Stránka 15 z 15

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 úno 2021 22:02
od MadTom
V D2 mám Banner Running Bull AGM 92Ah už 8 let a furt je OK. Není tedy nejlevnější, ale zatím drží. V té době to byla jejich "nejlepší" baterka.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 úno 2021 22:20
od Adam P.
tak kdybych měl jistotu, ze nějaká baterka na trhu vydrží to co je v autě z výroby (tedy 10 a více let), tak za ni klidně a rad těch 10.000 kč dam...

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 19 úno 2021 22:56
od Farmář
Tři roky zpátky mi klekly originál baterky v japonském bagru – po 12 letech od výroby. Když jsem je nesl prodejci baterek jako protiúčet (za pár korun) s tím že chci něco podobného, co mi vydrží bez údržby dalších 12 let, tak si jen ťukal na hlavu...

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 22 úno 2021 07:30
od hrochado
Urgo píše: 19 úno 2021 19:10 Ja tiež.. tuto som mal.. od stredy znova Exide 100ah... taka ista vydržala presne 4 rôčiky...
Mám v D2 taky tuhle, jen tuším 95Ah ... je tam teď minimálně 4 roky a už o sobě taky dává vědět.
Když otočím klíčkem na žhavení, tak napětí spadne na nějakých 10.7V ... ale zatím jsem vždycky nastartoval, jen v těch větších mrazech jednou až na druhý pokus :)
Půjdu do ní taky znova.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 22 úno 2021 07:51
od habakuk
Borci tak nevím, nadáváte na Vartu, že šla kvalita do kytek ale co tady čtu tak Exide umře taky kolem 4 let a je tu hodnocena pozitivně. To berete čtyři roky životnosti jako dobrý výsledek?

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 22 úno 2021 08:03
od Lukasino
Adam P. píše: 19 úno 2021 22:20 tak kdybych měl jistotu, ze nějaká baterka na trhu vydrží to co je v autě z výroby (tedy 10 a více let), tak za ni klidně a rad těch 10.000 kč dam...
A proč tedy nejít do autorizáku pro novou baterii? Nebo i nová z autorizáku není tak kvalitní jako ta v novém autě?

Mě třeba překvapuje co LR používá za baterie, protože ty jejich startovací proudy vs. velikost nemají obdoby. Třeba do FL L322 se vejde max 95Ah (dával jsem Exide AGM která má 850A startovací proud) a přitom originál podle katalogu má 90Ah a 950A startovací proud... :shock: To je sakra rozdíl

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 22 úno 2021 08:08
od VencaZE
Mám v Defu Vartu Silver 100Ah 7 let a zatím drží i v mrazech. Baterky vám vydrží podle toho jak se o ně staráte a jak je zatěžujete. Komu se párkrát vybije do nuly nebo ji často zatěžuje navijákem tak má kratší životnost. Je to relativní. Nejspíš je většina baterií stejná, jen jsou na nich jiný nálepky.
V.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 22 úno 2021 09:07
od hrochado
Já říkám min. 4 roky ... to mám auto já a baterka už tam byla ...
A je pravda, že jsem ji za ty 4 roky 2x vymlátil do nuly :( ...
Nevím no, já myslím, že když to vydrží 5 let, tak je to úspěch

Ta Exide ma papírově nejlepší parametry za nejlepší cenu ... proto asi ta chvála :D

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 22 úno 2021 09:53
od Wobl
hrochado píše: 22 úno 2021 09:07 Já říkám min. 4 roky ... to mám auto já a baterka už tam byla ...
A je pravda, že jsem ji za ty 4 roky 2x vymlátil do nuly :( ...
Nevím no, já myslím, že když to vydrží 5 let, tak je to úspěch

