Pořád se tady ve více vlaknech řeší ta šířka gum. Já mám MT i AT BfG 285/75x16 což znamená velká kola a jsem spokojený (zatím)

Kdybych šel směrem dolů, tak na max. = min.255, užší bych nechtěl. O značkách pneu tady nemluvím BfG je podle mne 1v těchto typech gum, pro normání terení využití na extrém, to je pak zřejmě Simex (nemám osobní zkušenost).
Nemám také tak bohaté zkušenosti jako někteří tu, ale s Defem jezdím tak 50/50 silnici/terén, takže nějaké poznatky mám. Ze silnice - širší guma = větší valivý odpor = větší spotřeba. Hukot je v Defovy stejný jak u šíře 7,5" tak 235, 255, 285 v MT v AT se to trošku liší, ale ne moc. (krom 255 jsem měl všechny gumy na autě v MT) V terénu, převážně v hlíně a velmi hustou až středně hustou konzistencí což je bahno až bahýnko

(podklad který je zde u nás na Orlicku nejčastější na všech nezpevněných cestách) se mně nejvíce osvědčili 285. Vydrží jet nejdéle po povrchu měkkého podkladu, tzn. vždy dojedou nejdále, protože mají největší styčnou plochu pro rozložení hmotnosti auta (nejlepší by byly pásy). Navíc, když je správně podhustíš, vydrží na povrchu bahna ještě déle. Krizový bod, je moment prokluzu kol, kdy začne, i přes jejich značnou šíři, docházet k jejich pozvolnému zahrabání. Pak už jenom naviják, nebo erik s dlóóóuhou kurtou. Jinak se k tobě nikdo tak daleko nedostane... Uzké kolo je dobré podle mne na kamenitý až skalnatý povrch a na vysloveně tvrdý podklad (vyschlá, až vyprahlá jílová hlína apod.) a také, ale se zimním vzorem, do umrzlého sněhu. Snáze se totiž "prohrábne" na tvrdý podklad. A teď písek. Krom nedalekých písáků okolo H.Králové, jsem v písku ještě pořádně nejezdil, ale jelikož jsem dost často v Kopřivnici, občas tam potkám někoho kdo má zkušenosti s Dakarem (Kahánek, Tomeček atd.) A co mě radí ? Do písku široká kola s jemnějším vzorem a podhušťovat, tak dojedeš nejdál. Na uzkých kolech se začneš bořit téměř okamžitě po vjezdu do hlubšího písku. S hrubým vzorem MT, se zase okamžitě zahrabeš, až dojde k prokluzu kol. Postupovat se má, že jak mile dojde u širokých, podhuštěných kol k jejich prvnímu prokluzu, ihned kola podložit nájezdovými plechy a pozvolně vyjet z obtížné situace. Čím více, se budeš pokoušet "hrabáním" vyjet, bez nájezdových plechů, tím více a hlouběji uvázneš... To jsem teda napsal elaborát
