Stránka 1 z 1

Trakce, uzávěrky

Napsal: 18 úno 2013 18:35
od Machy_CZ
Ahoj, uvažuji o Land Roveru, můj sen je Disco 3.

Chtěl bych se zeptat na pár věcí ohledně pohonu.

1/ Jak poznám, že Disco 3 má závěru zadního diferenciálu ? U těch si displejem to je jasné, ale bez něj ?

2/ Zaujalo mě toto video http://www.youtube.com/watch?v=ooQRxlChvMw" onclick="window.open(this.href);return false;

Když má uzávěru pouze na centrálním diffu, tak musí mít trakci dvě kola na stejné nápravě ?

Když má závěru obou diferenciálů, tak stačí mít trakci na jednom zadním nebo obou předních ? Popř. když vezmu v úvahu kontrolu trakce, tak by mělo být Disco schopno pohybu i s jedním předním kolem ? TC přibrzdí přední prokluzující a na to s adhezí se přenese točivý moment ?


Děkuji

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 18 úno 2013 20:43
od Jindra
ad 1
http://landroverforum.klape.cz/forum/vi ... 9Brky+DIII" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o" onclick="window.open(this.href);return false;

platí když je stálý pohon 4x4 pak musí být mezinápravový diferenciál, který rozděluje zda bude poháněna přední nebo zadní náprava a pak nápravový diferenciál rozhoduje zda bude poháněné levé nebo pravé kolo... viz tvá správná úvaha že normáně je v záběru pouze jedno kolo, pokud uzavřeš mezinápravový dif, pak jsou poháněné obě nápravy a pouze nápravový dif rozhoduje které kolo bude poháněno, takže už jsou v záběru 2 kola jedno na přední a druhé na zadní nápravě, nikdy jinak, pokud máš i nápravové uzávěrky difu (přední - zadní) pak je možné docílit že budou v záběru všechna kola ( uzávěrka předního difu není standartní ani jako volitelná a většinou ji musíš dokoupit u ruzných spec. firem ARB...ale...)
ano TC ti "nahrazuje" dif, přibrzdí prokluzující kolo a poté se logicky dostane do záběru jiné kolo... v případě zavřených uzávěrek se vypíná TC

v případě připojitelného pohonu 4x4 není většinou standartní mezinápravový diferenciál (resp.teď si nevybavuji auto v této konfiguraci s mezinápravou ) a za normálních podmínek jede pouze zadní náprava, přední je přiřaditelná a tudíž když ji přiřadíš jde ti jedno kolo vzadu (standard) a přiřazením jedno kolo vpředu, a pak bývá možnost zavřít nápravový diferenciál (přední x zadní)... u těchto aut je většinou na záčátku příručky poznámka že přední pohon je pouze pro vyproštění a provoz na méně adhézním povrchu a nedoporučuje se jet rychleji než +/-50km/h

to jen tak ve skratce, myslím že na TOMTO a i mnoha českých i zahraničních stránkách je tento problém vysvětlen pro žáky prvního stupně ZŠ.
Jen tak na závěr, neber to osobně, říkám to i kamarádům ve stejné situaci, pokud kupuješ off, pak bys toto měl trochu znát, a pokud toto neznáš tak si nekupuj off. Sám jsem už viděl jak pán v obleku s autem za tři mega stál na rovině ve sněhu a byl nešťastný že má off a "zapadl"

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 18 úno 2013 21:13
od Machy_CZ
Díky, takže když Disco zavře závěrku, tak vypne TC ? A proč to dělá ? Týká se to vypnutí obou závěrek ?

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 18 úno 2013 22:28
od MadTom
Disco2 pokud zavřeš mezinápravu a teprve poté nastaruješ, tak TC omezí. Proč to tak dělá se neví, každopádně u posledních kusů tuto vymoženost zrušili. Pokud zavřeš mezinápravu a normálně jedeš, bez vypnutí klíčku, tak vše dále funguje.
A nevím o jaké další uzávěrce mluvíš, sériově má Disco2 maximálně jednu (mezinápravovou). Když se doplní další, tak vůbec neovlivňují funkci TC a ostatních elektronických systémů.

