Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Moderátor: Acon
-
- Příspěvky: 14978
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Jestli na to dobře koukám, tak je to 12V 2Ah LiON baterka do motorky. Jak je nabíjená v motorce - alternátorem, a to je v principu zdroj napětí pro zjednodušení řekněme 14 V, možná s korekcí na teplotu (v zimě bude dávat napětí o trošku vyšší než v létě).
Inteligentní nabíječka naproti tomu děla na výstupu bůh ví co, na počátku to může pustit napětí vyšší, nějak si to detekuje stav připojení baterky, a jiné inteligentní věci. A veškerá tato inteligence je navržená na olověný kyselinový akumulátor, ať už je v jakémkoliv provedení - mokrý, AGM, gelový, staniční ... .
Jde o to, jak moc se tato věc zblbne s LiON baterkou na straně jedné, a jaká je ochranná elektronika uvnitř LiON baterky na straně druhé. LiON baterky mívají integrované ochrany jak proti hlubokému vybití, kde hrozí jejich poškození, tak proti příliš vysokému napětí, kde hrozí pro změnu jejich zahoření.
Osobně bych se poptal u výrobce té baterky, čím se to má nabíjet. Mám zkušenost z měřících přístrojů s LiON baterkou, kterou ochrana proti vybití tak dokonale na výstupu odpojila, že se to chovalo, jako by tam žádná baterka nebyla a nabíječka tím pádem nedetekovala její připojení a nezačala nabíjet. Musel jsem použít hloupou nabíječku, které prostě na výstupu dává napětí, bez ohledu na připojení baterky, podobně jako funguje alternátor, v tomhle případě jsem použil laboratorní zdroj.
Inteligentní nabíječka naproti tomu děla na výstupu bůh ví co, na počátku to může pustit napětí vyšší, nějak si to detekuje stav připojení baterky, a jiné inteligentní věci. A veškerá tato inteligence je navržená na olověný kyselinový akumulátor, ať už je v jakémkoliv provedení - mokrý, AGM, gelový, staniční ... .
Jde o to, jak moc se tato věc zblbne s LiON baterkou na straně jedné, a jaká je ochranná elektronika uvnitř LiON baterky na straně druhé. LiON baterky mívají integrované ochrany jak proti hlubokému vybití, kde hrozí jejich poškození, tak proti příliš vysokému napětí, kde hrozí pro změnu jejich zahoření.
Osobně bych se poptal u výrobce té baterky, čím se to má nabíjet. Mám zkušenost z měřících přístrojů s LiON baterkou, kterou ochrana proti vybití tak dokonale na výstupu odpojila, že se to chovalo, jako by tam žádná baterka nebyla a nabíječka tím pádem nedetekovala její připojení a nezačala nabíjet. Musel jsem použít hloupou nabíječku, které prostě na výstupu dává napětí, bez ohledu na připojení baterky, podobně jako funguje alternátor, v tomhle případě jsem použil laboratorní zdroj.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- desmosedici-rr
- Příspěvky: 256
- Registrován: 04 dub 2014 17:55
- auto: free
- Bydliště: Plzeň-Blatná
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
děkuji,naprosto vyčerpávající odpověd ,a já si lámal hlavu čím to dobít ,takže úplně obyč hloupou nabiječkou
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Baterka má nějaký instrukce nahoře, z fotky přečtu "Do not charge this battery by" a dál ne.
Třeba některé chytré nabíječky Ctek mají supply režim - konstatních myslím 13.3V na výstupu. To by (možná) mohlo taky fungovat.
Třeba některé chytré nabíječky Ctek mají supply režim - konstatních myslím 13.3V na výstupu. To by (možná) mohlo taky fungovat.
Disco2 Td5 2004
Nanocom Evolution (D2 + Td5)
T4 TestBook Hand Held Tester (Def, Free1, D1, D2, P38)
Nanocom Evolution (D2 + Td5)
T4 TestBook Hand Held Tester (Def, Free1, D1, D2, P38)
- xxx
- Příspěvky: 2563
- Registrován: 25 bře 2013 09:51
- tel.: 777 945 9jedna4
- auto: byla D3, teď D4
- Bydliště: Severní Morava
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
už delší dobu požívám nabíječku od Victronu, která umí i Li-ion baterie
https://eshop.neosolar.cz/nabijecky-bluesmart-ip65
https://eshop.neosolar.cz/nabijecky-bluesmart-ip65
-
- Příspěvky: 14978
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Přesně tak, potřebuješ nabíječku, které bude na výstupu dávat konstantní napětí, tedy hloupou, ale nikoliv nabíječku starou 30 let, kterou se nabíjely mokré baterie tak, že při to m vařily.
Docela mě zaujala specifikace té baterky - nabíjecí proud 2,5A, rychlonabíjecí proud 10A, dobití z 10 na 90% za 10 minut. Takže celé dobíjení je krapet složitější. Na druhou stranu, musí to fungovat v motorce, která je nachystaná na olověnou baterku.
Docela mě zaujala specifikace té baterky - nabíjecí proud 2,5A, rychlonabíjecí proud 10A, dobití z 10 na 90% za 10 minut. Takže celé dobíjení je krapet složitější. Na druhou stranu, musí to fungovat v motorce, která je nachystaná na olověnou baterku.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- Tazik1992
- Příspěvky: 1395
- Registrován: 10 čer 2014 22:59
- tel.: 602875958
- auto: Defík
- Bydliště: Holýšov,Kaznějov
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Tady na stránce Micronixu máš trochu bližší informace k nabíjení
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... 5s-fp.html
Mají i vhodnou nabíječku. U lithiovek bych moc neexperimentoval (i když je určená pro provoz ve vozidle/motorce a měly něco snést).
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... ium-5.html
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... 5s-fp.html
Mají i vhodnou nabíječku. U lithiovek bych moc neexperimentoval (i když je určená pro provoz ve vozidle/motorce a měly něco snést).
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... ium-5.html
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
-
- Příspěvky: 14978
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Když už něco takového, tak baterku a k ní nabíječku od stejného výrobce, a nejlépe takovou, která umožní samostatné nabíjení jednotlivých článků - tedy je tam tzv. balancer.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- desmosedici-rr
- Příspěvky: 256
- Registrován: 04 dub 2014 17:55
- auto: free
- Bydliště: Plzeň-Blatná
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
takže fotka instrukcí,to zas bylo něco ,jelikož mi upadl jeden šroubek který jsem nemohl najit tak jsem rozebral půl motorky ,abych zjistil že nikde není, a po hodině hledání byl schovaný mezi rámem a kapotou
- desmosedici-rr
- Příspěvky: 256
- Registrován: 04 dub 2014 17:55
- auto: free
- Bydliště: Plzeň-Blatná
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
díky za odkaz dočetl jsem se že to nesmí mít funkci automatické desulfatace,takže ji použít nemohu,mám ještě tuhle ta by asi šla použítTazik1992 píše: ↑19 dub 2020 11:00 Tady na stránce Micronixu máš trochu bližší informace k nabíjení
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... 5s-fp.html
Mají i vhodnou nabíječku. U lithiovek bych moc neexperimentoval (i když je určená pro provoz ve vozidle/motorce a měly něco snést).
https://eshop.micronix.cz/akumulatory-a ... ium-5.html
https://www.topbattery.cz/nabijecky-sta ... ticka.html
- Tazik1992
- Příspěvky: 1395
- Registrován: 10 čer 2014 22:59
- tel.: 602875958
- auto: Defík
- Bydliště: Holýšov,Kaznějov
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Tak to by bylo Tome ideální. Ale předpokládám, že takový profi aku pro automotive by byl asi o řád dražší. A propo nemáš tip na nějaký takový?
Jen bych byl opatrný s impulsní nabíječkou. Předpokládám, že v tom aku je nějaká elektronika co ty lithiové články hlídá, tak aby si jí nepohřbil. Pulsní nabíječky mají na výstupu i 25-30V.desmosedici-rr píše: ↑19 dub 2020 12:01 díky za odkaz dočetl jsem se že to nesmí mít funkci automatické desulfatace
Ono by stačilo, co Ti radil Tom, kdyby sis sehnal (nechal vyrobit) zdroj stabilizovaného napětí třeba 14,5V schopný dodat alespoň 5A.
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
- desmosedici-rr
- Příspěvky: 256
- Registrován: 04 dub 2014 17:55
- auto: free
- Bydliště: Plzeň-Blatná
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
tak potom už mam jen tuhlehttp://www.dakostka.cz/stare/product-ca ... uct484.htm
- Tazik1992
- Příspěvky: 1395
- Registrován: 10 čer 2014 22:59
- tel.: 602875958
- auto: Defík
- Bydliště: Holýšov,Kaznějov
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
No to je pořádná elektrárna.desmosedici-rr píše: ↑19 dub 2020 12:43 tak potom už mam jen tuhlehttp://www.dakostka.cz/stare/product-ca ... uct484.htm
Já myslím, že by Ti bohatě stačilo todle:
https://aukro.cz/laboratorni-zdroj-kora ... 6757948544
Je to malý laboratorní zdroj, který defacto můžeš použít jako univerzální nabíječku čehokoliv co máš doma nebo v dílně. Je jednoduchý, bez složitého nastavování a kokotin. Nastavíš si výstupní napětí dle potřeby, nastavíš omezení proudu a můžeš nabíjet vše od 1,5V článků až po autobaterku. Láry fáry žádný složitosti. Zdroje Korad používám a zatím spokojenost.
