solarni panel - na strechu
Moderátor: Acon
-
- Příspěvky: 14938
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: solarni panel - na strechu
Panel je psanej 110W a na výstupu má MPPT regulátor, kterej dělá žádaných 12V. Vlastní panel má napětí podstatně větší.
A co se týče ledničky, tak pokud se pro pivo chodí do výčepu a z lednice se vyndávají jenom stejky, tak neběží furt, a spotřeba klesá.
A co se týče ledničky, tak pokud se pro pivo chodí do výčepu a z lednice se vyndávají jenom stejky, tak neběží furt, a spotřeba klesá.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: solarni panel - na strechu
ano funguje zcela dostatecne a pokryje spotrebu lednice, nejake to dobijeni mobilu a sviceni vecer pod markyzou, taky plati ze mene slunce znamena sice mene proudu z panelu ale taky mensi spotrebu lednicky, vyhodou je moznost zaparkovat ve stinu a panel poponest na slunce, nevyhodou oproti fixnim panelum co maji kluci na strese je nutnost to vybalit a zapojit, ale s dodelanym konektoem je to otazka sekund
Re: solarni panel - na strechu
jo jeste dodatek da se klidne zapojit do cigaretaku pokud je tento trvale napajen baterii, nezavisle na klicku
-
- Příspěvky: 14938
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: solarni panel - na strechu
Cigareťák je dobrej nápad, akorát často s hodně nespolehlivým kontaktem. A není nic lepšího, než teplé pivo večer, protože někdo za drát trošku zatáhl. Chce to ten drát nějak uchytit.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- kodl80
- Příspěvky: 964
- Registrován: 15 črc 2013 22:15
- tel.: 722948212
- auto: Def a RR L322 4,4 V8
- Bydliště: Liberecky kraj
Re: solarni panel - na strechu
Pouzil jsem toto, zitra udelam par fotek jak to mam v aute a dalsi moznosti
Doma je: LR Defender 110 300tdi / RR L322 4.4 V8
Ex. auta: Free1 / Free2 / D3 / RRS / RRC
Ex. auta: Free1 / Free2 / D3 / RRS / RRC
Re: solarni panel - na strechu
Tak ještě jeden dotaz:
Lednička bere cca 3A, ale to je kdyby jela v kuse, ne? Když je dejme tomu 25 stupňů venku a já mám nastavených 5 st. na ledničce, tak jede třeba 15 min. každou hodinu, záleží, jak často se do ní leze, to je jasný ...
Dejme tomu 1A za hodinu, aby se to lépe počítalo.
No a teď když zaparkuju, tudíž má kempovací baterka je cestou dobitá, má tedy plnou kapacitu 52Ah, lednička jí bere 1A, solár dává ve slunečný den nějakých, dejme tomu 5A tzn. dává víc, než je potřeba = baterie je pořád plně dobitá, pak mi v mém případě sepne Cyrix, který je obousměrný a začne mi to téct i do startovací baterky. No a když to takhle pojede třeba 12hodin, nebudou se ty baterky zbytečně přebíjet? Předpokládám správně, že od toho je tam ten regulátor, který to utne/přiškrtí?
Díky, fakt jsem na tohle jelito, snažím se to trochu pobrat
O.
Lednička bere cca 3A, ale to je kdyby jela v kuse, ne? Když je dejme tomu 25 stupňů venku a já mám nastavených 5 st. na ledničce, tak jede třeba 15 min. každou hodinu, záleží, jak často se do ní leze, to je jasný ...
Dejme tomu 1A za hodinu, aby se to lépe počítalo.
No a teď když zaparkuju, tudíž má kempovací baterka je cestou dobitá, má tedy plnou kapacitu 52Ah, lednička jí bere 1A, solár dává ve slunečný den nějakých, dejme tomu 5A tzn. dává víc, než je potřeba = baterie je pořád plně dobitá, pak mi v mém případě sepne Cyrix, který je obousměrný a začne mi to téct i do startovací baterky. No a když to takhle pojede třeba 12hodin, nebudou se ty baterky zbytečně přebíjet? Předpokládám správně, že od toho je tam ten regulátor, který to utne/přiškrtí?
Díky, fakt jsem na tohle jelito, snažím se to trochu pobrat
O.
2023 LC 78 – Troopyna
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
- komin
- Příspěvky: 939
- Registrován: 31 kvě 2010 14:45
- tel.: 0904543118
- auto: LR Defender 110 Td5
- Bydliště: Košice
- Kontaktovat uživatele:
Re: solarni panel - na strechu
Pochopil si to spravne, akurat nevieme co za regulator vtom je.