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 19 úno 2013 10:34
od petr štrof
Mám D3 bez zadní špéry( Ital nepřiplatil)
, a zatím na všech srazech co jsem absoluoval jsem projel to samý jako všichni D3 se špérou. Když máš dobře obuto nemusíš míš nutně špéru. A když by to bylo fakt nutný tak tam většinou je někdo kdo má kurtu. :chuckle a aspoň je zábava

petr

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 19 úno 2013 10:43
od Tomas K (tkala)
V serii má D3 jen mezinápravovou uzávěrku. Zadní je za příplatek. Je to celé řízené elektronicky v systému TR. Když ji/je auto potřebuje, zapojí. Dělá to ale málokdy..... TR systém řídí i rozdělení síly na kola, pokud kloužou. Je potřeba jen trochu přidat, aby mělo auto výkon a elektronika potom sama zatíží "pevné kolo". Respektive přibrzdí protáčející se. Řídí to i spoustu dalších věcí typu přenášený výkon motoru, umí to auto dál zvednout a pod. Funguje to hodně dobře.... Rozhodně to není tak, že se začne točit jedno kolo na každé nápravě a stojíš.

Tom

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 19 úno 2013 17:21
od RudaK
Kdo má navigaci,tak vidí,že ty uzávěrky jsou řazené jak se řídící jednotce chce . Někdy zadní,jindy mezinápravovou nebo obě . A variantu jakoukoli :Sorry: Nehledejte v tom nějakou logiku :coze: A kdo nemá zadní,tak to přibrzdí kolo,které má menší trakci a jede to stejně ( akorát to TC ubere trochu výkonu motoru ....)

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 20 úno 2013 14:33
od Jindra
logiku má pouze to že...
jedeš se projet sám, = zapadneš
tam kde zapadneš = není signál, lítáš kolem a honíš signál a kamaráda který pro tebe přijede (nebo jdeš do vesnice pro traktor)
1) přijede vytáhne pohoda
2) přijede nevýtáhne, honíš signál sháníš traktor,
traktor by byl ale, nemá vodu v chladiči takže doliješ vodu, jedeš vytáhnout svoje (kamarádovo auto)

výsledek, stoprocentní zážitky pro kamarády do hospody, ale krom půl hodiny "požitku" zbytku dne odstraňování škod ..... :lol:

Tak ještě chceš uzávěrky?? Zeptej se tu kolegů že čím víc uzávěrek tím víc si věříš a tím víc je pravděpodobnost že zapadneš

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 20 úno 2013 15:13
od jirka116
Jindra píše:logiku má pouze to že...
jedeš se projet sám, = zapadneš
tam kde zapadneš = není signál, lítáš kolem a honíš signál a kamaráda který pro tebe přijede (nebo jdeš do vesnice pro traktor)
1) přijede vytáhne pohoda
2) přijede nevýtáhne, honíš signál sháníš traktor,
traktor by byl ale, nemá vodu v chladiči takže doliješ vodu, jedeš vytáhnout svoje (kamarádovo auto)

výsledek, stoprocentní zážitky pro kamarády do hospody, ale krom půl hodiny "požitku" zbytku dne odstraňování škod ..... :lol:

Tak ještě chceš uzávěrky?? Zeptej se tu kolegů že čím víc uzávěrek tím víc si věříš a tím víc je pravděpodobnost že zapadneš
Na tom něco pravdy bude. :chuckle

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 20 úno 2013 17:56
od Jirka I
Jindra píše:logiku má pouze to že...
jedeš se projet sám, = zapadneš
tam kde zapadneš = není signál, lítáš kolem a honíš signál a kamaráda který pro tebe přijede (nebo jdeš do vesnice pro traktor)
1) přijede vytáhne pohoda
2) přijede nevýtáhne, honíš signál sháníš traktor,
traktor by byl ale, nemá vodu v chladiči takže doliješ vodu, jedeš vytáhnout svoje (kamarádovo auto)

výsledek, stoprocentní zážitky pro kamarády do hospody, ale krom půl hodiny "požitku" zbytku dne odstraňování škod ..... :lol:

Tak ještě chceš uzávěrky?? Zeptej se tu kolegů že čím víc uzávěrek tím víc si věříš a tím víc je pravděpodobnost že zapadneš
Stoprocentní pravda. Osobně vyzkoušeno předminulou sobotu v rámci geocachingu u Křímova nad Chomutovem. V autě nás bylo pět, takže jsme po té panenské, zasněžené silničce dojeli celkem daleko, než jsem to zapích do závěje, lehnul na břicho a bylo vymalováno. Pro kešku jsme si došli pěšky a auto řešili potom. Protože mám Landrovera s pohonem 4x4, tak nevozím v zimě lopatu, ani řetězy, naco taky, projedu přece všude. Větve, koberečky pod kola nepomáhaly, tak se povolal švára s Vitarou, který si až doposud myslel, že ON projede všude, protože Vitara má rám a je to pravý off-road. Nedojel ani tam, kde jsme byli my a zůstal tam taky. Měl ale dvě lopaty a lano, tak jsme se tam dvě hodiny navzájem vykopávali, až se mi povedlo vyjet a vytáhnout i Vitaru na laně ven.
Poučení -
- 4x4 je dobrý sluha, ale zlý pán
- když už zapadne čtyřkolka, je to na traktor, protože zapadne dál a hloub, než obyčejné auto
- TC je jakožto uzávěrka diferenciálu nepoužitelné (alespoň ve Freelanderu)
- Suzuki Vitara III se tváří jako off road, ale zapomněli tam namontovat uzávěrky diferenciálů, což švagr do té doby netušil
- jakmile auto začne brousit a hrnout spodkem zmrzlý sníh, okamžitě zpátečku a pryč, v prašanu se relativně jezdit dá

Teď už tu lopatu vozím

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 20 úno 2013 18:32
od Maxsel
To je starý off-road pravidlo. Všechny úpravy auta tě dostanou dál. Až do míst, odkud tě už nikdo nevytáhne. :D


S tím, že TC je nepoužitelné, nesouhlasím. Pomáhá sakra hodně a obzvlášť právě na Freelanderu. Jen je potřeba se s ním naučit jezdit.

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 21 úno 2013 18:20
od Jirka I
TC pomáhá při ježdění (vyzkoušeno, funguje, pomáhá), při vyjíždění ze závěje (nebo čehokoli jiného) TC nezbrzdí protáčející se kolo natolik, aby se přenesl točivý moment na zatížené kolo, které by s uzávěrkou diferenciálu normálně auto vytáhlo. Věděl jsem to, než jsem Freelandera kupoval a nepovažuju to za vadu. Stejně tam auto leželo břichem na sněhu, ani uzávěrky by mu nepomohly. Psychicky hůř je na tom švára, který dal hromadu peněz za novou Vitaru a nedojel s ní ani tam, kam já s Landroverem z bazaru a nakonec jsem ho ještě musel vytáhnout :shock:

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 21 úno 2013 22:41
od Frana
Myslím, ze bych někde ještě vyhrabal video, na kterém tahnu za starou D1 nový ho Patrola, který ma za sebou na laně Terrano, který vyprostoval ze sněhu. A to ten Trol mel speru. Ve sněhu je to hlavně o gumach a citu v noze.

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 24 úno 2013 16:32
od Tomas K (tkala)
Pokud budeš mít pochybnosti o D3, koukni sem.

http://www.youtube.com/watch?feature=en ... xHdwmwfxXk

Tom

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 24 úno 2013 18:58
od merlin
Tak, tak, D3 je offroad z luksusního obýváku a potom maže 160tkou po dǎlnici domů

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 03 kvě 2013 20:54
od Jindra
jen tak pro zajímavost jak může dopadnout vylet do terénu...

http://www.youtube.com/watch?v=0-DIQ9bi_3Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Trakce, uzávěrky

Napsal: 04 kvě 2013 22:28
od Rover CK
dobře mu tak alespon se pro příště poučí :grin: kdyby vytáhl prdel a šel se nejdřív podívat kam to vlastně s tím traktorem jede tak má o starost mín :grin: