D3 - 2005 - přepětí nabíjení

Discovery I, II, III

Moderátor: Miky_CZ

Odpovědět
Zpráva
Autor
honza540@centrum.cz
Příspěvky: 33
Registrován: 25 led 2017 10:32
auto: D3

D3 - 2005 - přepětí nabíjení

#1 Příspěvek od honza540@centrum.cz » 15 úno 2023 21:44

Potřeboval bych se poradit.
V mrazech se mi začal restartrovat screen navigace, typicky během prvních pár desítek sekund až minut, klidně se to dělo i 2x nebo 3x za sebou s malou pauzou. S prvním reset obvykle probikla i oranžová kontrolka parkovací brzdy. Lítalo napětí od 14V do 16V (víc nevím, protože jsem to monitorovat v servisním menu toho navi screenu a ten, jakmile to ukázalo 16V, tak se restartoval, takže pravděpodobně tam lítalo i vic).

Tak jsem předevčírem vyměnil alternátor za nový Denso z Litepu (původní tam byl přece jen 18 let)...

Po výměně mi screen navigace a kontrolka parkovací brzdy přestaly blbnout, ale ukazuje to, pro mne neočekávané, hodnoty.
Chtěl bych vás poprosit jestli byste nemohl někdo proměřit vaši dieselovou D3, jak se to chová u vás, u funkčního auta a jestli taky pozorujete rozdíl napětí na baterii vůči tomu, co vám ukazuje diagnostika (u mne je to až 0,5V).

- na baterii mám stabilních 15,3V
- ODB diagnostika (Delphi DS150E, Instrument modul) mi ukazule, že to lítá mezi 14,8V-15,1V
- na zásuvce zapalovače mam stabilních 15,3V, stejně jako na baterii
- ve workshop manuálu píšou, že D3 má "inteligentní" nabíjení, které se nastavuje mimo jiné i podle teploty baterie (netuším jak by to to auto měřilo), nicméně jsem nenašel žadný rozsah v jakém by se to mělo pohybovat
- baterii jsem zkoušel svoji (cca 5let) i půjčenou (cca 2 roky starou) a průběh úplně stejný


Aktuálně se mi rozsvěci kontrolka oranžová podvozku, tak nevím jestli ty hodnoty přes 15V nemůžou nějak rušit komunikaci jednotek třeba?
Potřeboval bych to porovnat s jinou D3, abych věděl, jestli se ještě zabývat nabíjením nebo se přesunout se zkoumáním jinam...

Předpokládám, že je to tak atypické, že mi asi nikdo neřeknete: "je to tohle", nebo jo? :-)

Voltmetr:
Obrázek

ODB diagnostika Delphi:
Obrázek

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1394
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: D3 - 2005 - přepětí nabíjení

#2 Příspěvek od Tazik1992 » 16 úno 2023 00:15

Inteligentní alternátor na D3 už si snímá napětí na "vzdáleném" místě - na akumulátoru, resp. v hlavní rozvodnici v mot. prostoru, přes pojistku č.20. Aby to celé dobře fungovalo, tak musí být kabely a hlavně spoje na kabelech v pořádku. Kdyby se například na pojistce č.20 nebo za ní vytvořil úbytek napětí vlivem nějakého přechodového odporu, tak by řízení alternátoru dostávalo zkreslené informace a měl by tendenci zvyšovat napětí. Ona už to teda tady reguluje řídící jednotka, která to ještě mixuje s ohledem na další vlivy, třeba tu teplotu baterie, kterou kalkuluje ze snímačů motoru, zřejmě z čidla teploty nasávaného vzduchu a možná i dalších.
Možná by nebylo od věci zkontrolovat (proměřit) kabeláž od baterky k rozvodnici a od ní ke konektoru na alternátoru. Napětí 15,2V tady asi nebude problém, to už se tu i někde řešilo.
Taky by bylo dobrý to ověřit nějakým externím multimetrem(voltmetrem).
D3 dobíjení.jpg
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

Rennie
Příspěvky: 2709
Registrován: 21 led 2017 10:46
tel.: 776179179
auto: LR D3 V8 4,4 HSE
Bydliště: Ostrava