LR DEFENDER 110 SW
Re: solarni panel - na strechu
myslím že zas tak výkonný ten panel nebude aby došlo k přebíjení,
nevím jak vaše lednice moje bere cca 4 A a provoz při 30 st je minimálně 70% času, do toho se nabíjejí mobily a foukají lehátka, v noci panel nedobíjí vůbec a lednice a svícení, mobily a tablety něco přes noc vybijou, takže ráno začínáme s částečně vybitou baterií, než se dobije je poledne, to má panel nejvyšší výkon, ale taky lednice největší spotřebu, takže u mě za tento prodloužený víkend - úplně v pohodě.
ve druhíém autě mám sekundární aku 60Ah a lednice vypne cca po 30-40 hodinách podle teploty okolí a množství vychlazených piv
nevím jak vaše lednice moje bere cca 4 A a provoz při 30 st je minimálně 70% času, do toho se nabíjejí mobily a foukají lehátka, v noci panel nedobíjí vůbec a lednice a svícení, mobily a tablety něco přes noc vybijou, takže ráno začínáme s částečně vybitou baterií, než se dobije je poledne, to má panel nejvyšší výkon, ale taky lednice největší spotřebu, takže u mě za tento prodloužený víkend - úplně v pohodě.
ve druhíém autě mám sekundární aku 60Ah a lednice vypne cca po 30-40 hodinách podle teploty okolí a množství vychlazených piv
-
- Příspěvky: 14938
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: solarni panel - na strechu
Dotaz je správný, i informace o tom, že nevíme, co je tam za regulátor, respektive já jsem ho takto detailně nezkoumal.
Cyrix se ti může sepnout, a ano, budou se dobíjet obě baterie - podobně jako za jízdy. To by nemělo ničemu vadit.
Přebíjení - proud z regulátoru je maximální, kterým je to schopné krmit vybitou baterku. Když se baterka postupně nabíjí, tak jí napětí stoupá až zhruba na 13,8 až 14,4V, podle toho jak je nastavený regulátor (na alternátoru nebo v soláru). Víc už by napětí stoupat nemělo, protože hrozí, že baterka bude nadměrně plynovat (vařit), což v případě klasické mokré baterky znamená nutnost do ní vodu dolévat, v případě moderních hermeticky uzavřených baterek to znamená, že nevratně degradují ztrátou vody.
Takže kromě nabíjecího proudu (abychom věděli, co to zrovna dělá), co chce měřit i napětí na baterce, a pokud by lezlo nad těch 14,4V, tak řešit jiný regulátor, protože dlouhodobé překročení tohoto napětí není pro olověnou autobaterku dobré. Něco jiného jsou vyloženě trakční baterie, které se dobíjí cyklicky a dolévá se do nich pravidelně voda, ty se mohou dobíjet na větší napětí, tím se do nich dostane rychleji víc elektriky.
Běžný režim olověné startovací baterie v autě je, že po nastartování do ní teče veliký proud, omezený hlavě silou drátů a výkonem alternátoru, který ale velmi rychle klesne na jednotky A, dále postupně klesá. Alternátor drží v palubní síti konstantní napětí někde v rozmezí zhruba 13,8 až 14,4V, takže při ustálené jízdě proud do baterky postupně klesne někam na 1 A nebo méně. A stejně by to mělo být i u solárního regulátoru, pokud se jím dobíjí "autobaterka". Ze začátku je proud omezený tím, co regulátor a solár dá, později tím, co si baterka vezme. Pro naše použití, kdy máme ze soláru přebytek energie, není co řešit.
Pokud chci mít v autě druhou baterku, která má být dobíjená i z alternátoru, tak to musí být baterie schopná snášet při nabíjení velké proudy, takže spíše startovací než karavanová. Pokud to tak není, tak je potřeba nějak omezit maximální nabíjecí proud - buďto jenom omezovačem, nebo DC-DC nabíječkou.
Cyrix se ti může sepnout, a ano, budou se dobíjet obě baterie - podobně jako za jízdy. To by nemělo ničemu vadit.
Přebíjení - proud z regulátoru je maximální, kterým je to schopné krmit vybitou baterku. Když se baterka postupně nabíjí, tak jí napětí stoupá až zhruba na 13,8 až 14,4V, podle toho jak je nastavený regulátor (na alternátoru nebo v soláru). Víc už by napětí stoupat nemělo, protože hrozí, že baterka bude nadměrně plynovat (vařit), což v případě klasické mokré baterky znamená nutnost do ní vodu dolévat, v případě moderních hermeticky uzavřených baterek to znamená, že nevratně degradují ztrátou vody.
