Td5 otackomer reseni

D, TD, TDI, TD5
Odpovědět
Zpráva
Autor
lopolk
Příspěvky: 1
Registrován: 18 pro 2020 08:03
auto: defender td5 1999

Td5 otackomer reseni

#1 Příspěvek od lopolk » 18 pro 2020 08:28

Ahoj,

mam defika td5 1999 a byl bez otackomeru. Podarilo se mi ho uspesne nainstalovat a jelikoz to stalo hodne vyzkumu zde bych se podelil o poznatky. Mozna se nekde mylim, prosim, nehante me, spise optavte a uvedte na pravou miru.

Nejsnazsi reseni: Koupit si za nehezky penize originalni otackomer. To neni reseni, ktere by bylo pro mne. Proto prislo par technickych vyzev.

Moznosti ziskani signalu:
1. Z alternatoru
2. z Crank Shaft Position Sensor (nevim cesky nazev - senzor polohy vackove hridele?)
3. z ECU

1. Na vetsine alternatoru se nachazi konektor W, ktery vydava +-12V signal odpovidajici otackam alternatoru. Jelikoz jsou otacky alternatoru primo zavisle na otackach motoru, pak signal po zkalibrovani otackomeru odpovida. Takto se nejcasteji dodelavaji otackomery na diesel motory, ktere ho nemaji, ci nemaji na nej pripravu. Originalni a puvodni alternator na td5 sice W ma, ale shovany za krytkou. Jelikoz sundavat alternator se mi na td5 nechtelo (je na strane spolujezdce od motoru celkem hluboko a muzel bych sundavat remen), toto nebylo mnou pouzite reseni. Pro toto reseni je treba mit otackomer pro dieselove motory, napojit se na W alternatoru a vyvest si vodic se signalem k budiku.

2. Crank Shaft Sensor sice na td5 je (a je nezbytny - bez nej ci s poruchou td5 nenastartuje) avsak vydava sinusoidni analogovy signal, na kterem lze rozpoznat 36 poloh hridele. Signal sensoru jde do ECU do cerveneho konektoru a ECU si nasledne tento signal odecita a A/D prevodnikem ho prevadi na digitalni signal na pinu 19 cerneho konektoru. Vyjit primo ze signalu Crank Shaft bylo za me neresitelne, jelikoz bych musel reverse-engineer A/D prevodnik pomoci dalsi elektroniky (treba arduinem).

3. Nakonec jsem zvolil reseni pomoci pinu 19 na ECU. Nanestesti i zde se objevuji nejruznejsi problemy. Pin 19 na cernem konektoru ECU je vyuzivan k predani informaci o otackach do ABS ECU. Pouze nektere td5 defendery maji ABS. Pokud ABS ve vasem Defovi je, pak pin 19 je obsazen a vyveden. Pokud neni, pak si ho musite sami obsadit. Krimpovaci pin do konektoru je Econoseal .070, ktery po chvilce snazeni lze sehnat i u nas.

Jak me reseni funguje:
ECU pin 19 vydava duty 50% signal (polovinu casu je na logicke 1 a polovinu casu na 0) na urovni napeti 5V odpovidajici 4 valcovemu benzinovemu motoru. Otackomer do benzinoveho motoru funguje jako frekventometr. Nepocita kolik casu je signal na 1 a kolik casu na 0, ale meri pocet hran mezi 1 a 0 v case. Zaroven takovyto otackomer snima na 12V, tudiz muj signal z ECU nebyl schopen detekovat a stalo ho bral za logickou 0.
Tento problem s rozdilem napeti casto nastavana na starych autech, ktere uz maji menene ECU za neoriginalni, ktere je signalove jinak. Reseni je nasnade: zvysit napeti, aby otackomer byl schopen snimat signal. Toto jsem provedl pull-up rezistorem zapojenym mezi signal na otackomeru a 12V napajenim u otackomeru o odporu 1K ohm.
Voila otackomer k benzinovemu motoru funguje.

Nastaveni:
Zvlastnosti mi prislo, ze ECU vydava na pinu 19 signal odpovidajici benzinovemu motoru se 4 valci, kdyz je td5 5 valcovy diesel, ale jedna se o kompletne umele vytvoreny signal, ktery je odvozen z crank shaft senzoru.

Nejistota:
Stale si nejsem jist, jestli se opravdu nejak lisi otackomer pro benzinove motory a dieselove. Mam za to, ze ano, ale nejsem si jist jak a proc, ale na anglickych forech to odlisovali z nejakeho duvodu. Pokud mi v tom udelate jasno, budu rad :).

Snad to nekomu v podobne situaci pomuze.

P.S. trosku pro pobaveni. Uz jsem byl v jeden moment nestastny, ze nevim, jak to snadno vyresit, tak jsem zacal na aute hledat zhavici civku, odkud se to vytahuje u benzinovych motoru, nez mi doslo, ze zhavici civku v aute nemam :D

MadTom
Příspěvky: 12570
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
Bydliště: Olomouc

Re: Td5 otackomer reseni

#2 Příspěvek od MadTom » 18 pro 2020 13:13

Udělal jsi to správně. Jenom poznámka k tomu pull-up rezistoru - čistější řešení je tam dám spínací tranzistor, aby jsi těch 12 V netahal dovnitř do řídící jednotky motoru.
Rozdíl mezi otáčkoměrem pro benzín a diesel jsem viděl jenom jeden - benzínový byl do 8000 otáček za minuty, dieselový do 6000.
Taky mi tu dva otáčkoměry leží v šuplíku, abych do Defa časem nějaký namontoval, a taky to nejsou "originály", protože ta cena byla naprosto mimo.
K tomu čidlu polohy kliky - řídící jednotka to nesnímá AD převodníkem, ale je tam jenom komparátor, aby ze signálu udělal pěkné obdélníky, opět nejde o úroveň, ale o hrany jednotlivých impulzů. Navíc jich je v celé otáčce několik vynechaných, aby jednotka poznala, jak je motor natočený.
Nejpracnější na tom celém je, natáhnout drát od řídící jednotky, pokud u v autě náhodou není. Co jsem zatím otáčkoměry instaloval, tak u poloviny aut drát už byl, u druhé ne.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Odpovědět