Re: D3 - 2005 - přepětí nabíjení

#3 Příspěvek od Rennie » 16 úno 2023 05:51

Jak stará je baterie? Výš se mi drželo napětí pri staré baterii která už nejlepší léta mela za sebou. Když jsem obyč vyměnil za agm tak se to sklidnilo. Jinak jak psáno výše kontrola kabeláže a všech spojů
LR Discovery 3, 4,4 V8, 2006, sporák pohon, ARB atd

honza540@centrum.cz
Příspěvky: 33
Registrován: 25 led 2017 10:32
auto: D3

Re: D3 - 2005 - přepětí nabíjení

#4 Příspěvek od honza540@centrum.cz » 16 úno 2023 09:58

to mereni na baterii jsem delal normalnim multimetrem (jen ma prenos hodnot pres BT na telefon a zaznamenava prubeh napeti v case, proto ten hezkej obrazek).

kdyz by se nekdo uvolil mrknout do ty diagnostiky, jestli v ramci ODB diagnosticky mu taky vychazi nejaky pokles oproti multimetru na baterii a pripadne jestli mu taky v ODB monitoru nejak osciluje, tak by mi to pomohlo.

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1394
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: D3 - 2005 - přepětí nabíjení

#5 Příspěvek od Tazik1992 » 16 úno 2023 18:01

honza540@centrum.cz píše: 16 úno 2023 09:58 to mereni na baterii jsem delal normalnim multimetrem (jen ma prenos hodnot pres BT na telefon a zaznamenava prubeh napeti v case, proto ten hezkej obrazek).
Tak to jo. Každopádně, já nevim jak ostatní, ale já žádné obrázky nevidím ??
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

honza540@centrum.cz
Příspěvky: 33
Registrován: 25 led 2017 10:32
auto: D3

Re: D3 - 2005 - přepětí nabíjení

#6 Příspěvek od honza540@centrum.cz » 16 úno 2023 18:07

Aha, sakrys.... to mi nejak uteklo :-)

OBD diagnostika:
ODB_instrumentModul.jpg
voltmetr primo na baterii:
voltmetr_baterie.jpg

Uživatelský avatar
Tazik1992
Příspěvky: 1394
Registrován: 10 čer 2014 22:59
tel.: 602875958
auto: Defík
Bydliště: Holýšov,Kaznějov

Re: D3 - 2005 - přepětí nabíjení

#7 Příspěvek od Tazik1992 » 16 úno 2023 20:11

To je pěkná křivka, žádné výstřelky, žádné propady, co bys něchtěl :grin:
Mezní hodnoty v manuálu k nalezení fakt nejsou, prostě 14V systém. K max. napětí v síti jsou tam jen dvě nenápadné indicie.
Při externím nabíjení a zapojeném aku do vozu nemá napětí nabíječe překročit 16V.
D3 max napetí nabíjení externě.jpg

A pak varování v systému výhřevu sedaček, které hlídá max. napětí akumulátoru 16,5V
D3 max napetí pro sedáky.jpg

Co se týče nabíjení přes 15V, tak na to může odpovědět kompenzační tabulka dobíjecích napětí s ohledem na venkovní teplotu - čím víc mrzne, tím hůř to do baterky leze a tak je potřeba "přitlačit". To je zmíněno i v manuálu.
LR_Battery_temp_compensation_0 Disco3.jpg
LR_Battery_temp_compensation_0 Disco3.jpg (101.63 KiB) Zobrazeno 1455 x

Co se týče toho rozdílu napětí v diagnostice a na mulťáku - to je otázka odkud diag bere tu hodnotu co zobrazuje. Nebo tam může být třeba přechoďák. Zkus schválně změřit napětí na výstupu té pojistky č.20. A nebo rovnou úbytek na kabelu mezi ní a svorkou baterie.
Sloužim lidu! :-)
Land Rover Defender 110SW 300Tdi 1998
ex-služební Land Rover Defender 2,4TDCi Puma 2008

Rennie
Příspěvky: 2709
Registrován: 21 led 2017 10:46
tel.: 776179179
auto: LR D3 V8 4,4 HSE
Bydliště: Ostrava