Takže kromě nabíjecího proudu (abychom věděli, co to zrovna dělá), co chce měřit i napětí na baterce, a pokud by lezlo nad těch 14,4V, tak řešit jiný regulátor, protože dlouhodobé překročení tohoto napětí není pro olověnou autobaterku dobré. Něco jiného jsou vyloženě trakční baterie, které se dobíjí cyklicky a dolévá se do nich pravidelně voda, ty se mohou dobíjet na větší napětí, tím se do nich dostane rychleji víc elektriky.
Běžný režim olověné startovací baterie v autě je, že po nastartování do ní teče veliký proud, omezený hlavě silou drátů a výkonem alternátoru, který ale velmi rychle klesne na jednotky A, dále postupně klesá. Alternátor drží v palubní síti konstantní napětí někde v rozmezí zhruba 13,8 až 14,4V, takže při ustálené jízdě proud do baterky postupně klesne někam na 1 A nebo méně. A stejně by to mělo být i u solárního regulátoru, pokud se jím dobíjí "autobaterka". Ze začátku je proud omezený tím, co regulátor a solár dá, později tím, co si baterka vezme. Pro naše použití, kdy máme ze soláru přebytek energie, není co řešit.
Pokud chci mít v autě druhou baterku, která má být dobíjená i z alternátoru, tak to musí být baterie schopná snášet při nabíjení velké proudy, takže spíše startovací než karavanová. Pokud to tak není, tak je potřeba nějak omezit maximální nabíjecí proud - buďto jenom omezovačem, nebo DC-DC nabíječkou.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: solarni panel - na strechu
U toho Cyrixe pozor na to, ze se zapina podle napeti a ne podle proudu. Kamarad mel klasiku 2 baterky propojeny a obcas se stalo, ze solar daval hodne malo proudu (ani ne 1 amperu), ale napeti porad drzel nad to spinaci pro Cyrix, takze se baterky propojily a spis se vybijely. Ja kdyz zapnu solar, tak je radsi rozpojim natvrdo.
Re: solarni panel - na strechu
Jj Cyrix se solárem se nekamarádí a musí se použit DC-DC nabíječka.Wobl píše:U toho Cyrixe pozor na to, ze se zapina podle napeti a ne podle proudu. Kamarad mel klasiku 2 baterky propojeny a obcas se stalo, ze solar daval hodne malo proudu (ani ne 1 amperu), ale napeti porad drzel nad to spinaci pro Cyrix, takze se baterky propojily a spis se vybijely. Ja kdyz zapnu solar, tak je radsi rozpojim natvrdo.
Sent from my iPhone using Tapatalk
D II Td5 manuál + 2'' Lift a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy
- xxx
- Příspěvky: 2563
- Registrován: 25 bře 2013 09:51
- tel.: 777 945 9jedna4
- auto: byla D3, teď D4
- Bydliště: Severní Morava
Re: solarni panel - na strechu
mám s cyrixem stejný poznatek a když delší dobu nejedu, odpojím startovací a nechám solar krmit jen druhou bateriiWobl píše: ↑15 čer 2021 15:06 U toho Cyrixe pozor na to, ze se zapina podle napeti a ne podle proudu. Kamarad mel klasiku 2 baterky propojeny a obcas se stalo, ze solar daval hodne malo proudu (ani ne 1 amperu), ale napeti porad drzel nad to spinaci pro Cyrix, takze se baterky propojily a spis se vybijely. Ja kdyz zapnu solar, tak je radsi rozpojim natvrdo.
-
- Příspěvky: 14938
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: solarni panel - na strechu
Jsme to řešili o víkendu - mělo by stačit tomu Cyrixu po vypnutí klíčku odpojit zem. Tím nebude mít jak spínat. Akorát je to potřeba odzkoušet.
Nebo se na Cyrix vykašlat, a dát tam jenom relé ovládané od klíčku, nebo jako to měl LR v Defenderu - od kontrolky mazání motoru. Prostě aby byly baterky rozpojené, pokud neběží motor.
Nebo se na Cyrix vykašlat, a dát tam jenom relé ovládané od klíčku, nebo jako to měl LR v Defenderu - od kontrolky mazání motoru. Prostě aby byly baterky rozpojené, pokud neběží motor.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: solarni panel - na strechu
hmm, tak to docela mění situaci ...
Chtěl jsem to právě vyřešit maximálně elegantně, abych nemusel nic rozpojovat, přepojovat a ideálně vůbec otevírat kapotu ... prostě mít jen v autě konektor a v případě potřeby na něj připojit ten solár.
Jde teda o situace, kdy solár dává malý proud - tzn. horší sluneční podmínky ... pokud dává za jasného počasí těch cca 5A, tak to propojeným baterkám nevadí?
Jedině mě pak napadá dát na vedení sekundární baterka - cyrix nějaký manuální spínač/rozpojovač a vždy před připojením soláru to rozpojit? Musel bych už ale otevírat kapotu
Edit: Když nad tím ještě teď uvažuju, tak myslím, že v mém případě ani ten Cyrix až tak vadit nebude, ten solár má být schovaný v autě a v případě stání delšího než 2 noci pomoct případně sekundární baterce. Tedy, budu ho vytahovat až ve chvíli, kdy uvidím, že sekundární baterka má málo šťávy např. když se vypne lednička, která má ochranu proti vybití baterky, tak ho na pár hodin připojím, pokud na to budou odpovídající podmínky = slunečno. A za takovéto situace by k nějakému vybíjení startovací baterky snad docházet nemělo... jestli vůbec dojde k takovému nabití sekundární baterky, aby Cyrix sepnul ...
Chtěl jsem to právě vyřešit maximálně elegantně, abych nemusel nic rozpojovat, přepojovat a ideálně vůbec otevírat kapotu ... prostě mít jen v autě konektor a v případě potřeby na něj připojit ten solár.
Jde teda o situace, kdy solár dává malý proud - tzn. horší sluneční podmínky ... pokud dává za jasného počasí těch cca 5A, tak to propojeným baterkám nevadí?
Jedině mě pak napadá dát na vedení sekundární baterka - cyrix nějaký manuální spínač/rozpojovač a vždy před připojením soláru to rozpojit? Musel bych už ale otevírat kapotu
Edit: Když nad tím ještě teď uvažuju, tak myslím, že v mém případě ani ten Cyrix až tak vadit nebude, ten solár má být schovaný v autě a v případě stání delšího než 2 noci pomoct případně sekundární baterce. Tedy, budu ho vytahovat až ve chvíli, kdy uvidím, že sekundární baterka má málo šťávy např. když se vypne lednička, která má ochranu proti vybití baterky, tak ho na pár hodin připojím, pokud na to budou odpovídající podmínky = slunečno. A za takovéto situace by k nějakému vybíjení startovací baterky snad docházet nemělo... jestli vůbec dojde k takovému nabití sekundární baterky, aby Cyrix sepnul ...
Naposledy upravil(a) hrochado dne 16 čer 2021 07:46, celkem upraveno 3 x.
2023 LC 78 – Troopyna
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
- xxx
- Příspěvky: 2563
- Registrován: 25 bře 2013 09:51
- tel.: 777 945 9jedna4
- auto: byla D3, teď D4
- Bydliště: Severní Morava
Re: solarni panel - na strechu
pokud jsou baterie přes cyrix díky solaru propojené 2-3 dny nic se neděje, nic nemusíš rozpojovat, ale pokud by auto stálo více jak týden, tak je to nutnosthrochado píše: ↑16 čer 2021 07:14 hmm, tak to docela mění situaci ...
Chtěl jsem to právě vyřešit maximálně elegantně, abych nemusel nic rozpojovat, přepojovat a ideálně vůbec otevírat kapotu ... prostě mít jen v autě konektor a v případě potřeby na něj připojit ten solár.
Jde teda o situace, kdy solár dává malý proud - tzn. horší sluneční podmínky ... pokud dává za jasného počasí těch cca 5A, tak to propojeným baterkám nevadí?
Jedině mě pak napadá dát na vedení sekundární baterka - cyrix nějaký manuální spínač/rozpojovač a vždy před připojením soláru to rozpojit? Musel bych už ale otevírat kapotu
Re: solarni panel - na strechu
Jo, právě jsem to dopsal do svého příspěvku. Při mém použití soláru jako doplňku zdroje energie na pár hodin denně při kempování, kdy stojíme víc jak 2 dny, ale ne víc než 4 to asi bude cajk bez nutnosti to nějak řešit ...xxx píše: ↑16 čer 2021 07:18pokud jsou baterie přes cyrix díky solaru propojené 2-3 dny nic se neděje, nic nemusíš rozpojovat, ale pokud by auto stálo více jak týden, tak je to nutnosthrochado píše: ↑16 čer 2021 07:14 hmm, tak to docela mění situaci ...
