Freelander 2 ventilátor topení

Freelander I, II

Moderátor: Safraporte

Odpovědět
Zpráva
Autor
MadTom
Příspěvky: 14949
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Freelander 2 ventilátor topení

#1 Příspěvek od MadTom » 24 lis 2023 11:25

Garfieldovi bylo v autě zima a stěžoval si, že mu nejde ventilátor topení, a to tak že vůbec. Než mi auto dovezl, proběhlo několik "oprav" s opakovanou výměnou ventilátor, regulačního "ježka" (rezistoru) a nakonec i ovládacího panelu. V lepším případě potom auto fungovalo týden. Výměna ventilátoru znamená buďto ruce dětského kulturisty se 6 klouby nebo palubku ven, ostatní díly na to jsou jenom o trošku leší.
Proběhla kontrola v následujícím pořadí - ventilátor se doopravdy netočí, pojistka ventilátoru je v pořádku a je na ní 12V. Po demontáži plynového pedálu se dalo dostat ke konektoru na regulačním "ježku" (rezistoru) LR002685, propojením příslušných 2 drátů se ventilátor rozběhl, takže alespoň něco funguje. Následně osciloskop a podívat se na ovládací PWM signál z řídícího panelu k "ježku" - je tam a vypadá rozumně. Takže už zbývá jenom vlastní ježek.
Ježka jsem rozebral, proměřil, rozkreslil schéma a zjistit, že všechno vypadá dobře. Mezitím došly díly, co už se zkoušely, takže zkusit jiného ježka, úplně nového - nefungovalo, změřit odběr ventilátorů - ten v autě 18A, starý vyndaný z auta 19A nový se kterým to také nefungovalo 12A. Rozebrat i druhého ježka - uvnitř úplně stejné, problém nezjištěn.
Protože další ježek už nebyl po ruce, tak jsem zkusil překlemovat výkonový rezistor v ježku, který je tam na snímání proudu a ono to začalo fungovat. Tak už jenom znovu měřit a zkoušet, než jsem se to pokusil složit.
Celkem by mě zajímalo, kolik má ten ventilátor vlastně brát, protože jsem našel od různých výrobců s výkonem 120W až cca 260W. 18A není zase až tak špatně, pojistka je tam 40A a v ježku je tranzistor na 90A. Teď už jenom otestovat, jestli to vydrží fungovat déle než jeden týden.
Přílohy
ježek topení
ježek topení
ježek se sundaným krytem
ježek se sundaným krytem
ovládací PWM signál na konektoru pro ježka - po připojení ježka z toho byly krásné obdélníky i dole
ovládací PWM signál na konektoru pro ježka - po připojení ježka z toho byly krásné obdélníky i dole
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14949
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Freelander 2 ventilátor topení

#2 Příspěvek od MadTom » 24 lis 2023 11:32

A ještě upravený ježek - jeden je Behr, ten je originá, druhý Mahle, ale to je jenom nálepka, výrobce je opět Behr, motor v originálním ventilátoru je od Bosche, a nakonec schéma ježka. Obvod s označením 2071.4 se mi nepodařilo zjistit, co je zač, zbytek jsou bežné součástky.
Ventilátor funguje a co mě překvapilo, tak sice do regulátoru jde ovládání jako PWM, ale vlastní regulace je lineární, proto má ježek tak velký chladič a musí na něj foukat ventilátor. Došlo mi, že je to nejspíš kvůli odrušování - tohle odrušení nepotřebuje, pokud by regulace 12V 20A ventilátoru byla pulzní, tak to bude potřebovat velké a drahé odrušení, protože jinak by to v palubní elektrické síti dělalo velmi zajímavé věci. Ježek se tedy chová doslova jako výkonový odpor, včetně toho, že hřeje.
Přílohy
upravený a neupravený ježek
upravený a neupravený ježek
motor originál ventilátoru
motor originál ventilátoru
20231123_154906.jpg
schéma ježka - k rezistoru Rs (kus plechu) jsem přidal paralelně kus silného drátu
schéma ježka - k rezistoru Rs (kus plechu) jsem přidal paralelně kus silného drátu
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Odpovědět