Ta Exide ma papírově nejlepší parametry za nejlepší cenu ... proto asi ta chvála :D
Presne, 5 mi prijde na baterku za 2000,- slusny.
Ja se treba o baterku staram, jakmile vim, ze o vikendu nepojedu tak ji davam na nabijecku. Tu prvni jsem umrtvil v zime, u dodavatele mi ji ozivili s tim, ze uz ma jenom 80% kapacity. A to se stalo po 2 letech a vydrzela 5. Druhou uz jsem mel porad na nabijecce a menil jsem ji po 4 letech. Zase ale musim zminit, ze ji menim ve chvili kdy mam pocit, ze je linejsi pri startovani, takze je mozny ze vydrzi dalsi rok dva nez uplne chcipne. Proto mi prijdou 4 roky jako dobrej pomer za tu cenu.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 22 úno 2021 09:58
od Lukasino
Taky si myslím, že 4 roky za baterku za 2-3 tisíce je dobrý. Opěvujeme tady origo baterie, že vydrží 10 let, ale taky stojí 10ku, takže je to stále stejný poměr cena/životnost :mrgreen:

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 22 úno 2021 10:16
od MadTom
Už to tu padlo - klasické olověné mokré startovací baterie velmi špatně snášejí hluboké vybití, novější baterie v AGM provedení nebo třeba Optima, jsou na tom lépe, ale i zde se hraje na to, jak hluboké to vybití bude. Jestli jenom někam k 10V a auto už nenastartuje, tak to ještě nemusí být pro baterku fatální. Ale pokud zapomenu třeba rozsvícené světýlko a to baterky vybije někam na 6V nebo méně, tak už to je většinou nevratné poškození.
Kdysi mi to vývojáři těchto baterek i vysvětlovali, jak to celé v takovém případě chemicky funguje a co se v té baterce stane při příliš hlubokém vybití. Detaily bych musel pohledat, ale základní věc je, že jenom část "olova" na deskách je ochotná reagovat plně vratně - tedy vybíjet se a zpětně nabíjet bez "opotřebení". Pokud ale dojde k hlubokému vybití, tak se začne vybíjet i část, která už není plně nebo alespoň částečně vratná, a baterce na jedné straně klesá kapacita, hlavně ale stoupá vnitřní odpor, tedy schopnost baterky dávat veliké startovací proudy, a to je pro startovací baterku parametr důležitější, než kapacita.
Navijákování má samozřejmě také vliv, opět se baterka nesmí pokud možno hluboce vybít, protože jinak dojde k poškození stejným způsobem. Druhá věc je vnitřní odpor baterky - tedy čím víc proudu dá pro startování, tím lépe je schopná krmit naviják. A to má dva efekty - naviják lépe táhne a baterka se méně zahřívá, protože jsou v ní uvnitř menší ztráty.
Vnitřní odpor baterky se dá představit jako kus "drátu" která je "schovaný" uvnitř baterky a tím že je "slabý", tak baterce nedovolí dávat velké proudy a navíc se ještě zahřívá.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 27 úno 2021 16:47
od victom
Ja mám banner agm runing Bull 100ah a po 3 rokoch začala zomierať... Zatiaľ som vždy naštartoval, ale ak defik odpočíva viac ako 2tyzdne, tak tá bektéria spadne na 11,5V...

