F2 nejde nastartovat

Freelander I, II

Moderátor: Safraporte

Odpovědět
Zpráva
Autor
PanJan
Příspěvky: 7
Registrován: 13 úno 2020 22:09

F2 nejde nastartovat

#1 Příspěvek od PanJan » 17 říj 2020 17:18

Zdravím vás.
Freelander 2, nafta r.v.2007. Zatím bez problémů, teď ve 175 tis km měněny preventivně rozvody (+ zadní tlumiče, nástřik dutin a podvozku a nějaké další věci). Auto jsem dovezl odpoledne ze servisu - bez problémů. Druhý den ráno nešlo nastartovat (přes noc teplota okolo 4 °C, cca 1/4 nádrže nafty) - motor otočí, hned naskočí a během vteřiny zhasne. Při dalším pokusu bez vytažení "klíčku" ze zdířky jen točí, ale nenaskočí. Zkoušel jsem zběžně pohýbat se spoji kabelů v motorovém prostoru, vyndal jsem podsedák zadní pravé sedačky a zahýbal s podávacím čerpadlem a kabely u něj. Bez výsledku. Nakonec pomohlo v zápalu bezradnosti odpojení a zapojení akumulátoru. Motor ihned naskočil na první pokus - jel jsem asi 250 km bez jakýchkoli problémů do cíle. Zde jsem 4x vždy cca po hodině popojížděl z místa na místo a vždy motor naskočil bez problémů, k večeru stál zhruba 4 hodiny a naskočil znovu bez problémů.
Druhý den ráno opět nechce naskočit (venkovní teplota stejná. nádrž dotankovaná předešlý den do plna). Opět stejný projev - na poprvé naskočí a hned zhasne, další pokus pouze točí. Nehlásí žádnou chybu v přístrojovce, nesvítí žádná podezřelá kontrolka, pouze vypnuté HDC - nebo tak nějak a kontrolka prokluzu (zelená a žlutá pod levým budíkem úplně vpravo) a zhasnou. Zkoušel jsem podobné fígle a nepomohlo, start s pomocí / z jiné baterie / přes kabely z auta nepomohl. Diagnostika ukázala nějaké chyby - zřejmě způsobené prasáckým odpojením baterie - po smazání se pak už neobjevily. V podezření na mrtvou baterii v klíči jsem ho rozdělal a akumulátor vyňal - ukazuje napětí 3,42V. Nicméně jsem tam dal jiný, nový (menší průměr - v sobotu jsem v malém městě nesehnal tu co tam má být) Nějak jsem to složil dohromady - klíč odemyká a zamyká tlačítky a při pokusu o nastartování se chová úplně stejně, takže odtud problém zřejmě nevychází. Druhý klíč mám 200 km daleko a jelikož jsme dedukcí vyřadili klíč jako zdroj problému, nejel jsem pro něj.
Jediné co diagnostika ukazuje je něco jako "nárazové čidlo". Jelikož nejsem mechanik, nemám vůbec tušení kde bych ho měl na tomto voze hledat a jak ho řešit. Je ale fakt, že občas nám cesta trochu drncá, takže by se mohlo něco někdo odklepat.

Napadá vás něco, jak pomoct? Auto stojí na Vysočině (Pacov), nicméně doma je u Plzně a servisuji v Landyheaven v Plzni u p. Wasky
Kdyby vás napadlo něco hned - musím se nějak vrátit do práce a nevím jak často sem budu moct nakouknout - upozorněte mě třeba na příspěvek na tel. 731 041 035, budu vám moc vděčný.

MadTom
Příspěvky: 14912
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: F2 nejde nastartovat

#2 Příspěvek od MadTom » 17 říj 2020 19:09

Nárazové čidlo by mělo být popsané v návodu k použití - mají ho všechna auta, která mají elektrické čerpadlo paliva, aby při nehodě palivové čerpadlo netlačilo palivo do motoru skrz případně poškozené hadice, a tím to nepodporovalo hoření.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

omar
Příspěvky: 2715
Registrován: 15 črc 2008 21:30
tel.: 736769704
auto: Discovery TD5,F2
Bydliště: kousek od Nového Jičína

Re: F2 nejde nastartovat

#3 Příspěvek od omar » 17 říj 2020 19:32

MadTom píše: 17 říj 2020 19:09 Nárazové čidlo by mělo být popsané v návodu k použití - mají ho všechna auta, která mají elektrické čerpadlo paliva, aby při nehodě palivové čerpadlo netlačilo palivo do motoru skrz případně poškozené hadice, a tím to nepodporovalo hoření.
To jsem mu radil po telefonu

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1391
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: F2 nejde nastartovat

#4 Příspěvek od Tazik1992 » 17 říj 2020 19:59

U Free2 je tendle spínač přerušení toku paliva řešený trochu netradičně - ne jako sólo díl někde v motorovém prostoru, ale jako součást jednotky SRS umístěné ve středové konzole mezi předními sedadly. Tam toho asi moc nevymyslíš. Ale mohla se tam samozřejmě teoreticky dostat vlhkost a dělá to blbiny.
Ale jestli to nárazové čidlo bylo napsané jako Crash sensor, tak by to spíš ukazovalo na jeden ze senzorů řídících airbagy. Je jich tam celkem 6 (viz obrázek)
Jestli to do toho servisu nedělalo (ani náznakem), tak se mohlo stát, že to s tím souvisí. Třeba při dělání rozvodů potřebovali kvůli přístupu čidla odpojit a při zpětném skládání došlo ke špatnému zapojení nějakého kablíku.
Asi taky nic nezkazíš, když prohlídneš hlavní pojistkovou a releovou skříňku v motorovém prostoru. Může tam být vlhko, špatný kontakt nebo špatné hlavní relé.
Free2 nárazové nímače.jpg
Free2 rele motor.jpg
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1391
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: F2 nejde nastartovat

#5 Příspěvek od Tazik1992 » 17 říj 2020 20:43

Ještě obrázek nárazového senzoru (správně Impact sensor) a jeho detailní umístění. Ty přední jsou na vrchu rámu kolem chladiče.
Free2 front impact sensor umístění.jpg
Free2 front impact sensor umístění detail.jpg
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

Uživatelský avatar
Hubert
Příspěvky: 2461
Registrován: 28 čer 2009 19:13
tel.: 724878985
auto: D1 300 TDI, D3 TDV8
Bydliště: Kousek do Třebíče
Kontaktovat uživatele:

Re: F2 nejde nastartovat

#6 Příspěvek od Hubert » 17 říj 2020 23:58

Odpoj EGR na trubce sání. A zkus. Musíš povolit a dát trubku od EGRu dát bokem od sání. Je nutné povolit 3 šrouby.
Přílohy
egrfree2.png
egrfree2.png (281.5 KiB) Zobrazeno 5870 x
Land Rover Discovery 300 Tdi, AUT, ABS, TC, +2", Front TrueTrack, Rear 100%ARB,
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.

Uživatelský avatar
Hubert
Příspěvky: 2461
Registrován: 28 čer 2009 19:13
tel.: 724878985
auto: D1 300 TDI, D3 TDV8
Bydliště: Kousek do Třebíče
Kontaktovat uživatele:

Re: F2 nejde nastartovat

#7 Příspěvek od Hubert » 18 říj 2020 00:02

MadTom píše: 17 říj 2020 19:09 Nárazové čidlo by mělo být popsané v návodu k použití - mají ho všechna auta, která mají elektrické čerpadlo paliva, aby při nehodě palivové čerpadlo netlačilo palivo do motoru skrz případně poškozené hadice, a tím to nepodporovalo hoření.
Free 2 TD4 nemá elektrické podávácí čerpadlo.
Land Rover Discovery 300 Tdi, AUT, ABS, TC, +2", Front TrueTrack, Rear 100%ARB,
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.

PanJan
Příspěvky: 7
Registrován: 13 úno 2020 22:09

Re: F2 nejde nastartovat

#8 Příspěvek od PanJan » 18 říj 2020 09:22

Předně děkuji za všechny rady a tipy, postupně se do nich pustíme.
Pokud to vezmu popořádku:
- spínač přerušení toku paliva ve středové konzoli - součástí posledního servisu byla i oprava přívodu napětí k cigaretovému zapalovači u řadící páky (vypadalo to na špatný kontakt, ale kutilsky svépomocí jsem to nechtěl řešit). Nevím co a jak bylo špatně a jak to opravovali, do servisu jsem se během víkendu nedovolal. Nevylučuji tedy, že mohli někde okolo zásuvky mít něco vyňaté, nebo někde nechtíc zavadit za kabely od přerušovače apod. - zítra vyzjistím, pokud se dovolám
- snímače na airbagy - je to možné, že někde bylo něco kvůli pracem okolo motoru odpojené a špatně zapojené. Nejde mi ale do hlavy, proč by kvůli vadnému senzoru nárazu nemělo auto jít nastartovat - ať už pro běžné užití nebo "nouzově" jako pomocník posilovačů pro odtažení vozidla - berte to jako úvahu laika. Nemyslím si, že je to natolik jízdu a život ohrožující, aby auto nenastartovalo a nevypsalo třeba chybu.
- ty další snímače na bocích vozidla apod. - kvůli aplikaci ochranného nástřiku na podvozek a dutiny prý měli auto kompletně zespodu odstrojené, tudíž se špína, vlhko, zkrat mohlo dostat asi ke všem - takhle teorie mě vůbec netěší

Faktem zůstává, že do posledního servisu auto nikdy nezazlobilo (mám ho pouze rok, ale stejně), ze servisu jsem ho odvezl také bez problémů. A ještě mi vrtá hlavou ta možná spojitost s nízkou teplotou - řekněme že jsem ho tedy v pátek ránou nějakou souhrou náhod nastartoval, pak dokud bylo relativně ohřáté startovalo bez problémů a po vychladnutí přes noc zase naskočit nechce.

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1391
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: F2 nejde nastartovat

#9 Příspěvek od Tazik1992 » 18 říj 2020 10:45

Mě se taky nezdá, že by odpojené nebo "poloodpojené" čidlo od airbagů dělalo takovou rotyku. Spíš bych zkoumal jestli je po těch rozvodech všechno zapojený správně kolem motoru. Vybavuju si, že v nějaké LR magazínu jsem četl podobně popsanou závadu a radili tam zkontrolovat systém odvětrání motoru. Ten je součastí okruhu řízení emisi - EGR atd. Ono to je popsaný i v servisním manuálu jako jedna z možností. Kromě klasických závad - špatné palivo, úniky paliva, netěsnost v sání, elektronika atd je tam i možnost vady EGR ventilu nebo odvětrání (zaolejovaná hadice vratky do sání, nefunkční přepouštěcí ventil,..) Takže to je ta stopa na kterou Tě asi vede Hubert.
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

PanJan
Příspěvky: 7
Registrován: 13 úno 2020 22:09

Re: F2 nejde nastartovat

#10 Příspěvek od PanJan » 18 říj 2020 14:50

A stopa opodstatněná. Přes noc se objevil únik oleje, který včera ještě vůbec nebyl.
Musel jsem se skrz práci vrátit domů, takže už nejsem u auta, jen mi poslali fotky.
To čidlo blíže k fotoaparátu s konektorem ze kterého leze modré těsnění je v pořádku - včera jsme ho kontrolovali, je tam přetržená těsnící gumička, ale konektory jsou všechny v pořádku.
Přílohy
IMG_2677.jpg
IMG_2678.jpg
IMG_2679.jpg

PanJan
Příspěvky: 7
Registrován: 13 úno 2020 22:09

Re: F2 nejde nastartovat

#11 Příspěvek od PanJan » 18 říj 2020 15:53

Ještě doplňující zprostředkované info k odpojení trubky od EGR, jak radil Hubert.
Trubka u bloku odpojena, otvor z motoru relativně čistý (trochu saze ano, ale rozhodně ne zanešeno nebo ucpáno, bez oleje). Při pokusu o start (vložení klíčku) se z ventilu ozve něco jako šoupnutí - zřejmě se klapka nějak nastavuje do provozní polohy či co.
Ale jak píši, je to zprostředkovaná informace, možná ne úplně přesně interpretovaná, na vlastní oči a uši jsem to nezažil, abych mohl popsat důkladněji.

Co bychom měli okolo EGR vyzkoušet pro určení / vyloučení závady v "domácích podmínkách"?

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1391
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: F2 nejde nastartovat

#12 Příspěvek od Tazik1992 » 19 říj 2020 20:37

To teda ten olej podle fotky asi uniká z hadice co vede od odlučovače oleje v okruhu odvětrání.
Třeba je ten odlučovač přicpanej. Ale to už jen tipuju.
Free2 odvětrání, separátor oleje.jpg
EGR ventil by se dal otestovat aspoň elektricky. Změřit jestli vůbec dostává napětí motůrek (no asi jo když šoupe) a jestli je nějaká odezva na snímači jeho polohy. Ideálně kouknout jestli se vůbec mechanicky hýbe.
Free2 EGR zapojení.jpg
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

Krasty
Příspěvky: 511
Registrován: 17 úno 2012 08:33
Bydliště: Vitorazsko

Re: F2 nejde nastartovat

#13 Příspěvek od Krasty » 20 říj 2020 05:42

Omlouvam se za pripady hoax, ale mne tohle presne delal nefunkcni imobilizer skrze vybitou baterii v dalkovem ovladani. (Mam pradedecka Free1 z roku 98, takze to uz je asi reseno u novejsich jinak.)
Freelander 1 2,0 Tcie, 5 dv. rok 1998
Volvo XC90 2,5 T (LPG) rok 2005
Honda Civic 1,5i16V rok 1993

Honda CBR954 RR, Jawa 250, Parez (predrenovacni stav bohuzel bez TP)

Ryba je nejslusnejsi tvor na zemi....NEBERE A NEBERE :-)

PanJan
Příspěvky: 7
Registrován: 13 úno 2020 22:09

Re: F2 nejde nastartovat

#14 Příspěvek od PanJan » 05 lis 2020 19:51

Zapomněl jsem hned napsat.
Auto odvezeno (na odtahovce, ne po svých .-D) do servisu v Jihlavě. Během několika hodin závada zjištěna a opravena - vadné čidlo snímače otáček na motoru (asi klikové hřídeli). Oprava i s prací cca 2 500 Kč.
Mimochodem, jednání v servisu mě velmi mile překvapilo, takže mohu pouze doporučit.

Odpovědět