Stránka 1 z 22

Tahání těžších přívěsů - zkušenosti

Napsal: 01 kvě 2008 19:00
od Farmář
Jelikož zde mnozí máte určitě zkušenosti s taháním nejrůznějších přívěsů tak bych poprosil o zkušenosti.
Tak během příštího roku si hodlám ke svým stavebně montážním aktivitám pořídit minibagr. No a v souvislosti s rozhodováním jaký a jak těžký vyvstává i otázka jak ho převážet.

První varianta je minibagr o hmotnosti tak 2,5 až 2,8 tuny a tahat ho na 3,5 tunovém přívěsu. Zpočátku bych ho tahal za Renaultem Mascottem, což je dodávka konstrukčně myslím pětituna, ale ta moje je papírově jen 3,5 tuna (=netřeba tachograf a podobné buzerace, uveze však daleko víc). Tažné to má na 3,5 tuny. Časem bych přívěs tahal doufám za vysněným Defíkem 110 nebo 90.

Druhá varianta je pořízení rovnou nějakého náklaďáku s vyšší nosností. Vzhledem k využití a mé úchylce pro terénní auta by to byla asi Praga V3S. Dnes sice již historické vozidlo, pořizovací cena a cena oprav je však vzhledem k užitným vlastnostem pro mě ideální. Výhodu by to mělo, že minibagr by mohl mít až 4,5 tuny a zároveň by náklaďák sloužil i k převozu zeminy atd.
Řidičák C ani profesák neřeším, obojí mám.

No a tak se vás ptám nemaje velké zkušenosti s taháním těžších přívěsů, jakou variantu byste zvolili, a jaké je to vlastně táhnout za sebou 3,5 tuny. Je to pro běžný provoz, nebo spíš nouzovka a slušně řečeno "o ústa". Zatím jsem za tou svou dodávkou táhnul tak maximálně 1,5 tuny a to jsem skoro ani necítil, naopak jsem měl problém na přívěs nezapomínat, neboť nebyl za autem ani moc vidět.

Napsal: 01 kvě 2008 19:11
od alap
Já mám P38 4,0 benzín a používám ho hodně na táhání. Mám vlek na 1,5 tuny, ale už jsem na něm měl taky 2,7 t což dohromady dává 3,3 t a musím uznat, že už jsem ho dost cítil. Ale asi to bylo i tím, že na to ten vlek není stavěný. Ale odjel jsem vzdálenost asi 35 km bez větších problémů. Myslím že vědí proč tam, je jen těch 3,5 i když si myslím, že bych za sebou utáhnul i mnohem víc.
Ještě k tomu tahání odtáhnul jsem ze slovenka na podvalu jiného RR a taky bez problémů a to bylo taženo asi 3 tuny.
Ale jsou tu mnohem lepší tahači kteří využívají tažnou sílu ještě víc a určitě se ozvou a pochlubí kdo kolik měl na kouli naloženo.

Napsal: 01 kvě 2008 21:01
od Koudy
Mám DII TD5 a vozím si peletky na topení, na plaťáku (cca 500 kg) jsem vezl tři palety po 1.050 kg, tj celkem cca 3.600 kg a nic moc. To je asi tak nejvíc, co jsem za tím táhnul a bylo to jednou a naposledy. Jel jsem s tím 160 km z Plané do Prahy - z toho cca 130 po dálnici a stejně už bych to nerad absolvoval. Kopce na dálnici jsem lezl rychlostí 50-60 km/hod. Pekelný chování a jízdní vlastnosti.
Párkrát jsem táhnul i malej bagřík - cca dvě tuny + přívěs a i to je celkem fest za autem znát...

Napsal: 01 kvě 2008 21:03
od Jan Kucera
Moje skusenost jsou s Disco I na vleku cca 600kg dalsi disco I tzn. cca 2,6 T a uplne v pohode.

Napsal: 01 kvě 2008 21:47
od Drápalík
Hodně taky záleží na vleku (kola dod, nebo mimo vlek).
Táhl jsem discoverou z Hamburku druhou disco (kola pod) a max. rychlost 70km/h.
Pak jsem mněl půjčenou takovou starou volezlou doma dělanou ku..u
a letěl jsem pořád 130 km/h a pohodička vánek.
Teď jsem táhl za mím RRC na malým vozejku tunu písku a ve 40 km/h mně byla silnice malá.


Tak si vyber :lol: :lol: :lol:

Napsal: 02 kvě 2008 06:09
od De Lite
Byť mám jen Frelandera, tak tahám různé vleky a přívěsy docela často. Cokoliv nad 1,0 tuny je už hodně cítit ( za Freelanderem můžu tahat maximálně 2 tuny vč. přívěsu, mým řidičským oprávněním jsem však omezen na 3,5 tuny celkové hmotnosti jízdní soupravy ) nicméně vezl jsem za sebou i více než 2,5 tuny a s opocenýma zádama to šlo. U Defa to bude z hlediska jeho zcela jiných tonážních parametrů bez problémů, akorát nevím zcela přesně, zda-li nebudeš omezen legislativně, když za sebou nesmíš tahat nic, co by mělo mít větší hmotnost než vozidlo, kterým to táhneš.
A ten minibagr by měl skutečně až 3 tuny? Viděl jsem minibagry ( např. Komatsu PC18MR2 ), který měl hmotnost 1,75 tuny. Pokud by jsi totiž nepotřeboval ke své práci nějaký těžší, větší stroj, tak by se takovýto minibagřík dal za 1. v pohodě tahat za Defem, příp. Tvou dodávkou a za 2. bych si koupil na tahání přívěs - třístranný hydraulický sklápěč, kterým by jsi odvezl jak minibagr, tak i narýpanou zeminu ( samozřejmě každé zvlášť ). Prodávají ho za cenu cca 150.000 Kč nový, celková hmotnost je 3,5 tuny a sám váží cca 1,2 tuny - dle provedení.

Nicméně pokud potřebuješ něco většího, tak na tahání za Defem zcela zapomeň, ať již právě z legislativního hlediska, tak i technického hlediska.

Napsal: 02 kvě 2008 09:38
od Ken
Nepatřím ke každodenním tahačům, ale nějaké zkušenosti by se našly.
Hodně záleží na parametrech a technickém stavu přívěsu. Parametrama myslím jeho konstrukční rychlost, délka oje, výška těžiště. Technickým stavem se rozumí dobře seřízená nájezdová brzda a to, jestli ten vlek není zkroucenej. Obecně platí, čím delší oj, tím je vlek stabilnější, stejně tak čím nižší těžiště a širší rozměr.
Legislativně samozřejmě těžší náklad než je tažné vozidlo táhnout můžeš, ale musíš k tomu mít příslušné oprávnění.

Napsal: 02 kvě 2008 13:00
od alap
Co se týče legislativy, tak pokud si to pamatuju, tak nesmíš tahat víc jak 750 Kg na B. Pokud chceš víc tak je to C (návěs). A ještě perlička, pokud je jedna z věcí psaná na firmu (IČO v techničáku) tak musíš mít veškerý papíry jako pro náklaďák (psychotesty, EEG, profesní zkoušky a určitě další blbosti)

Napsal: 02 kvě 2008 17:05
od discork
ked podnikas v stavebnictve,tak podla mna by som siel radeji do tej V3S,nalozis na nu ovela viac=vic penez :lol: .

Napsal: 02 kvě 2008 17:37
od alap
To je možný, ale třeba já dělám taky ve stavebnictví a mám i LIAZku a přestoi stále někde jezdím s vlekem. Je hodně míst kam třeba náklaďáky nemůžou a nebo je zbytečné je tam tahat. Dobrý vlek je k nezaplacení

Napsal: 09 kvě 2008 13:11
od George
Zdravím,
s tím řidičákem je to asi tak,že když chceš táhnout přívěs nad 750,-kg musíš si dodělat skupinu E-přívěsy nad 750,-kg a v případě,že souprava vozidla s přívěsem překročí celkovou hmotnost 3,5t musíš mít řidičák alespoň C1 do 12t.Tahat můžeš přívěsy do 1,5 násobku hmotnosti tažného vozidla(t,j, 1000kg auto=1500kg přívěs),toto však může výrobce omezit vlastním údajem v dokumentaci vozidla.Strašně záleží na uložení nákladu na přívěsu,jelikož se převážně jedná o přívěsy s jednou max. dvěma centrálně uloženými nápravami,je toto obzvláště důležité.Je třeba náklad umístit tak,aby to bylo co nejlépe vyvážené s tím,aby přívěs trochu zatěžoval zadní nápravu tažného vozidla(tlak na kouli je daný asi 50-70kg)zlepší se tím jízdní vlastnosti celé soupravy.Navíc je potřeba dostat těžiště co nejníž jak jen to jde,takže na bagřík je dobrý plaťák na malých kolech s dvěmi nápravami a nebo s velkými koly,ale aby měl ložnou plochu mezi kolama a snížilo se tak těžiště.Obě varianty existujou a mají i nájezdy.K jízdním vlastnostem se dá říct jen to,že budou vždycky horší,než se solo autem,Jízda se zpomalí,reakce na řízení i brzdy se diametrálně změní(zpomalí),je znát sebemenší vítr,musíš s tím zacházet jako v bavlnce,protože chyby ti to moc neodpustí a chtít dosahopvat nějakých extrémních rychlostí(myslím nad 100km/h)je nesmysl.Pomalá jízda do kopců je samozřejmá a musíš s tím počítat,proto,že to auto není na tahání přívěsu stavěno prvoplánově.To by mělo jiné převody a jelo by jako na redukci t.zn.pomalu(80-90km/h),ale pořád,stejně jako kamiony.
Dalo by se o tom mluvit ještě dlouho,ale jako postřeh z 26leté praxe jízdy se soupravami to bude stačit.
George

Napsal: 09 kvě 2008 17:12
od OC
Přičemž ona "extrémní rychlost" je kupříkladu na našich dálnicích kolem 50 km/h, jak nedávno ke své škodě zjistil ten chudák, co táhl ty dva veterány... (bylo to tuším i někde tady, neboť je táhl za Diskotékou).

Napsal: 19 kvě 2008 14:55
od Sam
Jak psal Ken hodně záleží na parametrech a technickém stavu přívěsu. Jen úplně nesouhlasím s tím že platí, čím delší oj, tím je vlek stabilnější, stejně tak čím nižší těžiště a širší rozměr....
Důležitá je konstrukce. Mám teď vlek s vyšším těžištěm a kolama pod korbou a chová se daleko lépe než "podval".

Vozím různé mechanismy (nakladače, sekačky, stavební materiál, .... atd.) o váze 2-3 tuny a obecně platí, že na silnici nakládám více na voj, kdežto v terénu :idea: na zadek. Na podmáčeném terénu Tě náklad naložený na voji spolehlivě zahrabe. S lehkým zadkem se skotačí lépe :wink:

Když zahrabu oboje, tahám se dlouhýma kurtnama a Jackalem, nejdřív auto a pak autem na kurtně vlek. Akorát z toho bolí záda :roll:

tahoun

Napsal: 20 kvě 2008 20:42
od venca vladar
no ped 14 dny jsem jel ze skotska do klatov plne nalozen a celkova vaha 5020kg vozejk kone bagaz atd mam DII td5 a absolutne v poho a spotreba 16,5 dalnice celou cestu a nemin to jelo asi 40 v cechach do kopce za prechodem liskova jinak 80 az 100 porad. osobne naprosto spokojen

Re: tahoun

Napsal: 26 kvě 2008 00:10
od Luboš M.
venca vladar píše:no ped 14 dny jsem jel ze skotska do klatov plne nalozen a celkova vaha 5020kg vozejk kone bagaz atd mam DII td5 a absolutne v poho a spotreba 16,5 dalnice celou cestu a nemin to jelo asi 40 v cechach do kopce za prechodem liskova jinak 80 az 100 porad. osobne naprosto spokojen
A máš DII nazvedané? Jsem od Domažlic tedy kousek od tebe a ten kousek za Lískovou jezím tak 70km/h, ale vezu na plaťáku auto cca 1300kg :? . Jezím taky hodně po dálnici a jestli plánujete tahat těžké náklady tak nedoporučuji zvedat podvozek. Po nazvedání o 2 palce auto v kolejích strašně plave a nad 110km to strašně honím. Na origo podvozku pohoda.

Re: tahoun

Napsal: 26 kvě 2008 16:28
od venca vladar
Luboš M. píše:
venca vladar píše:no ped 14 dny jsem jel ze skotska do klatov plne nalozen a celkova vaha 5020kg vozejk kone bagaz atd mam DII td5 a absolutne v poho a spotreba 16,5 dalnice celou cestu a nemin to jelo asi 40 v cechach do kopce za prechodem liskova jinak 80 az 100 porad. osobne naprosto spokojen
A máš DII nazvedané? Jsem od Domažlic tedy kousek od tebe a ten kousek za Lískovou jezím tak 70km/h, ale vezu na plaťáku auto cca 1300kg :? . Jezím taky hodně po dálnici a jestli plánujete tahat těžké náklady tak nedoporučuji zvedat podvozek. Po nazvedání o 2 palce auto v kolejích strašně plave a nad 110km to strašně honím. Na origo podvozku pohoda.
no tahat budu ale urco porad vice jak dve tunky a podvozek mam zatim origos a bez problemu

Napsal: 26 kvě 2008 16:37
od erik
OC píše:Přičemž ona "extrémní rychlost" je kupříkladu na našich dálnicích kolem 50 km/h, jak nedávno ke své škodě zjistil ten chudák, co táhl ty dva veterány... (bylo to tuším i někde tady, neboť je táhl za Diskotékou).
Jeden muj kolega, ktery tahl na plataku Tuaregem 5,0... sveho Defika a bylo to po dalnici do kopce, jel 130 v levem pruhu, tak mu zablikal zezadu BMW. Kamos tomu slapl za krk a na kopci ta jeho Def prekrocil 170. Rikal, ze se mu nezdalo, ze by to byla ta..."extrémní rychlost" :D

Napsal: 27 kvě 2008 05:05
od RudaK
erik píše:
OC píše:Přičemž ona "extrémní rychlost" je kupříkladu na našich dálnicích kolem 50 km/h, jak nedávno ke své škodě zjistil ten chudák, co táhl ty dva veterány... (bylo to tuším i někde tady, neboť je táhl za Diskotékou).
Jeden muj kolega, ktery tahl na plataku Tuaregem 5,0... sveho Defika a bylo to po dalnici do kopce, jel 130 v levem pruhu, tak mu zablikal zezadu BMW. Kamos tomu slapl za krk a na kopci ta jeho Def prekrocil 170. Rikal, ze se mu nezdalo, ze by to byla ta..."extrémní rychlost" :D

Eriku to už táhl za sebou draka :ty jeden...:

Napsal: 27 kvě 2008 11:09
od motohanz
erik píše:
OC píše:Přičemž ona "extrémní rychlost" je kupříkladu na našich dálnicích kolem 50 km/h, jak nedávno ke své škodě zjistil ten chudák, co táhl ty dva veterány... (bylo to tuším i někde tady, neboť je táhl za Diskotékou).
Jeden muj kolega, ktery tahl na plataku Tuaregem 5,0... sveho Defika a bylo to po dalnici do kopce, jel 130 v levem pruhu, tak mu zablikal zezadu BMW. Kamos tomu slapl za krk a na kopci ta jeho Def prekrocil 170. Rikal, ze se mu nezdalo, ze by to byla ta..."extrémní rychlost" :D
no tyhle hazardery co jezdej s vlekem po dalnici 150 miluju.... :roll:

vlek

Napsal: 04 čer 2008 21:16
od Rozky
Já už teda minibagr mám, dohromady s vlekem to dá max. 2,5 tuny, problém s ním nemám, ale cítit je dost:):):)