Jaký máte duální bateriový systém?

Discovery I, II, III

Moderátor: Miky_CZ

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
marsant
Příspěvky: 284
Registrován: 20 črc 2016 20:02
tel.: 731 158 337
auto: LR Discovery 4
Bydliště: Havířov

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#101 Příspěvek od marsant » 27 srp 2020 20:08

Mel bych dotaz k Tmaxu. Dnes se me drahe polovicce podařilo vybít hlavni baterku tak ze nenabehly ani kontrolky natož točit motorem. Zapomněla vypnout svetla.
Na dálku jsme ji poradil propojit t-maxem baterie tlačítkem auto/link čímž se rozsvítila červená dioda u manually linked což dle manualu značí ze jsou baterie propojené pro nouzove startovani nebo obecne dočasný velký odběr.
Nicméně i po tomto propojeni se nic nezměnilo... ani kontrolky nenabehly ... jakoby se ty baterie nepropojili ...
Není mi jasné proč?

Tmax, druha baterka, její dobíjení, spotřebiče a ni napojené apod. Vse funguje jak má ... ale dnešní první zkušenost startovani motoru s vybitou hlavni baterii a propojenim pomocí Tmaxe proste neslo ... neví někdo čím to může být?
Hlavni mam tusim bosku 95A a druhou vartu 65A ... druha byla v case pokusu plne nabitá dle Tmaxe.

Říkám si zda treba nemám malý průřez na kabelu mezi bateriemi... ale na druhou stranu by to melo dát aspoň dostatek stavy aby naběhly kontrolky ne?

Diky moc! Předem říkám ze s elektřinou obecne si moc nerozumím
Tak to prosím v případných odpovědích berte na vědomí.



Odesláno z mého SM-G980F pomocí Tapatalk


Uživatelský avatar
mr-tomas
Příspěvky: 2458
Registrován: 10 čer 2012 23:45
auto: Def 110 300Tdi
Bydliště: Praha 10

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#102 Příspěvek od mr-tomas » 27 srp 2020 20:59

Řídící krabičku a solenoid napájí hlavní baterka, takže to nemá pak co sepnout. Ovládaný je to mínusem.
Přílohy
tmax.jpg
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.

Uživatelský avatar
kaligula
Příspěvky: 888
Registrován: 10 říj 2012 09:45
auto: D3 + Def110
Bydliště: Dětmarovice

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#103 Příspěvek od kaligula » 27 srp 2020 21:10

Řídící jednotka i spínací solenoid je napájen z primární baterie, pokud je primnární baterie vybitá tak jednotka sice naběhne (má malý odběr a funguje i na 10V) ale nesepne solenoid protože na to už primární baterie nemá šťávu, sepnutí solenoidu je slyšet jako lupnutí celkem hlasité
jinak je řídící jednotka programovaná tak že primární baterie má v nabíjení přednost a sleduje se její napětí, dokud je napětí pod 13,4 V tak solenoid nesepne, a pokud v sepnutém stavu napětí poklesne tak solenoid odpadne - někdy se mi to stane při navijákování pokud nemám přidaný plyn a navijákuju na volnoběh, nebo když zapnu na primární baterii velký dvoupístový kompresor a foukám pneu
T-max neumožňuje sám o sobě start ze sekundární baterie manuálním propojením pomocí tlačítka , protože jakmile začneš startovat tak odběr startéru způsobí pokles napětí na primární baterii a elektronika propojení se sekundární bateriá zruší odpadnutím solenoidu a můžeš mít průřez jaký chceš

v takové situaci -
1. pokud sekundární baterie je schopna dodat startovací proud (většina trkačních to nepřežije) tak spojit plusy obou aku natvrdo startovacím kabelem a pokud není minus vodič od sekundární baterie dostatečně dimenzovaný tak raději propojit i minus
2. pokud sekundární baterie není schopna dodat startovací proud (většina trakčních) lze propojit baterie buď tlačítkem link (pokud primární má dost napětí aby solenoid sepnul) nebo zase natvrdo start kabelem, počkat cca 20-30 minut, primární si trochu cucne ze sekundární a to by mohlo stačit na její oživení ke startu (pokud primární není úplně na nule) před startem ale odpojit ten start kabel aby nedošlo ke zničení trakční baterie, jedná se o řešení nouzové, a akumulátorům to obecně nedělá dobře

ještě dodám že k takovému startu je potřeba akumulátorům co nejvíce odlehčit, vypnout radio, klimu, ventilátor, lednici atd atd, odběr toho všecho může hodně ampér které také zatěžují aku.

Uživatelský avatar
kaligula
Příspěvky: 888
Registrován: 10 říj 2012 09:45
auto: D3 + Def110
Bydliště: Dětmarovice

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#104 Příspěvek od kaligula » 27 srp 2020 21:11

tak dlouho jsem psal elaborát až mě mr-tomas předběhnul

Uživatelský avatar
mr-tomas
Příspěvky: 2458
Registrován: 10 čer 2012 23:45
auto: Def 110 300Tdi
Bydliště: Praha 10

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#105 Příspěvek od mr-tomas » 27 srp 2020 21:28

Já jsem u Tmaxe obešel řídící krabičku a udělal spínací mínus přes pomocný vypínač abych baterky propojil na jak dlouho chci, nebo je rozpojil při nabíjení nabíječkou. Jenom jsem ještě nezkusil jestli je jde propojit na startování když hlavní bude vybitá.
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.

Uživatelský avatar
marsant
Příspěvky: 284
Registrován: 20 črc 2016 20:02
tel.: 731 158 337
auto: LR Discovery 4
Bydliště: Havířov

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#106 Příspěvek od marsant » 27 srp 2020 21:41

Diky kluci ... tak už je mi to jasne ...elaborat dost pomohl ...

Peto, pri navijakovani tedy propojujes pokaždé?

Odesláno z mého SM-G980F pomocí Tapatalk


Rennie
Příspěvky: 2709
Registrován: 21 led 2017 10:46
tel.: 776179179
auto: LR D3 V8 4,4 HSE
Bydliště: Ostrava

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#107 Příspěvek od Rennie » 27 srp 2020 21:46

marsant píše:Diky kluci ... tak už je mi to jasne ...elaborat dost pomohl ... Obrázek

Peto, pri navijakovani tedy propojujes pokaždé?

Odesláno z mého SM-G980F pomocí Tapatalk
Při navijakovani stačí zvýšit volnoběh ale to taky záleží na situaci. Nemyslím že by bylo nutno spojovat baterie kor pro naše ježdění jako off turista. I když Petr v Polsku 2x zapadl
LR Discovery 3, 4,4 V8, 2006, sporák pohon, ARB atd

Uživatelský avatar
kaligula
Příspěvky: 888
Registrován: 10 říj 2012 09:45
auto: D3 + Def110
Bydliště: Dětmarovice

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#108 Příspěvek od kaligula » 27 srp 2020 21:48

naviják na připojen na primární aku, sekundární v tu chvíli není vůbec potřeba,
na volnoběh (myslím motor auta) když se naviják dostane do záběru a má velký odběr tak T-max sám odpadne a jakmile se napětí na primární vrátí na 13,4 tak zase sepne
pokud při navíjení sedím v autě tak levou nohou na brzdě a pravou držím plyn na cca 1800 otáček napětí potom moc neklesne, je to šetrnější pro baterii i pro altík, a jako vedlejší efekt T-max zůstává spojen

Uživatelský avatar
mr-tomas
Příspěvky: 2458
Registrován: 10 čer 2012 23:45
auto: Def 110 300Tdi
Bydliště: Praha 10

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#109 Příspěvek od mr-tomas » 03 zář 2020 11:15

Tak mám vyzkoušeno při vybití hlavní baterky u mě na 8,5V stačí propojit mínus na cívce solenoidu, ten i při 8,5V připojí druhou baterku a jde nastartovat. :yes
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.

Vladicek
Příspěvky: 1025
Registrován: 26 led 2018 15:01
auto: Discovery 4, new Def

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#110 Příspěvek od Vladicek » 10 pro 2020 10:27

Ahoj,
chtěl jsem se zeptat - v tomto tématu se řeší v podstatě jen 2 autobaterie. Já ale uvažuju o tom, že bych sekundární spotřebu = ledničku, dobíjení mobilu, počítače atd.řešil nějakou velkou nabíjecí stanicí jako je Goal Zero gyeti-500x

Máte s tím někdo zkušenost?

Proč to chci:
- nechce se mi tahat kabel od alternátoru k druhé baterce
- rád bych měl trošku víc přenositelný řešení = třeba vestavbu, která by se dala přenášet mezi auty. Netvrdím, že to budu přenášet každý den, ale třeba jednou za měsíc se to bude stěhovat z auta do auta
- chtěl bych to výhledově spojit s přenosným solárem třeba taky od GoalZero

Co vidím jako problém:
- nabíjet to budu z normální autozásuvky, což možná bude pomalejší než normální duální baterie
- buď lednice poběží na GoalZero pořád, nebo to budu muset přepínat podle toho jestli jedu nebo ne. Když se to bude pořád dobíjet a vybíjet, tak nevím jestli to taková velká powerbanka dá

Poznamenám, že tomu fakt nerozumím a tohle mi i přijde věc, kterou umím poskládat sám. Tahat dráty přes auto, pojistky atd. si musím nechat on někoho udělat.

Díky předem za rady
Discovery 4, XLifter, tablet, Wi-Fi hotspot atd.

Uživatelský avatar
habakuk
Příspěvky: 2559
Registrován: 10 črc 2011 20:45
auto: Discovery II
Bydliště: Blansko

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#111 Příspěvek od habakuk » 10 pro 2020 10:45

Vladicek píše: 10 pro 2020 10:27 Ahoj,
chtěl jsem se zeptat - v tomto tématu se řeší v podstatě jen 2 autobaterie. Já ale uvažuju o tom, že bych sekundární spotřebu = ledničku, dobíjení mobilu, počítače atd.řešil nějakou velkou nabíjecí stanicí jako je Goal Zero gyeti-500x

Máte s tím někdo zkušenost?

Proč to chci:
- nechce se mi tahat kabel od alternátoru k druhé baterce
- rád bych měl trošku víc přenositelný řešení = třeba vestavbu, která by se dala přenášet mezi auty. Netvrdím, že to budu přenášet každý den, ale třeba jednou za měsíc se to bude stěhovat z auta do auta
- chtěl bych to výhledově spojit s přenosným solárem třeba taky od GoalZero

Co vidím jako problém:
- nabíjet to budu z normální autozásuvky, což možná bude pomalejší než normální duální baterie
- buď lednice poběží na GoalZero pořád, nebo to budu muset přepínat podle toho jestli jedu nebo ne. Když se to bude pořád dobíjet a vybíjet, tak nevím jestli to taková velká powerbanka dá

Poznamenám, že tomu fakt nerozumím a tohle mi i přijde věc, kterou umím poskládat sám. Tahat dráty přes auto, pojistky atd. si musím nechat on někoho udělat.

Díky předem za rady
No pokud jsem se správně díval tak za ten systém Goal Zero gyeti-500x chtějí cca. 20t Kč a pořád to bude mít hromadu nevýhod vlastně všechny krom přenositelnosti.
Nech si udělat klasický duální systém se zástavbou do auta vyjde tě to možná na polovinu. S tím, že budeš mít téměř neomezené možnosti rozšiřitelnosti o měniče, soláry....
D II Td5 manuál + 2'' Lift a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy

Uživatelský avatar
xxx
Příspěvky: 2563
Registrován: 25 bře 2013 09:51
tel.: 777 945 9jedna4
auto: byla D3, teď D4
Bydliště: Severní Morava

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#112 Příspěvek od xxx » 10 pro 2020 10:55

to Vladicek: jak píše hakuk, je to zbytečně drahé, ale chápu, že to by jsi to měl za poukázky, proto uvažuješ tímto směrem
výhoda je, že to je opravdu malé = skladné a přenosné, ale kam a jak často to budeš přenášet? Opravdu to potřebuješ 1x měsíčně dát do druhého auta?
- nevýhodou je relativně malá kapacita, lehce pod 50Ah, což ti třeba lednici utáhne 2dny, když nebudeš do toho nic dalšího připojovat

časem možná pořídíš nezávislé topení a už budeš muset řešit stejně druhou baterii.

Vladicek
Příspěvky: 1025
Registrován: 26 led 2018 15:01
auto: Discovery 4, new Def

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#113 Příspěvek od Vladicek » 10 pro 2020 11:22

xxx píše: 10 pro 2020 10:55 to Vladicek: jak píše hakuk, je to zbytečně drahé, ale chápu, že to by jsi to měl za poukázky, proto uvažuješ tímto směrem
výhoda je, že to je opravdu malé = skladné a přenosné, ale kam a jak často to budeš přenášet? Opravdu to potřebuješ 1x měsíčně dát do druhého auta?
- nevýhodou je relativně malá kapacita, lehce pod 50Ah, což ti třeba lednici utáhne 2dny, když nebudeš do toho nic dalšího připojovat

časem možná pořídíš nezávislé topení a už budeš muset řešit stejně druhou baterii.
no mě se na tom líbí (poukázky nepoukázky) právě ta malá velikost a to, že nemusím tahat kabely. Uvažuju o nějaké jednoduché vestavbě = spaní + lednice, kterou bych reálně mohl nandávat na víkendové vyjetí. V tuto chvíli mám těžkou vestavbu s lednicí atd. a tu dám do auta jednou za rok a pak se mi nechce vyndávat, protože je to těžký jako prase.
Takže buď na víkend vyrazím bez vestavby, nebo mám vestavbu vevnitř a nadávám, že mám sice velký auto, ale do kufru dám míň než do fábie :-D

A další věc je solár - duální systém se solárem mi prostě přijde komplikovaný. Tohle si umím postavit sám.

Ale díky za názory, trochu jsem to čekal :-)
Discovery 4, XLifter, tablet, Wi-Fi hotspot atd.

Uživatelský avatar
ondrush
Příspěvky: 271
Registrován: 15 lis 2012 20:56
tel.: 776026642
auto: DiscoII TD5 2003
Bydliště: ~Velka Bites

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#114 Příspěvek od ondrush » 10 pro 2020 11:30

Vladicek: v poslednej dobe uvazujem podobne, nekonecna propagacia jackery systemov na takmer vsetkych overlandovych youtube kanaloch tomu trochu prispela. u mna je dovodom to, ze sme kupili 4wd minivan, takze volba auta bude zavisiet vzdy od konkretneho vyletu a podla toho aj to, ci brat chladnicku, druhu baterku a pod. Zatial jedina vec, ktora ma drzi skratka, su financie, ale zas hovorim si, ze jeden prenositelny system bude na tom podobne, jak dva vstavane a usetrim 30kg vtedy, ked to so sebou nepotrbujem vozit. Takze aj ked vlastnu skusenost este nemam, tak uvahu chapem a rad si precitam o tvojom pripadnom rieseni
Martin Ondrušek, flákání všeho druhu
profesionální flákač a prokrastinátor

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#115 Příspěvek od MadTom » 10 pro 2020 11:31

A vážně to chceš přenášet? Uvažoval jsem podobně, a nakonec jsem zjistil, že je stejně vše v autě skoro trvale, a co jsem vyndal, to je zapomenuté doma. :hmm:
Dobíjení ze zásuvky - proč ne, pokud to má uvnitř měnič, kterým to baterku dobíjí, jinak je tu problém s tím, že do zásuvky vede celkem slabej drát, tak aby to vůbec stíhalo. Klasickej problém v létě je, že v autě jede lednička za jízdy naplno, protože musí vyhladit pivo a jiné věci, co se do ní před chvílí daly, k tomu je do zásuvky připojený tablet, notebook a několik mobilů, aby se to vše za jízdy dobilo, a najednou nejde nic, protože to v lepším případě nedala pojistka.
To o ceně už tu padlo, dále to ještě v autě zavazí a konektory samozřejmě vyjdou tam, kde také zavazí. Pokud to chceš jenom vložit do kufru, tak je to i vzhledem k váze potřeba upevnit, pokud chceš mít v kufru ledničku, tak tu taky upevnit a hlavně jí nechat místo, kudy se bude chladit.
A poslední - zapalovačové konektory jsou všechno jiné než spolehlivé, takže se ti klidně může stát, že celej den sice autem jedeš a lednička běží, ale večer zjistíš, že běžela na baterku v té bedně a bedna se ale nenabíjela z auta, protože se konektor povysunul. :twisted:
Asi jsi pochopil, že bych osobně byl pro pevnou montáž, nebo alespoň extra dráty pro napájení s pořádným konektorem.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Vladicek
Příspěvky: 1025
Registrován: 26 led 2018 15:01
auto: Discovery 4, new Def

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#116 Příspěvek od Vladicek » 10 pro 2020 11:47

Možná ještě vypíchnu ten solár, protože to je věc, která mi prostě ještě u té duální baterie přijde složitá.
Ten přenosný solár bych teď prostě vytáhl ven na sluníčko, nechal to dobít a zandal. Nevím jak s duální baterií, určitě to jde, ale pro mě už je to pocitově komplikovaný.

Taky to budu (snad) jednou dávat do nového defa a tam se mi do té elektriky nechce zasahovat, radši bych měl systém nezávislý na autě, přenositelný mezi D4 a defem (případně jiným autem) se zapojitelným solárem...

Ale uznávám, že druhá autobaterka má nezpochybnitelný výhody
Discovery 4, XLifter, tablet, Wi-Fi hotspot atd.

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#117 Příspěvek od MadTom » 10 pro 2020 12:44

A v čem vidíš problém s přenosným solárem a dvěma baterkama? Předpokládám, že ten solár chceš používat pouze když auto stojí, a v tu chvíli jsou baterky nejsou navzájem spojené, takže solár přes měnič bude dobíjet jenom tu "kempovou". A není problém tam dát relé tak, aby při spojení baterek, tedy v okamžiku běžícího motoru který dobíjí vývod pro solár odpojilo, to kdyby jsi měl i druhou baterku startovací a chtěl startovat i z ní, tak aby to ten solární měnič nepřetížilo nebo jinak nepoškodilo.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Uživatelský avatar
xxx
Příspěvky: 2563
Registrován: 25 bře 2013 09:51
tel.: 777 945 9jedna4
auto: byla D3, teď D4
Bydliště: Severní Morava

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#118 Příspěvek od xxx » 10 pro 2020 13:38

Vláďo, duální systém už solár nepotřebuje, to je jen třešnička na dortu, když je na střeše. Sekundární baterie se ti dobíjí hlavně za jízdy a alternátor to bez problémů zvládne. Já mám teď v D4 druhou baterku 140Ah a s její kapacitou bych vydržel na jednom místě i několik dní, ale to stejně nehrozí, protože jsme pořád v pohybu :rofl

Cigaretová zásuvka ti 5A co potřebuje na dobíjení Goal Zero dá, ale jak psal madtom, vypadne ti při jízdě v offu konektor a večer budeš namydlený.

má to výhody i nevýhody, jako všechno. Podstatné je, co je nejdůležitější pro tebe.
Ještě k zásahu do elektro v autě, zásah není prakticky žádný, protože kabel pro napájení druhé baterie přišroubuješ třeba na svorku té startovací. tím to končí. Vše ostatní je mimo el.okruh auta

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#119 Příspěvek od MadTom » 10 pro 2020 14:07

Správná poznámka, my máme v D2 druhou baterku 75Ah a to vystačí tak na 3 dny na pláži. Takže solár proč ne, ale až budu někde stát déle. Po 3 dnech klidně ledničku přepojím na hlavní 90Ah baterku a budu tam další den. Solár by zatím jenom zavazel. Zatím.
A k tomu drátu od baterky, resp. drátům - nezapomenout na pojistku - hned k baterce. A dát ty dráty raději silnější, v D2 jsem pro bufík natáhnul před celé auto drát o průřezu 3mm2. Ten byl prostě slabý a bufík se při startu vypínal. Prostě jsem podcenil celkovou délku drátu a z toho plynoucí úbytek napětí na něm. Podobné je to u ledničky - slabej drát ti "sežere" klidně půl dne kapacity baterky, protože lednička se vypne zbytečně brzy, a to je škoda.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Vladicek
Příspěvky: 1025
Registrován: 26 led 2018 15:01
auto: Discovery 4, new Def

Re: Jaký máte duální bateriový systém?

#120 Příspěvek od Vladicek » 10 pro 2020 14:14

ok ok.

No v čem vidím problém se solárem - v tom co píšeš, pro mě prostě "zapoj si tam relé" zní samo o sobě neřešitelně. Elektřině se vyhýbám jak můžu.

Proto jsem to chtěl probrat, díky za názory, ještě o tom budu přemýšlet, jestli se mi chce experimentovat s "energeticky nezávislou vestavbou" nebo ne.
Discovery 4, XLifter, tablet, Wi-Fi hotspot atd.

Odpovědět