Uff, trošku se bojím tady dávat nějaké postupy, jelikož jsem totální amatér a podprůměrně manuálně zručný člověk a všichni zdejší "veteráni" a majitelé servisů mne určitě rozcupujou
.
Ale co už, maximálně to bude můj poslední technický příspěvek.
Jinak fotodokumentaci jsem nedělal, pač sem byl zasraný až po uši od všech možných provozních kapalin a byl sem na to sám.
Co se týče nákupu dílů, tak sadu filtrů jsem pořídil na Litep4x4, konkrétně tuhle sadu
http://www.litep4x4.cz/detail/freelande ... 2-2-diesel od Britpartu. Je tam úplně vše včetně nového těsnění a kratičky na záznam stavu a další výměny(vím, nepodstatné ale mě to potěšilo). Olej jsem bral z autokelly Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30(výrobce Castrol doporučuje přímo LR manuál). Koupil sem 6 litrů, ale nalil jsem 5 a jsem kousek pod Max. ryskou i po 14-ti denním provozu. Litr si nechávám v kufru kdyby bylo potřeba dolít, jelikož mi trošku ukapává odněkud(pravděpodobně bude třeba přetěsnit olejovou vanu).
Dále jsem na výměnu pořídil ještě odsávačku vzduchu zase z autokelly (
https://www.autokelly.cz/Product/NR-150-1665/3820612) na naplnění palivového filtru/odvzdušnění a klíč na uvolnění olejového filtru (
http://www.litep4x4.cz/detail/freelande ... -klic-27mm).
Ten klíč fakt doporučuju, ten olejový filtr je trošku morda a s tím klíčem to bylo mnohem jednodušší.
Teď krok po kroku, budu přidával i videomanuály, podle kterých jsem postupoval:
1) Pylový/kabinový filtr https://www.youtube.com/watch?v=sKvsbGUhnt8
U tohodle sem si krásně zanadával. Nachází se pod kastlíkem u spolujezdce. Otevřít víko a vyndat filtr je v pohodě, vsunout nový je fakt o nervy. Navíc se tam ne úplně dobře leží i s posunutou sedačkou úplně dozadu ale nakonec se mi to tam asi na 15-tý pokus podařilo nasadit a natlačit dovnitř.
2) Vzduchový filtr https://www.youtube.com/watch?v=rC70xqm8aZQ
Brnkačka, postupovat podle videa. Jediné s čím se měl trošku potom komplikaci bylo natlačit ten vrchní plast zpátky do toho vzduchového vedení, asi by se tam hodila ruka navíc která by držela uvolněnou tu objímku, ale taky po pár pokusech a správném uchopení zvládnuto. Pokud vyměňuješ i palivový filtr tak kryt vzduchového filtru montuj zpátky až po výměně, jinak bude zavazet při sundávání krytu motoru. Asi by to šlo i bez toho ale nějak mi to přišlo lepší.
3) Palivový filtr https://www.youtube.com/watch?v=tkwYJMPDcrM
Zase jednoduché, sundat kryt motoru(dva šrouby), odšroubovat kovový držák a seš u filtru. Na videu to kluci trošku posrali, protože tam hodili nový filtr a rovnou nastartovali. Pak říkaj, že jim auto chcíplo a museli soustavu odvzdušnit což dělali nějak prasácky, proto se na druhou část od těch kluků vůbec nedívej. Našel jsem několik způsobů na to odvzdušnění. Někteří do toho tlačí vzduch přes nádrž, někteří píšou, že stačí pouze otevřít nádrž a systém se odvzdušní sám a někteří prostě nacucnou do palivového filtru naftu. Mě přišlo nejjednodušší nainstalovat filtr, napojit jen tři hadice a přes 4tý vstup do filtru nasát palivo viz. tohle video
https://youtu.be/E7SJwj6jKsc?t=9m18s. Nechal sem zároveň i otevřenou nádrž. Jakmile mi z filtru už nešly žádné bublinky ale jen nafta, tak jsem to odpojil, rychle připojil poslední hadici a nastartoval, nechal běžet +- 5 minut na volnoběh a v pohodě. Druhé startování nebylo úplně na drc ale naskočilo a doteď jezdím, takže to všechno přežilo.
4) Olejový filtr https://www.youtube.com/watch?v=CzvvnsZVvIg
Tady na videu to mají borci trošku usnadněné, bo dávají do kupy nějakého bouraného LR a mají sundaný celý předek. Ve skutečnosti je to malinko komplikovanější s přístupem k tomu filtru. Ale pojďme od začátku.
První sem vlezl pod auto, sundal spodní ochranný plech + jeden dva spodní plasty z nárazníku, které mě tam otravovaly(+- dohromady 12 šroubů) a vypustil olej.
Pak jsem přemýšlel, jak s filtrem a jestli jít na něj z vrchu nebo zespodu. Koukal jsem na další videa a týpek to tam dělal celé odspodu(
https://www.youtube.com/watch?v=Ta0QzT2Cq1M). Já to zkoušel taky a musím říct, že mě málem jeblo při nasazení klíče na kryt filtru, jelikož míří malinko šikmo nahoru. Klíč je tomu sice uzpůsobený, má kloub, ale nasadit to tam jsem prostě nezvládl(upozorňuju, že jsem značně netrpělivý člověk
). Tak jsem zvolil svůj způsob, z vrchu jsem protáhl klíč aby čouhal dolů, nasadil jej na filtr(což bylo o milion procent jednodušší), vlezl pod auto a filtr pomalu odtáhl. Vytáhl jsem jej spodkem, což chtělo taky malé kličkování mezi hadicema, protože tam toho místa moc není(je to vidět i na tom videu) ale po chvíli šel ven. Přehodil jsem filtr a stejným způsobem nasadil zpátky. Zespodu jsem ho natlačil, nahodil na závit, z vrchu jsem nasadil klíč a spodem to dotáhl. No pak sem nalil 5l oleje, zkontroloval rysku a zjistil, že jsem malinko pod max. V manuálu se píše 5,86l. Pravděpodobně nevyteklo úplně vše i když jsem se snažil měnit co nejrychleji se zahřátým autem. Ale prostě víc už neteklo.
No a to je celý můj zážitek. Upozorňuju, že jsem auto neměl na žádném zvedáku a kromě dvou zadních šroubů spodního plechu pod motorem se šlo všude akceptovatelně dostat. Navíc krom klíče na odtažení olej. filtru jsem použil nářadí ze své "amatérské sady z Tesca", takže nepotřebujete žádné profi gola supr věci za desetitisíce. Což je za mě velké plus pro LR. Celé mi to trvalo nějaké 2-3 hodinky i s čištěním dílů, zkoumání videí, hledání nejlepšího postupu a občasným hlídáním 8-mi měsíčního syna. Nevím, jestli jsem něco ušetřil, páč díly asi bude mít servis levnější a celé to zvládnou rychleji ale nějak sem si to prostě chtěl zkusit sám.
Snad mě tu teď nikdo verbálně nestříská za to co sem tu napsal, kdyžtak to smažu pokud by můj postup byl těžce špatný a někoho pohoršoval
. A zajímalo by mě, jestli se to někomu bude chtít číst.