Chtěl jsem to právě vyřešit maximálně elegantně, abych nemusel nic rozpojovat, přepojovat a ideálně vůbec otevírat kapotu ... prostě mít jen v autě konektor a v případě potřeby na něj připojit ten solár.
Jde teda o situace, kdy solár dává malý proud - tzn. horší sluneční podmínky ... pokud dává za jasného počasí těch cca 5A, tak to propojeným baterkám nevadí?
Jedině mě pak napadá dát na vedení sekundární baterka - cyrix nějaký manuální spínač/rozpojovač a vždy před připojením soláru to rozpojit? Musel bych už ale otevírat kapotu
Kdybychom někde zastavili třeba na týden, což se teda ještě nikdy nestalo, tak bych to prostě musel rozpojit ...
Díky.
Naposledy upravil(a) hrochado dne 16 čer 2021 07:54, celkem upraveno 1 x.
2023 LC 78 – Troopyna
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
ex 2003 D2 Td5 – Offina
ex 2004 Freelander TD4 – Edoušek
-
- Příspěvky: 14938
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: solarni panel - na strechu
Předevčírem jsem dobíjel druhou baterku - nabíječka dává maximálně 8A a maximální napětí 14,4V, samotná baterka měla před nabíjením 12,5V a nebyla moc vybitá. Po připojení nabíječky proud vyběhl na 8A a napětí na výstupu nabíječky kleslo na 13,3V, během necelé hodiny napětí vylezlo na 14,4V a proud postupně klesal. Druhej den už byl proud jen 0,15A a pomaloučku klesal dál. Za další dva dny by klesnul na zhruba 0,05A a tam by už zůstal.
Tím jsem chtěl naznačit, že pokud solár dává 0,5A tak stále baterku nebo baterky dobíjí, což je to podstatné, nebo se podílí na krmení spotřebičů v autě (lednička, ...) a snižuje tak vybíjení baterie. Cyrix se dává proto, aby v odstaveném autě se natvrdo propojené baterky nevybíjely navzájem, což je nežádoucí. Pokud jsou baterky propojené (třeba Cyrixem) a něco (solár) do nich posílá alespoň trošku proudu, tak se tím zabrání vzájemnému vybíjení baterií. Takže v takovém případě není rozpojování kritické.
Problém by mohl nastat, pokud by startovací baterie byla vybitá a připojila se takhle Cyrixem k nabité druhé baterii - v takovém případě by solár nemusel stačit a startovací baterie by se začala nabíjet jak ze soláru, tak z druhé baterie.
Pokud to řešit bateriákem, tak neodpojovat od auta druhou baterii (Cyrix by mohl sepnout a v takovém případě by auto startovalo přes něj z druhé baterky), ale rozpojit to u Cyrixu. Ideální by byl Cyrix s pomocnou svorkou - vypne se klíček, tak se Cyrix odpojí úplně a nepřipojí se, dokud není opět zapnutý klíček.
Tím jsem chtěl naznačit, že pokud solár dává 0,5A tak stále baterku nebo baterky dobíjí, což je to podstatné, nebo se podílí na krmení spotřebičů v autě (lednička, ...) a snižuje tak vybíjení baterie. Cyrix se dává proto, aby v odstaveném autě se natvrdo propojené baterky nevybíjely navzájem, což je nežádoucí. Pokud jsou baterky propojené (třeba Cyrixem) a něco (solár) do nich posílá alespoň trošku proudu, tak se tím zabrání vzájemnému vybíjení baterií. Takže v takovém případě není rozpojování kritické.
Problém by mohl nastat, pokud by startovací baterie byla vybitá a připojila se takhle Cyrixem k nabité druhé baterii - v takovém případě by solár nemusel stačit a startovací baterie by se začala nabíjet jak ze soláru, tak z druhé baterie.
Pokud to řešit bateriákem, tak neodpojovat od auta druhou baterii (Cyrix by mohl sepnout a v takovém případě by auto startovalo přes něj z druhé baterky), ale rozpojit to u Cyrixu. Ideální by byl Cyrix s pomocnou svorkou - vypne se klíček, tak se Cyrix odpojí úplně a nepřipojí se, dokud není opět zapnutý klíček.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo