Ještě jsem dostal SZ s takovýmto textem, tak jsem se to pokusil vysvětlit ještě nějak podrobněji. Takže ať to není jenom v utajení.
Dotaz:
// Předem se omlouvám za můj ne uplně bystrý postřeh.
Vždy jsem si myslel ( a mám to určitě z tohoto fóra ) , že uzávěrku diferenciálu ( jakéhokoliv ) mám zapínat jenom když mají kola možnost prokluzu ( bahno, mokrá tráva , sníh, led ... ) jinak , že se nebude vyrovnávat rozdíl toč . momentu (TM) mezi koly a rozdíl vlastně zůstane v difereniálu samotném. (v převodech ) ve formě nějakého mechanického "pnutí". Tak teď nevím co je menší zlo 1. jestli zapnou uzávěrku už na asfaltu a nebo 2. až když skoro trvale svítí oranžové TC. Nepochybuji o vašich zkušenostech ( já nenmám žádné ), jen bych rád věděl jestli máte nějaké exaktní vysvětlení pro případ předběžného uzavírání differenciálu jaksi "do forotu".
Odpověď:
Však já nepíšu ji dávat na asfaltu. Má se vždycky dávat jenom když má možnost prokluzu, třeba na zasněžené silnici. Já jsem psal, že jsem jí líný vyndavat i na přejezdy po asfaltu, ale to se týká závodů.
A také píšu, že je lepší ji dát preventivně, když člověk očekává možnost, že budou kola prokluzovat a ne čekat na to až když už auto nejede.
S tím systémem TC je to ještě složitější. Systém TC vlastně v Disco Td5 měl nahradit mezinápravový diff, což se jim moc nepovedlo a ke konci výroby už i do Disco začli montovat tu uzávěru znova.
No a do Defa to dávali za příplatek, protože to měli už Disco, tak jim to bylo jedno.
Jenže to TC je určitě větší záběr na otevřenou mezinápravu, diffy i poloosy, než jet s uzavřenou.
Vemte si, že máte roztočené jedno kolo, TC to pozná a to kolo přibrzdí, okamžitě se celá hnací síla přenese na nějaké další kolo atd atd, takže je to rána za ranou na celý hnací mechanismus.
Zase to v kombinaci s uzavřeným mezinápravovým diffem docela pěkně funguje.
Já to řešit nemusím vůbec, jám mám 100% uzávěrky i na nápravách a všechno pevnostní, takže jezdím často i při rychlých pasážích po loukách a pod s uzavřeným i zadním diffem. Má to lepší záběr a to auto se v krizových situacích chová mnohem předvídatelněji.
K