Re: D3 - 2005 - přepětí nabíjení

#8 Příspěvek od Rennie » 16 úno 2023 20:51

Ono to tak jednoduché neebude. V D3 se mi to chová jinak ale už jsem na voltmetru při slabé baterii viděl i přes 15,5.
Ted mam novy služební povoz a nedávno jsem si všiml že po ranním studeném startu a jízdě cca 30km okreskama bylo na voltmetru v cigaretaku pouze 11,8 pak jsem najel na dálnici jel 100km do Olomouce a na voltmetru nebylo více jak 12,3 a vše normálně funguje. Už mám najeto přes 20tis a vždy to nastartovalo. Aby se v tom někdo vyznal
LR Discovery 3, 4,4 V8, 2006, sporák pohon, ARB atd

Uživatelský avatar
mipr
Příspěvky: 656
Registrován: 11 črc 2014 11:34
tel.: +421907431767
auto: Diskosky mam rad :-)
Bydliště: Horska 30, Bratislava

Re: D3 - 2005 - přepětí nabíjení

#9 Příspěvek od mipr » 17 úno 2023 09:39

Poriadne precistit kostru. Kabel baterie aj kabel od motoru (pos pravym podblatnikom)…


Sent from my iPhone using Tapatalk
LRservis.sk Bratislava
specializovany servis pre znacku Land Rover
byvaly autorizovany distributor Bearmach (skoncili...)

Uživatelský avatar
Hubert
Příspěvky: 2465
Registrován: 28 čer 2009 19:13
tel.: 724878985
auto: D1 300 TDI, D3 TDV8
Bydliště: Kousek do Třebíče
Kontaktovat uživatele:

Re: D3 - 2005 - přepětí nabíjení

#10 Příspěvek od Hubert » 17 úno 2023 10:55

Bych změřil zda funguje zpětná vazba baterie k alternátoru. Jestli je na pojistce 20E to samé co na baterce. Za chodu pojistku vyndat zda se dobíjené napětí změní.
Land Rover Discovery 300 Tdi, AUT, ABS, TC, +2", Front TrueTrack, Rear 100%ARB,
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.

MadTom
Příspěvky: 14953
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: D3 - 2005 - přepětí nabíjení

#11 Příspěvek od MadTom » 17 úno 2023 12:09

Jsem se s něčím podobným ale u D2 vydrbal vloni v létě - nakonec to nebylo v zaoxidovaných konektorech, ale silová oka i když na kabely držela mechanicky výborně byla už elektricky špatně. Měří se to blbě, je potřeba to měřit ve stavu kdy prochází proud a měřit to jako úbytek napětí mezi svorkou a vlastním drátem, tedy nikoliv na nalisovaném oku jako takovém. Chce to ostře jehlové hroty a propíchnout se skrz izolaci kabelu. Úbytek větší než 10mV při proudu okolo 50A je problém. Já jsem tam měl skoro půl voltu.
Když jsem oko chtěl z kabelu sundat, tak to nešlo, jak bylo tuhé, musel jsem ho rozehnout ve velkém svěráku sekáčem.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

GlibMn
Příspěvky: 1
Registrován: 17 úno 2023 15:28

Re: D3 - 2005 - přepětí nabíjení

#12 Příspěvek od GlibMn » 17 úno 2023 15:35

MadTom píše: 17 úno 2023 12:09 Jsem se s něčím podobným ale u D2 vydrbal vloni v létě - nakonec to nebylo v zaoxidovaných konektorech, ale silová oka i když na kabely držela mechanicky výborně byla už elektricky špatně. Měří se to blbě, je potřeba to měřit ve stavu kdy prochází proud a měřit to jako úbytek napětí mezi svorkou a vlastním drátem, tedy nikoliv na nalisovaném oku jako takovém. Chce to ostře jehlové hroty a propíchnout se skrz izolaci kabelu. Úbytek větší než 10mV při proudu okolo 50A je problém. Já jsem tam měl skoro půl voltu.
Když jsem oko chtěl z kabelu sundat, tak to nešlo, jak bylo tuhé, musel jsem ho rozehnout ve velkém svěráku sekáčem.
S tímhle jsem měl taky problémy. Takže tě chápu

Odpovědět