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 28 úno 2021 11:53
od Honza21
Originální pro DII baterie je 110Ah/800A.
Do nedávna (2/2021) jsem mel v DII VARTA 70Ah/730A.
Do 0°C startovalo "okamžitě" , mezi 0°C až -5°C startovalo mizerně, pod -5°C startovalo na renaulta.
Aby to někdo špatně nepochopil na renaulta připojeného startovacími kabely.
Myslím, že při nízkých teplotách má větší vliv "ztuhnutí" motoru než ovlivnění stavu baterky.
Klidně baterku s menší kapacitou ale s větším startovacím proudem, i když ty parametry často jdou bohužel ruku v ruce.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 01 bře 2021 07:54
od habakuk
Vždy jsem do D2 dával baterii co předepisuje výrobce protože mě vyhovovali její parametry. Do dvou D2 dvojek jsem celkově nakoupil snad pět baterii. Nikdy nebyl problém nastartovat v minusových teplotách rekord -25°C startovalo to postupně po válcích, letos při největších mrazech -12°C se motor musel dvakrát otočit a naskočil. Tedy při výběru aftermake baterie bych se soustředil na parametry originálu a těm se snažil přiblížit.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 01 bře 2021 08:13
od MadTom
Tohle bych doplnil o druhý pohled na věc - kromě parametrů jako kapacita, startovací proud (pozor na to, že jsou minimálně dva standardy, jak se startovací proud měří, a ty dávají doz různé výsledky) a technologie/provedení akumulátoru bych vypíchl jednu jednodušší věc - vzít si metr, změřit si, kolik mám místa a jak jsou umístěné vývody, a podle toho koupit největší baterku která se tam vejde a splní požadované parametry. Z elektrického hlediska tam u běžných aut, tedy těch, které ještě nemají superinteligentní řízení nabíjení kvůli omezení emisí, je jedno, jestli tam dám 80Ah nebo 100Ah. Vliv to bude mít na cenu a nejspíš i na hmotnost baterie. Každopádně se dá očekávat, že baterka s větší kapacitou a jinak stejnou konstrukcí, bude schopná dávat větší proudy (prostě je tam těch desek se kterých se bere elektrika víc), což znamená, že startér bude točit rychleji a ve výsledku se nejspíš na nastartování spotřebuje o něco méně energie z baterky, takže bude i rychleji dobitá. To v případě běžného startování. Pokud bude ukrutná zima, tak to také může znamenat rozdíl, jestli nastartuji nebo ne. Tam potom dále co řešit, když nenastartuju, tak elektrický vliv baterky na auto byl zásadní - nestačila.
Baterky se dnes dělají běžně ve jedné hloubce a dvou různých výškách, kapacita se potom řeší šířkou - širší baterie = více desek v článcích = větší kapacita.
A do offroadu, který nejezdí jenom po silnici (s výjimkou D1) bych se zaměřil i na mechanickou odolnost - v mokré baterii je větší šance, že se články roztřepou, než v AGM provedení, kde je vše slisované.

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 01 bře 2021 09:54
od Adam P.
až umře ta obří 120 Ah exide, co tam mám teď, tak dám dvě menší a budu mět klid. propojím to tím jednoduchým řídícím reléčkem (kolem 1500 Kč) a na trakční přepojím obě nezávislá topení, přídavná světla, všechny USBčka a přípojku na ledničku a tyto voloviny. a pak budu poctivě při odstavení auta na delší dobu dávat na nabíječku. a snad to nějakou dobu vydrží. slibuju si od toho že se nebude vyšťavovat startovací baterka a mohla by tak déle vydržet a kdyžtak budu mít možnost nouzového propojení a nastartování i kdyby ta startovací náhle zdechla. jen pak budu muset pečlivě vybrat kterou pro start a kterou pro spotřebiče...

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 01 bře 2021 11:01
od hrochado
Já to takhle mám už léta a jak jsem psal výše, startovací baterka 5 let a je na odchodu, letos budu určitě měnit ...
Startovací 95Ah Exide, přídavná 50Ah nějaký noname, nejlevnější, co byla ... ta startovací má prostě po 5letech dost, je to normální, nikdy nenavijákovala, jednou jsem ji vymlátil, když jsem nechal zapnutý světla a jednou trochu méně, když jsem startoval dodávku přes kabely a pak jsem nenechal dostatečně dlouho dobít ...

Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.

Napsal: 23 bře 2022 16:24
od marianh
Baterka Exide Premium 100Ah EA 1000... stale dobra kupa pre D3 TDV6 (ca EUR 100)?
Stara (tento typ) doziva po nieco vyse 5 rokoch.