Stránka 4 z 5

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 25 lis 2013 09:58
od Oskar
Zdar pánové,
a co byste řekli na montáž měniče v motorovém prostoru? Někde vepředu nahoře poblíž baterky (u DI)? Mám z předchozího auta měnič na 1000W s celkem tlustýma kabelama a nechtělo by se mi to zrovna tahat do kabiny. Musela by se pak vyvézt zásuvka do kabiny, ale to mi přijde jednodušší.. Celkovou úpravu mám vymyšlenou tak, že do mot. prostoru přijde druhá baterka napojená na první přes odpojovač, na tuto druhou baterku pojede měnič, kompresor a naviják. V případě potřeby - navijákování - (nebo jen dobíjení na delší tratě) budou baterky spojeny, jinak samostatně. Znamenalo by to, že jedna baterka by byla provozní a druhá pracovní. Nehrozilo by vybití první baterky při použití měniče atd.

Honza

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 25 lis 2013 12:26
od MadTom
Po stránce elektrické to máš vymyšleno rozumně, po stránce mechanické ne. Pokud měnič nebude ve voděodolném provedení, tak v motorovém prostoru hrozí, že to uvnitř velmi rychle ohnije a měnič umře. Vlhko, pokud už ne rovnou voda nebo bláto tomu doopravdy neudělají dobře. Druhá věc je teplota - u motoru může být docela teplo a pochybuju, že budeš mít měnič dělanej na okolní teplotu větší než 60°C.

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 25 lis 2013 12:37
od fidzi
Hlavně by byla prdel, kdyby začala probíjet fáze do kastle :chuckle

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 25 lis 2013 16:20
od komin
No ale nikto ti auto neukradne ani neobide klucikom :-D

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 25 lis 2013 16:22
od MadTom
Ale v klidu si vezme krumpáč, protože ten má dřevěnou násadu. :hmm:

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 25 lis 2013 20:13
od forester
Hlavne ,by som si dal pozor aby si o auto neoprel priateľku mohla by byť hodne rozpálená :rofl

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 26 lis 2013 06:28
od Oskar
S gumovýma holínkama a rukavicema počítám :wink: Ono by se to taky dalo řešit, že by se tam měnič vždycky jen píchnul před jízdou, kde bych ho využil, popřípadě až bude auto stát.. Ta teplota by se dala řešit, ale vlhko asi moc ne :shake

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 26 lis 2013 09:03
od fidzi
A proč tak bojuješ za ten motorový prostor? Nenapadá mě snad jediný důvod, proč to tam dát, :Sorry:

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 27 lis 2013 13:14
od Oskar
Jedině z důvodu, že nechci tahat přes půl auta hrubé kabely k měniči. Mám totiž měnič z předchozího auta na 1000 W. Jednak je problém je někde dobře schovat a myšlenka, že někde prodřu kabel, který je našroubovaný přímo na baterce, mě nenechává úplně v klidu.. On se ten měnič nepoužívá pořád (teda alespoň já ne), tak mi přišlo jednodušší natáhnout do kabiny "prodlužku" 230 V se zabudováním zásuvky.

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 27 lis 2013 17:07
od fidzi
Na 1000W měnič stačí 22mm2 kabely. Ty mají kolem 5,2mm v průměru(přibližně, nechce se mi to počítat), na 3m budeš mít úbytek napětí 0,7% při 40A. To není moc. Pokud nepokazíš instalaci, nemáš šanci je prodřít. A i kdyby ano, tak je jistíš pojistkou.

Ten kabel by stačil i menší, protože většina měničů 1000W neudělá ani ve snu, zvláště ty levné s modifikovanou sinusovkou. Teda pokud sis nekoupil nějaký opravdu kvalitní, který stojí už zlomek ceny Discovery 1.

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 27 lis 2013 18:39
od Oskar
Jo, tak to jsem klidný a dávám ti zapravdu. Aniž bych zjišťoval, jaké kabely tomu měniči stačí, jsem vycházel z těch, se kterýma jsem to koupil, ty mají průměr přes 10 mm.. Měnič určo bude s modifikovanou sinusovkou, už nevím, kolik stál, ale nic závratného to nebylo.. Dík za radu, Honza.

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 26 pro 2020 14:29
od Vladicek
Nechci zakládat nové vlákno a tak se zkusím zeptat tady :-).

Máte někdo indukční desku na vaření?

Teď jsem to viděl v nějakém videu na YouTube, že ji používají na cestě kolem světa místo plynového vařiče a hodně si to chválí.

Se mi to líbí, je to placatý a tak by se to dalo dobře schovat do šuplíků.
Ale to přece musí mít dost vysoký požadavky na elektro, nebo ne?

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 26 pro 2020 16:09
od MadTom
Však se taky podívej, jaké nají baterky a jaký měnič. Předpokládám Stephanie a Lee v Defu 130 s boudou. Mají to pěkně popsané. I to, proč už nemají nic na plyn.

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 26 pro 2020 17:03
od Honza21
Kdyby pan Volta a pan Ampére tušili, že se jednou bude elektřina 12DC převádět na spínané kHz pak formovat na 230 AC 50Hz aby se to nakonec přeměnilo ve "sprosté" teplo tak by se vrhli rovnou na vymyšlení lihového vařiče.
Ale ano, měnič je jedna z alternativ na vaření v autě. Při větších výkonech samozřejmě sláva nazdar průřezům a mnoha-devítkové mědi.
Nemám vlastní zkušenost ale snažil bych se za (skoro) jakoukoliv cenu umístit měnič těsně u baterky, bo ten proud na 12-ti Voltech pro "pouhý" 1000W měnič je cca 83 A a to je tak na svařování 3 mm elektrodou.
Uvařit se má totiž párek nebo brambory, a ne izolace na 12V vedení.
Veselé Vánoce !

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 26 pro 2020 19:01
od Vladicek
Ahoj,
Tak díky za odpovědi :-).
Nevím jestli to bude u Leeho, def tam byl. Ale mě spíš zajímalo, jestli o tom někdo přemýšlel na nějaký normální použití v našich podmínkách.

Jako chápu, že to je principiálně nelogický krok, ale proč se nezeptat.
Ona se efektivita elektrických přístrojů zvyšuje, před lety bych se ani neptal, ale právě jak se ty věci posunují, tak mě to napadlo

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 26 pro 2020 19:20
od Rennie
Za chvíli ty naše vozy budou dvojnásobné váhy

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 26 pro 2020 19:24
od Vladicek
Rennie píše: 26 pro 2020 19:20 Za chvíli ty naše vozy budou dvojnásobné váhy Obrázek
No to máš velkou pravdu!

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 26 pro 2020 19:32
od Rennie
Vladicek píše:
Rennie píše: 26 pro 2020 19:20 Za chvíli ty naše vozy budou dvojnásobné váhy Obrázek
No to máš velkou pravdu!
Já už na váze byl a už nic trvale přidávat nechci. Začínám řešit bufika a nakonec bude v bedně aby nebyl trvale v autě. Jednak váha a druhak v místě kde se v D3 bufik dává mám box klimy a topení pro 3ti řadu sedadel takže by se vše muselo vyskubnout a 4 trubky v motoraku nějak zavarit což se mi teď nechce. A při případné výměně vozu bedna zůstane Obrázek

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 26 pro 2020 19:42
od MadTom
Když si spočítám cenu doopravdy velkejch baterek - něco jako LiON s kapacitou cca 200Ah, k tomu battery management, nabíječka, měnič na 230V a drobnost jako vlastní indukční deska, tak plynovej vařič v našich podmínkách pro krátké výlety je super věc. GizzlyNBear Overland přešli na indukci, ale oni v té budce naložené na Defu už několik let bydlí, a projeli to z Evropy zatím do Japonska. Plnění flašky na propan je mimo ČR celkem zábava - jestli ti ji vůbec naplní a jestli máš tu správnou redukci. Na naše krátké výlety bych to vůbec neřešil.
A ano, pokud velkem měnič na 230V tak dráty hoodně krátké - ono je to podobné jako naviják, akorát měnič je podstatně citlivější na podpětí, naviják si akorát zpomalí a zeslábne, měnič se prostě vypne.
A poznámka na okraj - LiON a podobné baterky jsou super, ale celkem jim škodí velkej mráz. Posledních pár zim sice velká zima nebyla, ale ono stačí jedna noc někde na horách a baterky to umí poškodit. Olověné baterce, pokud je nabitá, tohle nevadí, nebo to alespoň není nevratné, stačí ji nechat ohřát.

Re: měnič napětí + elektro

Napsal: 26 pro 2020 20:07
od Vladicek
Rennie píše: 26 pro 2020 19:32
Vladicek píše:
No to máš velkou pravdu!
Já už na váze byl a už nic trvale přidávat nechci. Začínám řešit bufika a nakonec bude v bedně aby nebyl trvale v autě. Jednak váha a druhak v místě kde se v D3 bufik dává mám box klimy a topení pro 3ti řadu sedadel takže by se vše muselo vyskubnout a 4 trubky v motoraku nějak zavarit což se mi teď nechce. A při případné výměně vozu bedna zůstane Obrázek
Já právě proto řeším novou vestavbu. Původně jsem si nechal udělat fakt pěknou se třemi šuplíky atd. Jenže je to těžký jako prase.
Teď bych to rád odlehčil, myslím, že milion věcí stejně vozím zbytečně. Když mám velký šuplík, ono se to tam vejde tak šup tam s tím :-).
Takže chci udělat menší vestavbu, kde bude víc místa nad hlavou na spaní a tím, že bude málo úložného prostoru, tak aspoň budu při balení víc přemýšlet :-).