Stránka 1 z 3

T-Max dvě baterky.

Napsal: 14 lis 2014 02:24
od hynek
Ahoj..řeším stejný problém...a ke všemu jsem trochu dement :-) Prosím vás...mám system T-max.... chápu správně, že pokud propojím systémem ty dvě baterie, a pak vypnu motor, bude záložní baterie automaticky zásobovat cigaretovou zásuvku v palubce??? Nebo to musím ještě celé přepojit???Díky za polopatické podání!!!

Re: dual system

Napsal: 14 lis 2014 06:32
od Tazik1992
Tim vypnout motor myslíš jako klíček do polohy 0 ? Podle schématu zapojení by to zásuvku napájet nemělo, protože v Td4 je při vyplém motoru zásuvka bez napětí. Tenhle aparát nezasahuje do stávajícího zapojení v autě. Musel bys propojit zásuvku se záložní baterkou a dát tam relé, které po vypnutí zapalování připojí zásuvku k záložní baterce. Případně tu zásuvku připojit rovnou jen na zálohu a doplnit přepínačem pro manuální výběr buď hlavní nebo záložní baterie(kdybys třeba záložní vyndaval). Propojit zásuvku se zálohou a nechat jí zároveň i na stávajícím obvodu nedoporučuju, protože pak by při vypnutí šlo napájení přes pojistku zásuvky k další obvodům. Viděl sem teda pár schémat zapojení T-Maxe, ledaže bys měl něco jinýho.
tmax.jpg
napájení zásuvky
zásuvka Def.JPG

Re: dual system

Napsal: 14 lis 2014 13:04
od hynek
Jasné!! Díky moc...schema je pochopitelné!!! A s tou zásuvkou máš vlastně pravdu..je v poloze nula bez proudu, to mi mohlo dojít :lol: Tak ted to chápu takhle: pokud na záložní baterii napojím přímo třeba webasto tak je to v pořádku? Předpokládám že není třeba dávat ani pojistku, protože to topení za "bambilion" je snad nějak jištěné samo! Ale pokud chci v autě zásuvky, které poběží i v poloze klíčku nula, musím od záložní baterie táhnout dráty do zásuvek které přidám někam jinam v autě. Tam už bude asi pojistka nutná, co nejblíže baterii a spočítat odběr a zvolit sílu pojistky že??? To už sem z jiných vláken vyčetl :grin: Díky moc!

Re: dual system

Napsal: 14 lis 2014 13:56
od komin
Vsetko co pripajas na baterku ma mat poistku, webasto ma myslim ze 3 poistky musis ist od kurenia po kabli a najdes ich, v nom samotnom poistky niesu, a poistky umiestnobat vzdy hned na zaciatku pri baterke.

Re: dual system

Napsal: 14 lis 2014 14:24
od hynek
komin píše:Vsetko co pripajas na baterku ma mat poistku, webasto ma myslim ze 3 poistky musis ist od kurenia po kabli a najdes ich, v nom samotnom poistky niesu, a poistky umiestnobat vzdy hned na zaciatku pri baterke.
Aha díky...nicméně na kabeláži webasta pojistky nejsou.....ale našel sem tři přímo v tělě topení..ta kabeláž je originál a končí jen oky na baterku..a jedna lajna navíc k ovladači. :?: :!:

Re: dual system

Napsal: 14 lis 2014 14:30
od MadTom
Pojistky určitě ano a co nejdblíže zdroji, tedy baterce. Jsou tam mimo jiné proto, aby když se nekde prodře drát a začne to postupně zkratovat ten drát něco odpojilo. Proto musí být co nejblíže baterce. A jejich dimenzování (proud) musí odpovídat jednak spotřebiči a jedna průřezu vlastního drátu. Není nic lepšího než slabej drát co vede přes celé auto jištěnej 30A pojistkou - v případě, že se drát na konci zkratuje na zem, tak tím že je slabej a dlouhej má takovej odpor, že pojistku nevyhodí a začne to celé hořet. Podobné je to se silovým rozvodem nějkým tlustým drátem a z něj udělanýma odbočkama - v takovém případě se velkou společnou pojistkou jistí ten silovej drát a u každé odbočky musí být další pojistka odpovídající té odbočce. odbočka bude podstatně slabší, tak při zkratu na konci odbočky to hlavní pojistku nevyrazí a opět to hoří.

A když to zrovna nezačne hořet, tak se alespoň zapeče celej svazek a je taky veselo.

Re: dual system

Napsal: 14 lis 2014 15:45
od hynek
MadTom píše:Pojistky určitě ano a co nejdblíže zdroji, tedy baterce. Jsou tam mimo jiné proto, aby když se nekde prodře drát a začne to postupně zkratovat ten drát něco odpojilo. Proto musí být co nejblíže baterce. A jejich dimenzování (proud) musí odpovídat jednak spotřebiči a jedna průřezu vlastního drátu. Není nic lepšího než slabej drát co vede přes celé auto jištěnej 30A pojistkou - v případě, že se drát na konci zkratuje na zem, tak tím že je slabej a dlouhej má takovej odpor, že pojistku nevyhodí a začne to celé hořet. Podobné je to se silovým rozvodem nějkým tlustým drátem a z něj udělanýma odbočkama - v takovém případě se velkou společnou pojistkou jistí ten silovej drát a u každé odbočky musí být další pojistka odpovídající té odbočce. odbočka bude podstatně slabší, tak při zkratu na konci odbočky to hlavní pojistku nevyrazí a opět to hoří.

A když to zrovna nezačne hořet, tak se alespoň zapeče celej svazek a je taky veselo.
Ok...díky...je mi čím dál jasnější že to není jen tak!!!! :-( Každopádně zapojení dualu zvládnu...vodiče i pojistky jsou součástí balení..tak doufám že i správně dimenzované!!! A než na tu druhou baterku připojím to webasto tak musím ještě chvilku studovat!!!! 8) : Díky!

Re: dual system

Napsal: 14 lis 2014 15:58
od komin
Moze byt ja som vychadzal z eberspechru kde su poistky na konci pri ockach na baterku.

Re: dual system

Napsal: 14 lis 2014 17:36
od Tazik1992
Právě sem se vrátil z terénu a vidim, že vše bylo řečeno. Tak to má být. :grin:

Re: dual system

Napsal: 14 lis 2014 21:23
od lumberjack
hynek píše: Ok...díky...je mi čím dál jasnější že to není jen tak!!!! :-( Každopádně zapojení dualu zvládnu...vodiče i pojistky jsou součástí balení..tak doufám že i správně dimenzované!!! A než na tu druhou baterku připojím to webasto tak musím ještě chvilku studovat!!!! 8) : Díky!
Mám taky toho t-maxe, zapojení zvládneš, ale kabely hlavně k baterce jsem dal silnější. Jinak všechno k přídavný baterce mám natažený přes pojistku lankama 1,5 a více... To téma tu už je a asi dvakrát, ale hledá se tady trochu s nesnázema...

Re: dual system

Napsal: 15 lis 2014 08:37
od Tazik1992
No a co kdyby se upravil alespoň název tohodle vlákna na nějaký smysluplnný. Troufam si říct, že "dual system" nikoho při hledání nenapadne :D

Něco jako: T-Max - dual battery system nebo po česku T-Max dvě baterie v autě....

Re: dual system

Napsal: 15 lis 2014 08:54
od hynek
Tazik1992 píše:No a co kdyby se upravil alespoň název tohodle vlákna na nějaký smysluplnný. Troufam si říct, že "dual system" nikoho při hledání nenapadne :D

Něco jako: T-Max - dual battery system nebo po česku T-Max dvě baterie v autě....
No jasně!!! Však já sem ten příspěvek četl, a myslel že pokládám dotaz do stejného vlákna...proto sem začal větou "řeším stejný problém".......sem se asi uklikl... :? 8) nevím proč sem založil nové vlákno??? Ty fotky mám naštudovaný!!

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 15 lis 2014 09:15
od hynek
Jinak teda...sem tam nacpal jako druhou baterku "Varta blue dynamic 78 ah"...propojení už nebude problém....v balení T-Maxu je jen jedna 2Am pojistka..a pravda dráty jsou trochu tenčí... :? Ještě mě zajímá zda je problém pokud je baterka ne uplně v rovině??? Myslím tím plus minus 5mm??? :? A jestli ten kastlik je schválně děravej? Třeba kvůli plynu, kterej se může tvořit v baterii...nevím?? Každopádně je tam dost bahna!! A to mám najeto 10tis. Km....tak že bych to trochu utěsnil... :twisted:

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 15 lis 2014 14:00
od MadTom
Děravé je to úmyslně a většinou taky pořádnš rezavé u strších auta, kdy byly ještě dolývací baterky, ze kterých se vždy trošinku uvolňovala i kyselina.
Já počítám s tím, že to celé budu předělávat - aby byl spodek rovnej a vešly se mi pod sedadlo dvě 105Ah baterie.
5mm by mělo být v pohodě. záleží ovšem na to, co máš za baterku. Já používám AGM (rounové) - je to podobné jako Optimy, ale není zamotané do válce. Nejsou dolévací a jsou mechanicky podstatně odolnější. Nevýhodou je, že pokud se překročí maximální povolené napětí (chyba v alternátoru nebo špatná nabíječka), tak se dají velmi rychle zničit - ztratí vodu a tím i kapacitu.

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 16 lis 2014 23:09
od hynek
Tak...prosím Vás...asi jsem se unáhlil s tím že propojení už bude hračka!!! Co mám sakra dělat se záporným polem přídavné baterky??? Prostě ho propojit se záporným polem hlavní baterie??? Nebo jen přidělat na kastli (kostru)???? Ze schématu mi to najednou není uplně jasné :? Díky všem za trpělivost!!!

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 17 lis 2014 00:15
od Tazik1992
Obojí je teoreticky možný, ale prakticky je myslim lepší propojit -póly přímo kabelem.
U lumberjacka je vidět na +pólu záložního aku dvojitá svorka (pro dva kabely). Takovou použij i pro -pól hlavního aku (stávající ušmikneš) a zároveň z ní vyvedeš pokračování k záložnímu aku. U záložního aku bych je dal na oba póly. Ta výměna svorky na -pólu hl.aku není vysloveně nutná, když se Ti tam podaří došroubovat kabel k propojení se záložním aku. To samé platí o +svorce.

Náčrtek opraven.
propojeni aku.jpg

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 17 lis 2014 02:47
od hynek
Taziku díky moc!!! Sloužíš lidu opravdu na plno!! :grin:

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 23 lis 2014 14:54
od hynek
Taziku prosím tě!! Nemám ten selenoid odizolovat??? Je vlastně přichycen na kostře... Prská mi to tady při zapojováni...nebo asi jen odpojit baterii a až to bude všechno namontovaný tak zas připojit???

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 23 lis 2014 15:45
od Tazik1992
Tak při tom zapojování bys to měl mít odpojený.Hlavně minus na primárnim aku. Preventivně. Odizolování solenoidu není nutný.
Nejdřív bych propojil obvody-rozvody kolem záložního aku a pak připojil k solenoidu. Pak k němu připojil přívod od primárního aku a nakonec zapojit kontrolér T-Max.

Re: T-Max dvě baterky.

Napsal: 23 lis 2014 18:23
od hynek
Děkuji moc!!!