Stránka 3 z 3

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 08 čer 2010 15:46
od tulda
bobes moc díky za odpověď jsi :angel , fakt dobrý :yes

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 08 čer 2010 17:33
od kudrnac
A nejsem si jistý ale v defikovi má žhavící svíčka jenom jeden vývod, druhý pol je plášt zhaviče, ty máš dva vývody? Teď jsem se byl podívat na defika a jsou ta 4 žhavící svíčky paralerně problém je v tom, že jsem na nich nenaměřil žádné napětí v poloze kdy svítí žhavení tak nevím.

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 08 čer 2010 22:50
od Luboš M.
kudrnac píše:A nejsem si jistý ale v defikovi má žhavící svíčka jenom jeden vývod, druhý pol je plášt zhaviče, ty máš dva vývody? Teď jsem se byl podívat na defika a jsou ta 4 žhavící svíčky paralerně problém je v tom, že jsem na nich nenaměřil žádné napětí v poloze kdy svítí žhavení tak nevím.
Sundej si kabel, napoj jeden konec zkoušečky na plus od baterie a druhý konec si dej na žhavič tam kde je přidělaný kabel. Jestli svítí je žhavič ok. Nemusíš je ani vyndavat a dávat na plus a mínus.

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 09 čer 2010 09:49
od MadTom
Pokud na nich nemáš žádné napětí, tak jsou dvě možnosti - ta dobrá - auto je dost teplo, tak nepotřebuje žhavit a prostě tam to napětí nepustí. Ta horší - něco je polámané v obvodu spínání žhavení - vadná pojistka, vadné relé, vadný kontakt, nebo něco jiného.
To že svítí kontrolka nemusí nutně znamenat, že to žhaví - tak to bylo u hodně starých aut, dnes dost často auta žhaví ještě nějakou dobu po zhasnutí kontrolky - kvůli emisím studeného motoru.

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 09 čer 2010 15:27
od Allik
Nemam problem, ze by to vylozene nezhavilo, resp. pravda predchozi svicky nezhavi, protoze pulka jich jiskri skrz izolaci, jde mi do nich napeti 12,5 V, zatimco na LW, kde to zhavi ok uz par let, tak jde jen cca 7,5 V. Automechanik mi rikal, ze takovou svicku jeste nevidel, dokud sem mu neukazal, jak to je zapojeny na LW, tak je neumel ani vyzkouset, protoze to ma poly jinak, nez vsechny ostatni a pamatuje toho hodne (myslim ten mechanik). Zapojeni je taky zvlastni, na i ze svicky jde jen plus, ale ocka kontaktu jsou od sebe delena izolantem. Posledni svicka je nakonec napojena na blok motoru. Myslim, si ze ty predchozi svicky odesly, protoze sem je smazil 12,5 V misto tech cca 7V, kolik maj dostavat pri napeti jedne na 1,7V. A tim se dostavame zpatky k tomu rezistoru, ktery me napada je jedina soucastka, ktera napeti muze zregulovat, protoze to pak jde jen na baterku a ke spinacce. Uz tam zadna dalsi soucastka neni. Kontrolu zhaveni ma na starosti taky ten rezistor, ktery indikuje oranzovou kontrolku na palubce s napisem Cold Start. Ovsem meri to na zaklade obvodu, tj. jestli to neni nekde rozpojeny a svicky maji kontakt. Jestli se v realu rozzhavi je uz vec jina.

Chtelo by to nekoho s obyc 12V diesel serii, kdo by to zmeril, kolik na ty svicky pri zhaveni vlastne leze voltu. LW je sice dobra pomucka, ale je 24V a ma i jiny ty rezistoru, takze to neni uplne idealni pomer.

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 09 čer 2010 15:39
od MadTom
Aha, tak už tomu rozumím - žhavící svíčka nemá kovové tělo se závitem (či jak se upevňuje) použité jako jeden s kontaktů, ale má dva kontakty nahoře - do jednoho jdem + od rezistoru a z druhého to pokračuje k další svíčce. Což znamená, že svíčky jsou zapojené do série a né paralelně, jak je dnes zvykem. Tomu by odpovídalo i napětí 1,7V na každé svíčce. Má to ovšem jednu nevýhodu - pokud se některá svíčka přeruší, nebo některý kontakt, tak nežhaví nic.
Předpokládám dále, že kontrolka je zapojená jední vývodem na + a druhým vývodem na spoj mezi prvním žhavící svíčkou a rezistorem a je na 6V. Potom při vlastním žhavení je na svíčkách 4*1,7V=6,8V a na rezistoru cca 6V a to už v součtu dává skoro těch potřebných 12V.
Toto je hodně staré zapojení - včetně toho rezistoru, je to ještě z doby, kdy svíčky samotné nebyly schopny regulovat proud a při tvrdém přpojení by prostě uhořely. Takhle se ten rezistor rozžhaví a tím mu stoupne odpor a tím klesne proud co jdem do svíček. Kromě už zmíněné nevýhody to má ještě jednu - cca polovina elektriky potřebné na žhavení se spálí v tom rezistoru.

A protože LW jsem viděl jenom z dálky za plotem, tak mi někdo potvrďte, že to tak je.
PS. žhavící svíčky na 1,7V používají modeláři - ale žhaví se u nich s jednoho článku olověného akumulátoru.

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 09 čer 2010 17:34
od Allik
juu :Sorry: , konecne slovo do pranice, presne takle to funguje, tj. jestli si to dobre predstavuju, tak mi tam tech 12,5 V jde vlastne spravne, jelikoz ta oranzova kontrolka se rozsviti az v okamziku, kdy je to cely propojeny v jeden obvod, tj. pri spravnem zapojeni si vezme tech 6 V na rozsviceni a zbytek posle na svicky, takze dokud nenacvakam propojovaci kontakty, jak to ma byt a nezapojim, tak mi porad bez odporu bude ukazovat 12,5... chapu to tak dobre?

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 09 čer 2010 17:37
od MadTom
Ano přesně tak, pokud tam nebudou připojené všechny zhaviče, tak se kontrolka nerozsvítí a napětí na připojovacím drátu ke žhavičům neklesne z těch 12,5V na cca 6V.

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 09 čer 2010 18:03
od Allik
super, tak budu mit aspon novej nablejskanej rezistor, uz sem ho iniciativne objednal :D

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 09 čer 2010 18:11
od kudrnac
To je bohovské zapojení jak byla vůbec bojeschopná armáda, která tohle používala. :D

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 09 čer 2010 18:29
od Martin T
Jak byla bojeschopná si přečti například v knize Jak jsem vyhrál válku :)

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 09 čer 2010 18:30
od Allik
tak ono to funguje, kdyz je to spravne zapojeny, LW zhavi i v zime krasne, staci 20 sekund podrzet a pak to parkrat otoci a blafne i kolem -10 stupnu, tady slo o to, ze to mel v paratkach anglicky kutil a zapojil to uplne spatne, vubec to neuzemnil na motor a navic vsechny propojky nacvakal na jeden kontakt na svicce, takze to vlastne vubec nezhavilo a ted, kdyz sem konecne motor po vic jak roce a pul navrcel, sme mysleli ze je spatne rezistor a proto svicky nezhavi, ony se teda spalily necim jinym, nebo mozna vada z vyroby, ale dokud sme to nesrovnali s LW, tak sme kolem toho chodily jak bludnej holandan a nemohli najit pricinu

ale pro tvoji utechu to meli ve vojensky verzi jen takovy pacifisti jako Holandani a Belgicani, takze zadna ztrata v obrannyschopnosti jednotek NATO :rofl

Anglicani je meli v civilni uprave, jen prestrikany do barvy a pouzivaly se u druhosledovych jednotek, nebo jako stabni, pro hasice na letiste apod...

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 09 čer 2010 18:50
od Miky_CZ
Luboš M. píše:
kudrnac píše:A nejsem si jistý ale v defikovi má žhavící svíčka jenom jeden vývod, druhý pol je plášt zhaviče, ty máš dva vývody? Teď jsem se byl podívat na defika a jsou ta 4 žhavící svíčky paralerně problém je v tom, že jsem na nich nenaměřil žádné napětí v poloze kdy svítí žhavení tak nevím.
Sundej si kabel, napoj jeden konec zkoušečky na plus od baterie a druhý konec si dej na žhavič tam kde je přidělaný kabel. Jestli svítí je žhavič ok. Nemusíš je ani vyndavat a dávat na plus a mínus.
tohle neni tak stoprocentni test, mel jsem zhavicku ktera se zdala ok ale nezhavila spicku ale zacatek te spicky

Re: LR Series IIa 109 je doma + překvapení

Napsal: 10 čer 2010 00:31
od Luboš M.
Jasně určitě není 100% ale v mnoha případech jsem problém vyřešil.
Ale vůbec jsem netušil že u Serie je tento systém. Taky mi ten rezistor nechodí :lol: