Stránka 1 z 2

Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 09 čer 2010 10:08
od erik DISCOVERY ES
caute, pravdepodobne mam na RRC 3.9 spatny katalysator tak přemyslim jestli koupit novy z paddocku (ani neni moc drahy asi 280lib) nebo koupit svody bez katalysatoru, popř. nějaky komplet laděny sport. vyfuk třeba Janspeed. Par lidi mě ale varovalo, že bez Katu to bude určite vic žrat a nepude motor pracovat optimalně, že by se musel motor přeladit, nebo použit čip. Bez katu se pry zmenší odpor vyfukovych plynu a tim pry unika i čast nespalene smesy ze spal. prostoru.
Jde mi hlavně o to, aby se mi nezvyšila spotřeba a motor aby šel optimalně, nebo aby se aspon zvedl vykon.
diky za rady

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 09 čer 2010 11:34
od MadTom
a co emise bez katalizátoru? Na těch se to projeví hlavně.

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 09 čer 2010 12:03
od Mirko
Tak to vím zcela přesně, to byl křížník potěmkiň :wink:
Jinýmy slovy: v tom se význám!
Za A - to auto se v jiných zemích se stejným motorem a stejnou řídicí jednotkou prodávalo bez katalyzátoru, například v domovské anglií. Tudíž nemusíš mít strach, že motoru by si nějak ublížil. Prodávali se verze s katalyzátorem a lambda sondami anebo bez katu a bez lamda sond. Fígl je v tom, že v kabelovém svazku před řídicí jednotkou (pod sedačkou spolujezdce) je tzv. tune-resistor a ten určí, zda má vůz lambda sondy či ne.
Za B- Mé zatímní kroky: Měl jsem přesně jako ty špatné katy: K dispozici jsem měl: anglický vůz se svody bez katů a bez sond a navíc ještě svody s dobrýmy katalyzátory a sondami. Rozhodl jsem se pro o něco větší výkon bez katalyzátorů (188 místo 182 k u verze CR 9:35) ale jak jsem byl posléze poučen o něco nižší krouťák (312 místo 320 Nm). K tomu jsem použil svody bez katu a bez sond a navíc jsem předělal tune resistor (je jen nacvaklý ve svazku modrým konektorem a přilepený izolepou, určitě ho poznáš) který musí mít v této konfiguraci místo 3900 Ohmu 470 Ohmu, pak jsou vyřazené lambdy. Nedával jsem tam ani originál tune resistor z druhýho vozu ale nechal jsem si to v elektro krámku za dvacku přelétovat.
Za C - Výsledek: O něco větší spotřeba (18-24 na LPG) a rozdíl výkonu nepoznám. (motor mám v poměrně dobrém stavu po částečné GO)
Za D - Doporučení: Výfuk bez katalyzátoru není problém ale nechal bych tam lambdy, stačí navařit matky do nového potrubí a nechat i stávajicí odpor u řídicí jednotky. Lambdy jsou jediný feedback pro řídicí jednotku o tom jak motor spaluje, bez toho může jen nastavit směs dle vstupních čidel, hlavně váhy vzduchu, a doufat. Pak by se ti ani neměla zvednout spotřeba. Odpor výfukovým plynům vytvářejí dobře navržené tlumiče, ne katalyzátor. Navíc pokud tam nechás lambdy, tak si to řídicí jednotka bude regulovat. Jak jsem už říkal, to stejné auto se vyrábělo bez katu.
Chipování s touto operaci nesouvisí. Jediné elektronické ladění nutné je případná výměna toho odporu za dvacku.
Takže asi tak, otázku emisí nechávám na tobě :wink:
Mirko

Ještě odkaz, kde je i tabulka odporu pro řídicí jednotku a další dobré rady ohledně funkce ECU v Classicovi
http://www.britishv8.org/Articles/Rover-14CUX-EFI.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 09 čer 2010 12:46
od erik DISCOVERY ES
parada diky moc za informace. takze bys nevidel problem v tom frknout tam sportovni janspeed bez katu a s lamdama a nemělo by to tedy nic udělat ze spotřebou, popřípadě vyfuk paddock ze svodama bez katu a s tune rezistorem.
pokud je u svodu bez katalyzatoru jedinou nevyhodou jen horši emise tak je tam pak asi zbytečně :)

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 09 čer 2010 13:18
od Mirko
Ani jedna varianta kterou popisuješ by neměla být problém. Ta vyšší spotřeba bez lambd je daná tím, že řídicí jednotka nemá feedback o spalování, a tak zbytečne obohacuje směs pro stálý volnoběh (který je o něco klidnější bez lambdasond, protože se stále neseřizuje podle jejích údajů) Variantu se sondama a bez katu nemám ozkoušenou, ale měla by to být právě ta ideální na poměr výkon a spotřeba.
LPG tam nemáš? ten by ti bez sond taky nemusel fungovat.
Mirko

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 09 čer 2010 14:47
od erik DISCOVERY ES
lpg nemam ,ale jakmile dam motor trochu do pucu tak planuji sekvenční lpg. takze asi určite ponecham lambdy. laka mě ten janspeed , jen mam strach aby nebyl uz moc hlučný, nemá ho někdo...že bych si poslechl :) a jestě se zeptam takhle, když koupim novy katalysator z paddocku( bude to urcite nejaky aftermarket asi) , bude to mit automaticky menší vykon než svody bez katu a s lamdami?
kazdopadne jeste jednou diky, hodne si mi to osvetlil :D

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 09 čer 2010 14:49
od pidibi
...

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 09 čer 2010 15:20
od Mirko
Záleží na systému, u některých jsou potřeba. Ja jsem spolu s lambdama vyhodil i řízený systém LPG, někdo o to třeba přijít nechce, právě kvůlí spotřebě. jelikož u mě přestavba probíhala zároveň s kompletním rozebráním motoru a např i novou váhou vzduchu, tak se ta spotřeba přes "optimalizaci jiných ztrát" možná trochu vykompenzovala a výsledný Input je srovnatelný se sofistikovanějšími systémy, které tu mají instalované ve svém Classicu jiní.

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 10 čer 2010 09:32
od teslo
Ja mam Janspeed v RRC. Je hlucny( podla mojho nazoru), resp. vo vyssich otackach je taky ostrejsi. So seriovym vyfukom ked das plny plyn a drzis ho, tak to huci. Janspeed v rovnakej situacii vresti. Cely vyfuk je ladeny skor do vyssich otacok. Zvody vraj trochu znizuju krutak v nizkych otackach. Z praxe som to nevedel velmi odsledovat s automatickou prevodovkou.

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 10 čer 2010 10:14
od Mirko
Jak říká Teslo, nějaký poníky kat sem, kat tam, laděné svody atd. asi moc nepoznáš. To že motor volnějí dýchá bez katu a s menším odporem svodů vede k vyššímu výkonu ve vyšších otáčkách, ale v oblastech, kde už se stejně pohybuješ výjimečně. Já jsem tou svou úpravou zvedl výkon z teoretických 173 na 188 koní, protože jsem tam měl původně blok s nižším CR 8,13 a ani těch patnáct koní, když jseš k sobě úpřímnej, nepoznáš. Na krouťák to má buď žádný nebo negativní vliv. Nečekej prostě od nerezového výfuku níc jiného než, že nerezaví a že bude hlučnej :wink:
Mirko

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 10 čer 2010 11:27
od teslo
Mirko píše:Já jsem tou svou úpravou zvedl výkon z teoretických 173 na 188 koní, protože jsem tam měl původně blok s nižším CR 8,13 a ani těch patnáct koní, když jseš k sobě úpřímnej, nepoznáš.
tak tak...
este k tomu hluku...ono je to relativne. Ten zvuk je super. Ale su situacie ked mi to vyslovene vadi. Napr. nemusi v noci cela ulica vediet kedy prichadzam domov. Alebo ked v noci startujem a na par sekund vyletia otacky.

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 10 čer 2010 12:08
od evo828
teslo píše: tak tak...
este k tomu hluku...ono je to relativne. Ten zvuk je super. Ale su situacie ked mi to vyslovene vadi. Napr. nemusi v noci cela ulica vediet kedy prichadzam domov. Alebo ked v noci startujem a na par sekund vyletia otacky.

Treba v Megasquirte nastavit menej otvoreny stepper motor (menej starting steps na IAC). :D

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 10 čer 2010 13:22
od erik DISCOVERY ES
mam spis radeji takovy ten hlubsi dunivy zvuk, jake maji starsi ameriky. Kamos ma na disco V8 SS sport ehaust, kdyz je jede normalne tak celkem dobry ale v otackach se mi zda takovy moc řezavy a chyby bas! Takze janspeed bude asi podobnejsi ze.
Jeste k tomu vykonu. ja mam take verzi 173koni, i podle typu motoru (38D) , takze mam verzi s nizsi kompresi asi ze (8,13:1), podle literatury nizkokompresni meli byt pouze pro americky trh. Je tam zkutečně nizsi vykon nebo je to identicke s verzi 182koni. Popripade jak by se to dalo překopat na vyžši kompresi 9.35:1, jestli tam tedy neni i jina elektronika.

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 10 čer 2010 14:40
od Mirko
Hlas Ameriky z té malé 3,9ky nedostaneš, to je myslím důležité vědět před tím, než budeš rvát prachy do nějakých cherry bomb výfuku. Mě se ten zvuk líbí, je víc evropský, i když je to americký motor, ale protí 5,7 nebo nedejbože 7 litrům v litině bude hliniková V8 prostě znít jinak. range není muscle car a taky nemá znít jako hračka puberťáků. Je to anglán se stylem. to si radší sežeň ještě nějaké camaro z 85-tého a máš to levnější. :twisted:
Nízkokompresní 8,13 s 173 koňmi se dodávali všude s katalyzátorem do modelového roku 1992, např. Německo, švajc, francie, itálie. Jen tam kde neměli kat měli 9,35. Až od doby co se začala dělat i prodloužená verze (modelový rok 93 alias K-reg) tam všude dávali vyšší kompresí i s katalyzátorem a v této konfiguraci 182 koní. a to už byly tuším verze serpentine belt (jiný prsa a trochu jiná elektrika).
Předělat to znamená buď sehnat písty z 9,35 a přehodit je anebo rovnou jiný blok (nebude ti souhlasit typ motoru v techničáku) A pak ti tam opatrný mechanik dá těsnění pod hlavu z kompozitu, které je vyšší než plechové, a tím ti sníží kompresí na původní hodnotu. Jinými slovy: zbytečná láska. Mám úpravy, na které se chystáš, za sebou, přineslo mi to papírově 15 koní (ano, mám tam plechové těsnění :wink: )v praxi nepoznáš níc, a to mám opravdu všechny spotřební díly nové a ta oprava vyšla tak na dvojnásobek hodnoty vozu (při tom jsem za blok, výfuk a další věci neplatil, jen ochudil rodinné zásoby). Stále je to pohodový cruiser s nějakou rezervou na předjíždění, ale každý současné Tdi tě prostě podělá.
Jen moje osobní doporučení po téhle zkušenosti a opravdu to není myšleno zle:
Pokud nemáš nějaké ambice s tím vozem vyhrávat rallye, nebo jezdit těžký terén tak nedělej zbytečné úpravy. Užívej si radší krásného výhledu, suverénního brblání ale nechtěj po něm věcí, na které starej Range a jeho V8 není a za ty peníze s ním můžeš vyrazit na krásnou dovolenou :wink:
Mirko

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 10 čer 2010 21:47
od erik DISCOVERY ES
naprosto s tebou souhlasim. kdyz jsem si spočital na kolik me vyjde nerez vyfuk,tuning. vačky, chip tornado od RPI atd.. tak muzu klidne jezdit 3 roky v klidu na benzin a nerešit LPG. Ten chip je taky docela zbytečny, možna to bude žrat o litr min, ale 12l to žrat asi nikdy nebude a za 380lib je fakt lepši jezdit s větši spotřebou.
Jinak range mam na pohodove jezdeni a lehci teren, takze vykon fakt nepotřebuji. Jen me chytla takova V8 tuning manie po tom co sem projižděl RPI stranky, ale jak řikaš, stejně bych rozdil prakticky nepoznal.. malo muziky za moc peněz.
Takze jen vyřešim ten katalysator protože dokud se pořadně neprohřeje tak to ma zvuk jak stary moskvič a to tak že tam frknu nějaky obyč paddock vyfuk a zatim svody bez katu plus tuning rezistor.

Diky moc za užitečné rady. :)

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 10 čer 2010 22:28
od Neklan
Přidám se se svými zkušenostmi a zároveň ti tím odpovím i na tvou PM. Chatovat o tuningu V8 přes RPI nebo JE Engineering je fajn, ale je třeba si uvědomit, že každý tuning obvykle u atmosférického benziňáku vyžene výkon ve vysokých otáčkách a dole je pak trochu díra. Když jsem jezdil s Pešlikovým závodním Rangiem, byla to bomba. Jenomže ten tam měl manuální převodovku a točil ten motor přes 5000 otáček :!: Sám jsem nechal nalákat a svou 4,6 mám lehce potuněnou (RPI to nazývá Stage 1). Dneska bych to už neudělal a vzhledem k tomu, že mám automatickou převodovku, nechal bych standardní verzi. Navíc mám Edelbrock karburátor, který přirozeně tíhne ke sportovnějším způsobům, takže když jedu třeba do kopce a najíždím tam při 1800 otáčkách, musím ten automat popohnat kick-downem nebo manuálním podřazením, protože normálně je motor tak do 2800rpm mrtvý a zrychluje lenivě. Nejlíp jede kolem 4000rpm, tam začne opravdu zpívat a jede jako čert (na max. skoro 190).
Vlastně už nemám kompletní Janspeed, protože původní parohy jsem omotal a ony praskly po 17-ti tis.km. Musel jsem tedy koupit kompletní nový SS výfuk a použít z něj jenom svody a Y část, takže mám takový trochu hybrid. Tu zadní cherrybomb z Janspeedu (tlunič se tomu opravdu nedá říkat), jsem tam nechal. Zajímavá alternativa nyla, když jsem čekal na ten nový výfuk a jezdil jsem 14 dní s litinovými svody a zbytek Janspeed. Zvuk se výrazně zjemnil, ale přitom zůstal sportovní. Jinak Janspeed hlučný je, ne že ne, ale pořád to mám rád. Dole pořád basuje velmi dobře a nahoře zpívá, tak jak má každý motor. Vždycky je něco pro a něco proti (viz zkušenosti Tesla) a musíš si rozhodnout, co je pro tebe důležitější.

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 10 čer 2010 23:16
od erik DISCOVERY ES
Diky neklane za tvé zkušenosti. Ty svody ti praskly kvuli omotaní? Uvědomuji si ze mi vlastně bohatě stačí vykon co to má.
z výše uvedených přispěvku je mi uz jasne ža narost vykonu se sport. vyfukem ani nezaregistruji takze jde jenom o to se rozhodnout jestli tichy orig zvuk nebo trochu divočiny s SS nebo Janspeed.

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 11 čer 2010 08:30
od teslo
Neklan píše: Vlastně už nemám kompletní Janspeed, protože původní parohy jsem omotal a ony praskly po 17-ti tis.km.
tak to si ma velmi nepotesil. Ja ich mam tiez omotane...

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 11 čer 2010 09:42
od Neklan
Co jsem koukal po netu, tak jsem Janspeed objevil na extreme4x4.co.uk (bývalý Scorpion Racing) a tam vyloženě píšou, že omotáním přicházíš o záruku.
http://www.extreme4x4.co.uk/acatalog/V8_MANIFOLDS.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Katalysator u RRC V8 ANO či NE

Napsal: 12 čer 2010 11:40
od teslo
to som si nikde nevsimol :( je ale pravda, ze som velmi nepartal...
neviem ako to omotavanie islo Tebe, ale ja som sa dost natrapil, pretoze to bolo brutalne natesno. To prasknutie je mozno sposobene prave tym pnutim. Dole to uz davat nebudem...takze uvidime.
BTW: je to naozaj vyborna izolacia.