Elektro kutil
Moderátor: stan
- Tazik1992
- Příspěvky: 1393
- Registrován: 10 čer 2014 22:59
- tel.: 602875958
- auto: Defík
- Bydliště: Holýšov,Kaznějov
Re: Elektro kutil
Tak snad už se to blíži do použitelného finále
Je vhodné propojit ty dvě plošky, aby to běželo ve sloupcovém režimu. Teda pokud je to požadováno, pokud stačí bodová indikace, tak to není to nutné.
Levý trimr je třeba vytočit do krajní polohy, tak aby mezi pinem č.4 a zemí byla minimální hodnota odporu (vhodné ověřit ohm-metrem). Mělo by to být tak, že při pohledu shora na ovládací šroubek trimru by se mělo točit do prava.
Na druhé straně desky je nutné na pravém trimru izolovat pravou pacičku od plus plochy - to je opravdový "vstup signálu", sem se přivede signál ze snímače. Pravým trimrem se pak nastavuje rozsah stupnice.
No a pak už jen obnovit tu proškrábnutou cestu k pinu 5. Pardón (kdyžtak natáhni drátek do naznačeného bodu)
Co to bude ukazovat je už jiný příběh.
Je vhodné propojit ty dvě plošky, aby to běželo ve sloupcovém režimu. Teda pokud je to požadováno, pokud stačí bodová indikace, tak to není to nutné.
Levý trimr je třeba vytočit do krajní polohy, tak aby mezi pinem č.4 a zemí byla minimální hodnota odporu (vhodné ověřit ohm-metrem). Mělo by to být tak, že při pohledu shora na ovládací šroubek trimru by se mělo točit do prava.
Na druhé straně desky je nutné na pravém trimru izolovat pravou pacičku od plus plochy - to je opravdový "vstup signálu", sem se přivede signál ze snímače. Pravým trimrem se pak nastavuje rozsah stupnice.
No a pak už jen obnovit tu proškrábnutou cestu k pinu 5. Pardón (kdyžtak natáhni drátek do naznačeného bodu)
Co to bude ukazovat je už jiný příběh.
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Re: Elektro kutil
Nevím jestli to dobře chápu. Signál přivedu na tišťák na uvolněnou pozici po nožičce z trimru a tu nožičku z trimru už nezapojím?
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.
- Tazik1992
- Příspěvky: 1393
- Registrován: 10 čer 2014 22:59
- tel.: 602875958
- auto: Defík
- Bydliště: Holýšov,Kaznějov
Re: Elektro kutil
Ne, tu nožičku tam nech, ale odstraň to propojení plošky s okolní velkou plochou, která tvoří + pól. Jsou tam takové 4 malé propoje do kříže, ty je třeba odškrábnout. A nebo můžeš nožičku vytáhnout a drátek se signálem dát na ní. Ale to nedoporučuju, protože vývody trimrů jsou tenké a snadno se ulomí.
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Re: Elektro kutil
přes víkend se na to vrhnu a dám vědět.
Edit: ještě mě napadlo, tím že mám ten plovák obráceně a dám sloupcovej graf tak prázdná nádrž bude svítit celá stupnice jako plná. Je nějaká možnost to otočit aby to ukazovalo obráceně?
Edit: ještě mě napadlo, tím že mám ten plovák obráceně a dám sloupcovej graf tak prázdná nádrž bude svítit celá stupnice jako plná. Je nějaká možnost to otočit aby to ukazovalo obráceně?
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.
-
- Příspěvky: 13
- Registrován: 24 dub 2021 15:48
- tel.: 6nula8400840
- auto: L322 TDV8
- Bydliště: Plzeň
Re: Elektro kutil
Četl jsem celé před chvílí a napadlo mě totéž, tedy že funkce bude opačná než by bylo třeba - takhle rychle mě napadlo jen to ,že bargraf by musel být použitý jako diferenciální voltmetr https://illustrationprize.com/cs/218-di ... meter.html - musel by ale být samostatně napájený (aby nebyla společná kostra) a taky by to potřebovalo ještě další zdroj, ten referenční. Pak by při 5V na výstupu obou zdrojů zobrazoval rozdíl, čili 0V a bargraf by chodil opačně. Jsou machři, že by na to naprogramovali procesor, ale k těm bohužel nepatřím.
Nejvýš bych pomohl ještě tím, že v týdnu pojedu 2x nebo 3x po večerech přes Prahu domů a mohl bych se na to udělátko podívat osobně, pokud se nebude dařit.
Nejvýš bych pomohl ještě tím, že v týdnu pojedu 2x nebo 3x po večerech přes Prahu domů a mohl bych se na to udělátko podívat osobně, pokud se nebude dařit.
-
- Příspěvky: 14941
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Elektro kutil
A co výstup toho čidla jenom invertovat, třeba operačním zesilovačem?
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- Tazik1992
- Příspěvky: 1393
- Registrován: 10 čer 2014 22:59
- tel.: 602875958
- auto: Defík
- Bydliště: Holýšov,Kaznějov
Re: Elektro kutil
Tak jak ?
Já ležel celý víkend pod autem, kupodivu ne pod Defíkem , tak nebyl čas. Ale už v pátek jsem narychlo zkoušel převodník ve formě jednoduchého invertoru s op.zesilovačem a nedařilo se mi dosáhnout uspokojivého výsledku. Slibnější se jevilo zapojení s tranzistory, ale už sem nestihl hrát si s vychytáním nastavení (pokud to vůbec půjde).
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
-
- Příspěvky: 14941
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Elektro kutil
S operačním zesilovačem není důvod aby to nefungovalo. Akorát je potřeba vzít nějaký rail-to-rail jak na vstupu tak na výstupu, a který zvládne napájecí napětí podstatně víc než 12V. A následně se pokud možno držet na vstupu i výstupu od 0,5V nahoru a zhruba o 1V méně než napájecí napětí. S tranzistory to samozřejmě půjde také, ale operační zesilovače jsou na porobné použití přímo určené. výhodou je, že půjde samostatně nastavit zesílení i napětí, okolo kterého se to bude otáčet, bez toho aby se to nastavení tahalo navzájem nebo to cestovalo z teplotou. Moc bych za to nedal, že něco bude popsané i v datasheetu k tomu zobrazovacímu obvodu.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- Tazik1992
- Příspěvky: 1393
- Registrován: 10 čer 2014 22:59
- tel.: 602875958
- auto: Defík
- Bydliště: Holýšov,Kaznějov
Re: Elektro kutil
Tak jsem se tedy vrátil zpět k operáku a tentokrát zvolil vhodnější zapojení. A vhodnější zesilovač. A funguje to
Signál ze snímače s průběhem od 5V na nulu to převrací takřka ideálně na chod od nuly na 5V pro zobrazovač.
Signál ze snímače s průběhem od 5V na nulu to převrací takřka ideálně na chod od nuly na 5V pro zobrazovač.
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Re: Elektro kutil
Tak to je super. Já jsem teda ještě nezvkádnul vyzkoušet to nové zapojení neb bylo moc práce.
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.
-
- Příspěvky: 14941
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Elektro kutil
Jenom poznámka - tu zenerku nahraď něčím stabilnějším, tohle bude hodně kecat s teplotou (auto by mělo fungovat minimálně v rozsahu -20 až +50 °C, ideálně ještě víc, ale tohle se dá otestovat v mrazáku nebo fénem na vlasy). Klidně tam dej třeba 78L05. A nejlépe předřadit nějaký low-drop 9V stabilizátor v automotive provedení a z toho to celé napájet. 9V pro operák musí stačit. Automotive proto, aby to neumřelo od špiček v palubní síti - počítej s 80V impulzy od spínání relátek a podobných věcí.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Elektro kutil
Tak hlásim že první fáze funguje perfektně. Sice mi plošky co se měli propojit při pokusu o spojení odskočily, ale překlenul jsem to vedle. A dnešní cín taky stojí za hovno.
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.
-
- Příspěvky: 14941
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Elektro kutil
Jestli to pájíš bezolovnatým cínem, tak se nediv. Zkus si někde sehnat klasický s olovem, tomu stačí i obyčejná kalafuna, lepší je ale pastovité tavidlo a nanést trošku stříkačkou - hledej RMA7. Na bezolovnatý cín musí být lepší tavidlo a lepší větrání, ono to většinou fest smrdí a dráždí.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- Tazik1992
- Příspěvky: 1393
- Registrován: 10 čer 2014 22:59
- tel.: 602875958
- auto: Defík
- Bydliště: Holýšov,Kaznějov
Re: Elektro kutil
Dobrý. Tak tenhle ber, že byl na pokus a objednáš jinej
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Re: Elektro kutil
Jasný, cena je směšná. Ještě bych chtěl vyměnit ten LED modul za nějakej kde budou jjedna-dvě spodní ledky červený.
Jak s tím tvým obracečem zobrazení, to je finální schéma?
Jak s tím tvým obracečem zobrazení, to je finální schéma?
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.
-
- Příspěvky: 14941
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Elektro kutil
A jsi si jistej, že takto barevnej baragraf existuje? Co jsem viděl, tak jinou barvu měli tak 3 LEDky, ale ne jenom ta poslední. Dají se ale vzít jenom samostatné LED a ty tam naletovat, jenom to není na první pohled tak pěkné. Pokud by jsi to dělal, doporučuju LEDky z boku natřít černou barvou, ať ti navzájem neprosvěcují.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Elektro kutil
Mužou bejt klidně tři, jde mi jen aby si oko všimlo.
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.
- Tazik1992
- Příspěvky: 1393
- Registrován: 10 čer 2014 22:59
- tel.: 602875958
- auto: Defík
- Bydliště: Holýšov,Kaznějov
Re: Elektro kutil
Funkčně ano. Samozřejmě se to dá vylepšit jak psal Tom - lepší reference, předstabilizátor napětí pro zesilovač, ochrana obvodu proti přepětí (např. transilem). Co se týče zesilovače, tak jsem odzkoušel několik typů, ale nakonec jsem ze šuplíku vytáh TLC271 a ten funguje přesně jak je třeba. Jeho drobnou nevýhodou je max. napájecí napětí 16V, takže v jeho případě je předstabilizátor opravdu na místě.
Šikovný pestrobarevný bargraf je třeba zde: varianta BGYR
http://www.hezkyden.cz/shop/bargraf-10xled/
Další možností varování je třeba připojit bzučák k vývodu pro předposlední ledku (myšleno "odspoda").
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
-
- Příspěvky: 14941
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Elektro kutil
Zrovna s těma TLC271 jsem si už s napájením naběhl, 10V je maximum které přežijí, pokud se dá víc, tak stačí malá špička v napájení, a těch je v autě víc než dost. Transil moc nepomůže, on omezí až ustálený stav, ale vlastní špička projde v úrovni zhruba dvojnásobku jeho jmenovitého napětí, což je pro tento typ opeačního zesilovače moc. Tomhle zjištění mě stálo několik dní a nocí práce. Jediné řešení je ten stabilizátor v automotive provedení a ochrany okolo něj.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo