Stránka 1 z 1
Trakce, uzávěrky
Napsal: 18 úno 2013 18:35
od Machy_CZ
Ahoj, uvažuji o Land Roveru, můj sen je Disco 3.
Chtěl bych se zeptat na pár věcí ohledně pohonu.
1/ Jak poznám, že Disco 3 má závěru zadního diferenciálu ? U těch si displejem to je jasné, ale bez něj ?
2/ Zaujalo mě toto video
http://www.youtube.com/watch?v=ooQRxlChvMw" onclick="window.open(this.href);return false;
Když má uzávěru pouze na centrálním diffu, tak musí mít trakci dvě kola na stejné nápravě ?
Když má závěru obou diferenciálů, tak stačí mít trakci na jednom zadním nebo obou předních ? Popř. když vezmu v úvahu kontrolu trakce, tak by mělo být Disco schopno pohybu i s jedním předním kolem ? TC přibrzdí přední prokluzující a na to s adhezí se přenese točivý moment ?
Děkuji
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 18 úno 2013 20:43
od Jindra
ad 1
http://landroverforum.klape.cz/forum/vi ... 9Brky+DIII" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o" onclick="window.open(this.href);return false;
platí když je stálý pohon 4x4 pak musí být mezinápravový diferenciál, který rozděluje zda bude poháněna přední nebo zadní náprava a pak nápravový diferenciál rozhoduje zda bude poháněné levé nebo pravé kolo... viz tvá správná úvaha že normáně je v záběru pouze jedno kolo, pokud uzavřeš mezinápravový dif, pak jsou poháněné obě nápravy a pouze nápravový dif rozhoduje které kolo bude poháněno, takže už jsou v záběru 2 kola jedno na přední a druhé na zadní nápravě, nikdy jinak, pokud máš i nápravové uzávěrky difu (přední - zadní) pak je možné docílit že budou v záběru všechna kola ( uzávěrka předního difu není standartní ani jako volitelná a většinou ji musíš dokoupit u ruzných spec. firem ARB...ale...)
ano TC ti "nahrazuje" dif, přibrzdí prokluzující kolo a poté se logicky dostane do záběru jiné kolo... v případě zavřených uzávěrek se vypíná TC
v případě připojitelného pohonu 4x4 není většinou standartní mezinápravový diferenciál (resp.teď si nevybavuji auto v této konfiguraci s mezinápravou ) a za normálních podmínek jede pouze zadní náprava, přední je přiřaditelná a tudíž když ji přiřadíš jde ti jedno kolo vzadu (standard) a přiřazením jedno kolo vpředu, a pak bývá možnost zavřít nápravový diferenciál (přední x zadní)... u těchto aut je většinou na záčátku příručky poznámka že přední pohon je pouze pro vyproštění a provoz na méně adhézním povrchu a nedoporučuje se jet rychleji než +/-50km/h
to jen tak ve skratce, myslím že na TOMTO a i mnoha českých i zahraničních stránkách je tento problém vysvětlen pro žáky prvního stupně ZŠ.
Jen tak na závěr, neber to osobně, říkám to i kamarádům ve stejné situaci, pokud kupuješ off, pak bys toto měl trochu znát, a pokud toto neznáš tak si nekupuj off. Sám jsem už viděl jak pán v obleku s autem za tři mega stál na rovině ve sněhu a byl nešťastný že má off a "zapadl"
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 18 úno 2013 21:13
od Machy_CZ
Díky, takže když Disco zavře závěrku, tak vypne TC ? A proč to dělá ? Týká se to vypnutí obou závěrek ?
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 18 úno 2013 22:28
od MadTom
Disco2 pokud zavřeš mezinápravu a teprve poté nastaruješ, tak TC omezí. Proč to tak dělá se neví, každopádně u posledních kusů tuto vymoženost zrušili. Pokud zavřeš mezinápravu a normálně jedeš, bez vypnutí klíčku, tak vše dále funguje.
A nevím o jaké další uzávěrce mluvíš, sériově má Disco2 maximálně jednu (mezinápravovou). Když se doplní další, tak vůbec neovlivňují funkci TC a ostatních elektronických systémů.
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 19 úno 2013 10:34
od petr štrof
Mám D3 bez zadní špéry( Ital nepřiplatil)
, a zatím na všech srazech co jsem absoluoval jsem projel to samý jako všichni D3 se špérou. Když máš dobře obuto nemusíš míš nutně špéru. A když by to bylo fakt nutný tak tam většinou je někdo kdo má kurtu.

a aspoň je zábava
petr
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 19 úno 2013 10:43
od Tomas K (tkala)
V serii má D3 jen mezinápravovou uzávěrku. Zadní je za příplatek. Je to celé řízené elektronicky v systému TR. Když ji/je auto potřebuje, zapojí. Dělá to ale málokdy..... TR systém řídí i rozdělení síly na kola, pokud kloužou. Je potřeba jen trochu přidat, aby mělo auto výkon a elektronika potom sama zatíží "pevné kolo". Respektive přibrzdí protáčející se. Řídí to i spoustu dalších věcí typu přenášený výkon motoru, umí to auto dál zvednout a pod. Funguje to hodně dobře.... Rozhodně to není tak, že se začne točit jedno kolo na každé nápravě a stojíš.
Tom
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 19 úno 2013 17:21
od RudaK
Kdo má navigaci,tak vidí,že ty uzávěrky jsou řazené jak se řídící jednotce chce . Někdy zadní,jindy mezinápravovou nebo obě . A variantu jakoukoli

Nehledejte v tom nějakou logiku

A kdo nemá zadní,tak to přibrzdí kolo,které má menší trakci a jede to stejně ( akorát to TC ubere trochu výkonu motoru ....)
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 20 úno 2013 14:33
od Jindra
logiku má pouze to že...
jedeš se projet sám, = zapadneš
tam kde zapadneš = není signál, lítáš kolem a honíš signál a kamaráda který pro tebe přijede (nebo jdeš do vesnice pro traktor)
1) přijede vytáhne pohoda
2) přijede nevýtáhne, honíš signál sháníš traktor,
traktor by byl ale, nemá vodu v chladiči takže doliješ vodu, jedeš vytáhnout svoje (kamarádovo auto)
výsledek, stoprocentní zážitky pro kamarády do hospody, ale krom půl hodiny "požitku" zbytku dne odstraňování škod .....
Tak ještě chceš uzávěrky?? Zeptej se tu kolegů že čím víc uzávěrek tím víc si věříš a tím víc je pravděpodobnost že zapadneš
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 20 úno 2013 15:13
od jirka116
Jindra píše:logiku má pouze to že...
jedeš se projet sám, = zapadneš
tam kde zapadneš = není signál, lítáš kolem a honíš signál a kamaráda který pro tebe přijede (nebo jdeš do vesnice pro traktor)
1) přijede vytáhne pohoda
2) přijede nevýtáhne, honíš signál sháníš traktor,
traktor by byl ale, nemá vodu v chladiči takže doliješ vodu, jedeš vytáhnout svoje (kamarádovo auto)
výsledek, stoprocentní zážitky pro kamarády do hospody, ale krom půl hodiny "požitku" zbytku dne odstraňování škod .....
Tak ještě chceš uzávěrky?? Zeptej se tu kolegů že čím víc uzávěrek tím víc si věříš a tím víc je pravděpodobnost že zapadneš
Na tom něco pravdy bude.

Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 20 úno 2013 17:56
od Jirka I
Jindra píše:logiku má pouze to že...
jedeš se projet sám, = zapadneš
tam kde zapadneš = není signál, lítáš kolem a honíš signál a kamaráda který pro tebe přijede (nebo jdeš do vesnice pro traktor)
1) přijede vytáhne pohoda
2) přijede nevýtáhne, honíš signál sháníš traktor,
traktor by byl ale, nemá vodu v chladiči takže doliješ vodu, jedeš vytáhnout svoje (kamarádovo auto)
výsledek, stoprocentní zážitky pro kamarády do hospody, ale krom půl hodiny "požitku" zbytku dne odstraňování škod .....
Tak ještě chceš uzávěrky?? Zeptej se tu kolegů že čím víc uzávěrek tím víc si věříš a tím víc je pravděpodobnost že zapadneš
Stoprocentní pravda. Osobně vyzkoušeno předminulou sobotu v rámci geocachingu u Křímova nad Chomutovem. V autě nás bylo pět, takže jsme po té panenské, zasněžené silničce dojeli celkem daleko, než jsem to zapích do závěje, lehnul na břicho a bylo vymalováno. Pro kešku jsme si došli pěšky a auto řešili potom. Protože mám Landrovera s pohonem 4x4, tak nevozím v zimě lopatu, ani řetězy, naco taky, projedu přece všude. Větve, koberečky pod kola nepomáhaly, tak se povolal švára s Vitarou, který si až doposud myslel, že ON projede všude, protože Vitara má rám a je to pravý off-road. Nedojel ani tam, kde jsme byli my a zůstal tam taky. Měl ale dvě lopaty a lano, tak jsme se tam dvě hodiny navzájem vykopávali, až se mi povedlo vyjet a vytáhnout i Vitaru na laně ven.
Poučení -
- 4x4 je dobrý sluha, ale zlý pán
- když už zapadne čtyřkolka, je to na traktor, protože zapadne dál a hloub, než obyčejné auto
- TC je jakožto uzávěrka diferenciálu nepoužitelné (alespoň ve Freelanderu)
- Suzuki Vitara III se tváří jako off road, ale zapomněli tam namontovat uzávěrky diferenciálů, což švagr do té doby netušil
- jakmile auto začne brousit a hrnout spodkem zmrzlý sníh, okamžitě zpátečku a pryč, v prašanu se relativně jezdit dá
Teď už tu lopatu vozím
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 20 úno 2013 18:32
od Maxsel
To je starý off-road pravidlo. Všechny úpravy auta tě dostanou dál. Až do míst, odkud tě už nikdo nevytáhne.
S tím, že TC je nepoužitelné, nesouhlasím. Pomáhá sakra hodně a obzvlášť právě na Freelanderu. Jen je potřeba se s ním naučit jezdit.
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 21 úno 2013 18:20
od Jirka I
TC pomáhá při ježdění (vyzkoušeno, funguje, pomáhá), při vyjíždění ze závěje (nebo čehokoli jiného) TC nezbrzdí protáčející se kolo natolik, aby se přenesl točivý moment na zatížené kolo, které by s uzávěrkou diferenciálu normálně auto vytáhlo. Věděl jsem to, než jsem Freelandera kupoval a nepovažuju to za vadu. Stejně tam auto leželo břichem na sněhu, ani uzávěrky by mu nepomohly. Psychicky hůř je na tom švára, který dal hromadu peněz za novou Vitaru a nedojel s ní ani tam, kam já s Landroverem z bazaru a nakonec jsem ho ještě musel vytáhnout

Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 21 úno 2013 22:41
od Frana
Myslím, ze bych někde ještě vyhrabal video, na kterém tahnu za starou D1 nový ho Patrola, který ma za sebou na laně Terrano, který vyprostoval ze sněhu. A to ten Trol mel speru. Ve sněhu je to hlavně o gumach a citu v noze.
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 24 úno 2013 16:32
od Tomas K (tkala)
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 24 úno 2013 18:58
od merlin
Tak, tak, D3 je offroad z luksusního obýváku a potom maže 160tkou po dǎlnici domů
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 03 kvě 2013 20:54
od Jindra
jen tak pro zajímavost jak může dopadnout vylet do terénu...
http://www.youtube.com/watch?v=0-DIQ9bi_3Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Trakce, uzávěrky
Napsal: 04 kvě 2013 22:28
od Rover CK
dobře mu tak alespon se pro příště poučí

kdyby vytáhl prdel a šel se nejdřív podívat kam to vlastně s tím traktorem jede tak má o starost mín
