#22 Příspěvek od MadTom » 15 dub 2020 07:17

Dvě baterky musí být rozpojené ve chvíli, kdy se nedobíjí, tedy když auto stojí. Jinak hrozí, že se vybijí navzájem a to klidně až do zničení.
Používá se na to něco jak velké relé ( stykač, solenoid, ...) a nějaká ovládací logika.
Tohle relé musí být dimenzované na maximální proud, který mezi baterkama může téct, 100A je málo. 100Ah nebo 65Ah je kapacita, tedy úplně jiný údaj.
Proud odpovídá tomu, jak velkým startérem to točí, kapacita tomu, jak dlouho vydrží svítit zapomenutá světla.
Do plusu se dává proto, protože je to jednodušší v autě, které má mínus připojený na karoserii, ta se totiž špatně přerušuje, narozdíl od plusového drátu, který stačí přeštípnout.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 12546
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
Bydliště: Olomouc

Re: T-Max dvě baterky.

#23 Příspěvek od MadTom » 15 dub 2020 07:18

A ještě drobnost, 100A věc na obrázku je jistič, nikoliv relé nebo něco podobného.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
marsant
Příspěvky: 184
Registrován: 20 črc 2016 20:02
tel.: 731 158 337
auto: LR Discovery 3
Bydliště: Havířov

Re: T-Max dvě baterky.

#24 Příspěvek od marsant » 15 dub 2020 07:26

MadTom píše:Dvě baterky musí být rozpojené ve chvíli, kdy se nedobíjí, tedy když auto stojí. Jinak hrozí, že se vybijí navzájem a to klidně až do zničení.
Používá se na to něco jak velké relé ( stykač, solenoid, ...) a nějaká ovládací logika.
Tohle relé musí být dimenzované na maximální proud, který mezi baterkama může téct, 100A je málo. 100Ah nebo 65Ah je kapacita, tedy úplně jiný údaj.
Proud odpovídá tomu, jak velkým startérem to točí, kapacita tomu, jak dlouho vydrží svítit zapomenutá světla.
Do plusu se dává proto, protože je to jednodušší v autě, které má mínus připojený na karoserii, ta se totiž špatně přerušuje, narozdíl od plusového drátu, který stačí přeštípnout.
Asi jsem zapomnel napsat ze mam normalne TMaxe kterym to chci propojit .. to tedy resi to ovladani spojeni a odpojeni baterek od sebe. Ten jistic co jsem poslal obrazek jsem prave videl na internetu .. ze ho mel nekdo zapojeny mezi TMaxem a hlavni baterkou ... proto se ptam zda je to nutne? Asi jsem to spatne napsal ... Obrázek Diky

Odesláno z mého SM-G920F pomocí Tapatalk


MadTom
Příspěvky: 12546
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
Bydliště: Olomouc

Re: T-Max dvě baterky.

#25 Příspěvek od MadTom » 15 dub 2020 07:35

Aha, tak to je jiná. Pojistka nebo jistič má v tomto případě chránit dráty před připadným zkratem. Aby to fungovalo, ta musí být těsně u baterky, aby nejištěná část drátu byla co nejkratší. A protože tam máš baterky dvě, tak by pojistak měla být u každé z nich. To je ale rozumné jenom v případě, že jedna baterka bude v motorovém prostoru a druhá někde vzadu v kufru. Pokud je propojovací drát krátký, tak ho stačí dát do chráničky (husí krk) a tu dobře upevnit.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
marsant
Příspěvky: 184
Registrován: 20 črc 2016 20:02
tel.: 731 158 337
auto: LR Discovery 3
Bydliště: Havířov

Re: T-Max dvě baterky.

#26 Příspěvek od marsant » 15 dub 2020 08:00

Ano přesně tak .. zkrat na drátu mezi těmi bateriemi, přesněji solenoidem Tmax a hlavní baterií ... nevím co by se muselo stát? Autonehoda, nebo cokoliv. Tak jsem si říkal zda není lepší tam mít ještě pro jistotu jeden takový chránič.
Obě baterky budou vepředu pod kapotou, Tmax hned vedle té přídavné a pak půjde drát přes celou šíři motorového prostoru k hlavní baterce. Takže ten jistič bych umístil tam,
tedy těsně vedle hlavní baterky.
Teď ještě dotaz jak velký by ten jistič měl tedy být? Kolik A?! Podle čeho to zjistím nebo spočítám?

Nebo je to celé zbytečné a vyřešit to jen tím husím krkem? Ten jistič je ale už otázka pár korun a asi i klid na duši ne?
:whew

Uživatelský avatar
xxx
Příspěvky: 2152
Registrován: 25 bře 2013 09:51
tel.: 777 945 9jedna4
auto: D3 ex, D4
Bydliště: Severní Morava

Re: T-Max dvě baterky.

#27 Příspěvek od xxx » 15 dub 2020 09:15

pokud nebudeš druhou baterii používat jako pomocnou pro startování, kdyby hlavní nefungovala, tak ti 100A stačí.
Co je důležité, na jaký proud je stavěný ten solenoid, potom jištění musí být na stejný nebo nižší proud, jinak to nedává smysl.
Jištění dáš mezi hlavní baterii a solenoid.

MadTom
Příspěvky: 12546
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
Bydliště: Olomouc

Re: T-Max dvě baterky.

#28 Příspěvek od MadTom » 15 dub 2020 09:57

Přesně tak, je to o tom, co přes tem kabel bude fungovat a jakou máš vlastně tu druhou baterku. Pokud je karavanová, tak velký proud dát neumí, pod startovací a chceš z ní i startovat, třeba v případě nouze, tak to musí být dimenzované na plný proud startéru.
K tomu solenoidu - ten proud co je tam udaný je většinou trvalý proud, nebo u stykačů proud, který to umí sepnout. Nikoliv proud který to krátkodobě přenese, třeba při tom startování, ten může být podstatně větší.
Já to mám v D2 podobně - jedna baterka vpředu za světlem, druhá vzadu před spolujezdcem, obě v motorovém prostoru. Propojení kabelem o průřezu 35mm2, ten je v husím krku. Připojovaní relé mám na straně druhé baterky, k té hlavní se tehdy nevešlo, raději jsem vedle ní dal stykače pro naviják. Na propojení mezi baterkama mám 500A tavnou pojistku, protože byla.
Zásadní je, aby se kabel nemohl někde prodřít nebo skřípnout, a pokud je možnost, tak ho vést tak, aby při případném ťukanci nedošlo k jeho skřípnutí vůči kostře a tím zkratu, tj. nedávat ho mezi karoserii a motor nebo jinou velkou věc.
Co se týče proudu, na který je třeba jištění dimenzovat - základem je průřez drátu, který tím jistím. Pojistka musí být podstatně slabší, než jištěný drát, aby se stihla v případě zkratu včas přepálit a nedošlo k poškození drátu (roztavení izolace nebo zahoření). Druhé je hledisko odběru - co z toho bude napájeno a kolik je baterka vlastně schopná dát proudu. Pokud nechci honit startér nebo naviják, kde 400 A u navijáku není nereálné, tak zbývá odběr z pomocné baterky (lednička, nabíječka, světýlka, ...) + její nabíjecí proud, který může být klidně i 100 A nebo víc, ale jenom chvilku - pokud budu mít pomoc baterku vybitou po několika dnech na pláži se zapnutou ledničkou, nastartuji, elektronika baterky propojí a ta pomocná si cucne proud jak z alternátoru tak z nabité hlavní baterie. V principu se baterka dá nabíjet takovým proudem, jakým se dá vybíjet, za dodržení určitých pravidel, což tady je v pohodě - ten proud po chvilce sám klesne.
Osobně bych jištění dimenzoval jenom podle tloušťky drátů, ale já používám na vše AGM baterie, které jsou schopné snášet jak velké proudy (startér, naviják), tak hluboké vybití (lednička, bufík).
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
kaligula
Příspěvky: 550
Registrován: 10 říj 2012 09:45
auto: D3 + Def110
Bydliště: Dětmarovice

Re: T-Max dvě baterky.

#29 Příspěvek od kaligula » 15 dub 2020 10:38

MadTom píše:
15 dub 2020 09:57

K tomu solenoidu - ten proud co je tam udaný je většinou trvalý proud, nebo u stykačů proud, který to umí sepnout. Nikoliv proud který to krátkodobě přenese, třeba při tom startování, ten může být podstatně větší.
Nebo spíš proud který to umí i rozepnout, aby se kontakty velkým proudem nepřisvařily k sobě nebo při rozepínání nevznikl oblouk

MadTom
Příspěvky: 12546
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
Bydliště: Olomouc

Re: T-Max dvě baterky.