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008
- xxx
- Příspěvky: 2563
- Registrován: 25 bře 2013 09:51
- tel.: 777 945 9jedna4
- auto: byla D3, teď D4
- Bydliště: Severní Morava
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
má někdo zkušenosti s trakčními bateriemi o kapacitě cca 180-240Ah?
Co vybrat - Exide, Banner, Varta nebo máte jinou osvědčenou značku prosím?
Co vybrat - Exide, Banner, Varta nebo máte jinou osvědčenou značku prosím?
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Co tak různě čtu tak trakční Exide všude více méně chvála. Já teď provozují gelovou Exide 98Ah, ale je brzo hodnotit. Varta čistě trakcí nedělá a platí se dost za značku. Co se podívat na baterie LiFePO4 dneska asi špička co do vlastností.
D II Td5 manuál + 2'' Lift a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy
- xxx
- Příspěvky: 2563
- Registrován: 25 bře 2013 09:51
- tel.: 777 945 9jedna4
- auto: byla D3, teď D4
- Bydliště: Severní Morava
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
já mám v autě s Exide taky dobré zkušenosti a v případě trakce se kloním k EXIDE EQUIPMENT GEL 210Ah.
Varta dělá duální, což je k ničemu a nepotřebuji to.
A LiFePO4 na tu kapacitu je ranec - 200Ah okolo 60tis
Varta dělá duální, což je k ničemu a nepotřebuji to.
A LiFePO4 na tu kapacitu je ranec - 200Ah okolo 60tis
-
- Příspěvky: 14978
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
LiFePO a vůbec jakékoliv Li-něco budou hodně drahé, hlavně to chce správnou nabíječku a "vybíječku" tedy ochranu před vybitím. A já bych ještě doplnil správnou mechanickou konstrukci okolo, kdyby se to náhodou rozhodlo hořet, Boeing s tím má v 787 bohaté zkušenosti. Na druhou stranu ta baterka bude asi třetinová, co se týče rozměrů.
Nepíšeš na co to chceš, pod pojmem trakční baterie si vždy představím něco jako elektrický vysokozdvižný vozík, tedy na zatížení celkem velkým proudem. Něco jiného je baterie do karavanu, ze které honím ledničku a podobné věci, co moc nežerou.
Já používám v autě Banner Running Bull AGM - v principu je to "to samé" co Optima, ale články nejsou smotané do válečků, ale klasicky placaté. V D2 ji mám jako hlavní už 8 let a v pohodě, druhou menší mám pro honění ledničky, tu jsem jednu vlastní blbostí zničil - vybil jsem ji během 2 týdnů téměř do nuly, což bez následků nedá žádná baterka.
Nepíšeš na co to chceš, pod pojmem trakční baterie si vždy představím něco jako elektrický vysokozdvižný vozík, tedy na zatížení celkem velkým proudem. Něco jiného je baterie do karavanu, ze které honím ledničku a podobné věci, co moc nežerou.
Já používám v autě Banner Running Bull AGM - v principu je to "to samé" co Optima, ale články nejsou smotané do válečků, ale klasicky placaté. V D2 ji mám jako hlavní už 8 let a v pohodě, druhou menší mám pro honění ledničky, tu jsem jednu vlastní blbostí zničil - vybil jsem ji během 2 týdnů téměř do nuly, což bez následků nedá žádná baterka.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Nám se povedlo vybít do nuly červenou Optimu a přežila to bez úhony. V servisu jí nahodili a tvrdili že po otestování má o něco větší kapacitu než předtím. Ale to byla oživená hned po vybití. Pak zůstala sice nevybitá do nuly, ale dlouho a to už nepřežila.
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.
-
- Příspěvky: 14978
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Mě se ji také podařilo nabít, ale už to nebylo ono. Kdysi mi to přímo v laboratoři u Banneru v Linci vysvětlovali, co se v olověné baterce stane, pokud ji hluboko vybiju, a proč je to částečně nevratné. Sice jsme to řešili pro staniční baterie, ale to olovo je v tomto stále stejné.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Zná někdo baterie Trojan? Četl jsem nějakou diskuzi karavanistů a tam jí chválili jako nej do karavanu.
Deformační zóna Defendera je vozidlo stojící před ním.
Re: Baterky-zkušenosti, rady, výdrž.
Jo cena za tu kapacitu bude brutální, ale zase schopnost hlubokého vybití, počet nabíjecích cyklů, velikost a váha hraje pro LiFePO otázka zda při těchto parametrech nemusí být menší.xxx píše:já mám v autě s Exide taky dobré zkušenosti a v případě trakce se kloním k EXIDE EQUIPMENT GEL 210Ah.
Varta dělá duální, což je k ničemu a nepotřebuji to.
A LiFePO4 na tu kapacitu je ranec - 200Ah okolo 60tis
D II Td5 manuál + 2'' Lift a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy
D II Td5 automat a nějaký ty drobný úpravy