#30 Příspěvek od MadTom » 15 dub 2020 13:25

To ano, u navijáku, u rozpojovače dvou baterek do asi není moc častý případ.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
marsant
Příspěvky: 184
Registrován: 20 črc 2016 20:02
tel.: 731 158 337
auto: LR Discovery 3
Bydliště: Havířov

Re: T-Max dvě baterky.

#31 Příspěvek od marsant » 19 dub 2020 21:09

Druhou baterku tam mám tuto Vartu
https://www.battery-import.cz/dual-purp ... 2v--lfd60/

Použití druhé baterky primárně na spotřebiče - lednice, měnič 230, CB stanice, nějaké 12V zásuvky, USB, apod. Možná časem solární panel s
konvertorem.
Chtěl bych ale mít i možnost baterie propojit v případě nouze, tedy pro nastartování, případně naviják. Ostatně jak tomu rozumí tak s tím asi i T-max počítá, a dá
se propojit talčítkem "link", kdy se obě baterie propojí .. tedy například pro ten nouzový start kdy je hlavní baterie vybitá.
V technickém popisu u T-maxe je "Relay continuous load current: 250A" ... rozumím že toto je tedy maximum ktere pres ten solenoid můze dlouhodobe jít ok?
Tedy pak jistič 250A nebo trochu nižší a adekvátní kabel.
Co ale pak to startování a naviják, když píšete že u navijáku může v pohodě být i 400 A ... a co to startování? Kolik pak bere na D3 startér?
Pak není standardní solenoid u T-maxe dostatečný a je třeba sehnat jiný?

Byl bych nejvíc vděčný, kdyby mi někdo sepsal přesné specifikace pro mé plánované využití viz výše a pro D3.

a/průřez drátu
b/velikost jističe mezi solenoidem T-max a hlavní baterkou
c/ pokud není standardní t-max solenoid dostatečný, tak jaký jiný? A jde napojit na ovládní t-maxe?

Díky kluci za pomoc a trpělivost! :nod

MadTom
Příspěvky: 12546
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
Bydliště: Olomouc

Re: T-Max dvě baterky.

#32 Příspěvek od MadTom » 19 dub 2020 22:06

Startér bere méně než naviják. Průřez drátů - krátké alespoň 25mm2, aby se daly dobře ohnout, dlouhé přes motorový prostor 35mm2, a pokud by jsi tahal kabel až dozadu do kufru, tak 50 nebo k navijáku 70mm2.
Jestli má solenoid psáno trvale 250A, tak ti bude stačit. Trvalý proud je o tom, jak moc se to celé ohřeje. Další věc je spínaný proud, a ten tady bude malej, na rozdíl od stykačů (solenoidů), co přímo spínají třeba naviják.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
marsant
Příspěvky: 184
Registrován: 20 črc 2016 20:02
tel.: 731 158 337
auto: LR Discovery 3
Bydliště: Havířov

Re: T-Max dvě baterky.

#33 Příspěvek od marsant » 20 dub 2020 07:22

Ok díky .. a ten jistič 250A bude ok jo?! Mezi solenoidem a hlavni baterkou ...

Uživatelský avatar
xxx
Příspěvky: 2152
Registrován: 25 bře 2013 09:51
tel.: 777 945 9jedna4
auto: D3 ex, D4
Bydliště: Severní Morava

Re: T-Max dvě baterky.

#34 Příspěvek od xxx » 20 dub 2020 07:44

marsant píše:
20 dub 2020 07:22
Ok díky .. a ten jistič 250A bude ok jo?! Mezi solenoidem a hlavni baterkou ...
ano

Uživatelský avatar
victom
Příspěvky: 494
Registrován: 07 bře 2016 21:41
tel.: 00421905467739
auto: Defender puma 110 SW
Bydliště: Slovensko
Kontaktovat uživatele:

Re: T-Max dvě baterky.

#35 Příspěvek od victom » 20 dub 2020 08:09

Na hlavnej baterke maš asi poistku350A priamo na svorke batérie. Ja som pri montáži druhej baterie kúpil +svorku s pojistkou350A. Ma to vyhodu oproti obyčajnej svorke, lepšie sa tam pripájajú ďalšie spotrebiče. Kable budeš mať istené priamo na batérii.

Odpovědět