Defender 130 HCPU - co a jak - TD5 opravy řídících jednotek

D, TD, TDI, TD5
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
matooo
Příspěvky: 1784
Registrován: 11 dub 2010 20:31
tel.: 775555656
auto: puma
Bydliště: brnoo

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#721 Příspěvek od matooo » 20 črc 2022 20:21

Kvizove otazky zacnu resit ked prestanes fotit tie fotky kalkulackou :rofl

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#722 Příspěvek od MadTom » 21 črc 2022 21:13

Fotky z foťáku jsou ve foťáku, přetahovat to do PC budu až doma. Včerejší noc u Beysehirského jezera. Je třetí největší v Turecku. Dnes přesun nad Antalyi přes hory po nádherné šotolině, a teď jsme v kempu se super výhledem, sprchama ... za celých 15 lir. Neskutečné.
Přílohy
Jezero v noci šplouchalo jako moře.
Jezero v noci šplouchalo jako moře.
V sedle.
V sedle.
Divadlo v antickém městě Selge.
Divadlo v antickém městě Selge.
Výhled z kempu.
Výhled z kempu.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#723 Příspěvek od MadTom » 22 črc 2022 07:03

A ještě ranní výhled se stanu.
Přílohy
20220722_053406.jpg
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#724 Příspěvek od MadTom » 24 črc 2022 18:13

Už se nám to pomalu blíží ke konci, tak jsme zajeli na pár dní k moři kousek jižně od Izmiru. Kemp co jsme byli posledně byl v pátek odpoledne úplně plný, tak jsme zajeli do kempu pro místňáky. Sice spartánský a místňáci o víkendu piknikují všude ve velkém, ale byl tu i stín , a když jsme natáhli mezi stromy hamaky, tak nepřišli žadní medvědi. Co víc bychom mohli chtít.
Ze začátku chvílemi foukalo víc než málo, ale to se naštěstí uklidnilo. Moře spíš osvěžující a se speciálním živočichem u dna, kterého jsme nazvali patožer. Název je plně vystihující, kde ta potvora člověka ochutnávala.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#725 Příspěvek od MadTom » 27 črc 2022 13:42

Jedeme domů - Bulharsko Wonderfull bridges.
Přílohy
20220727_144138.jpg
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#726 Příspěvek od MadTom » 27 črc 2022 14:09

Jedeme domů - Bulharsko Wonderfull bridges.
Přílohy
20220727_145638.jpg
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#727 Příspěvek od MadTom » 27 črc 2022 14:15

A z jiného pohledu.
Přílohy
20220727_151422.jpg
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#728 Příspěvek od MadTom » 27 črc 2022 20:33

Tak už se chladíme v 1450m. Kousek pod vrcholem Troyan passu. Našli jsme super přìstřešek, pod který se na centimetry vešlo i auto s otevřeným stanem. Takže sedíme v pohodě v suchu, i když tady prší a na druhé straně kopce to i pěkně bouří. He to tento výlet první pořádný déšť.
Přílohy
20220727_200433.jpg
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#729 Příspěvek od MadTom » 27 črc 2022 21:41

Vypadá zo, že bouřka je pryč. A pro změnu začíná foukat. Pod přístřeškem je ale dobře.
Přílohy
20220727_221248.jpg
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#730 Příspěvek od MadTom » 28 črc 2022 06:32

Ráno je tu nádherné. Asi proto, že tu není horko.
Přílohy
20220728_073016.jpg
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#731 Příspěvek od MadTom » 28 črc 2022 18:22

Dnes bude kemp pod dohledem ozbrojené stráže. Stojí tu už dlouho. Cestou jsme se koukli mimo jiné do jeskyně Prohodna. Doopravdy stojí za to.
Přílohy
20220728_184432.jpg
20220728_154027.jpg
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#732 Příspěvek od MadTom » 29 črc 2022 20:44

Dnes jeskyně Ledenika a příjemný večer u jezera. Zítra a pozítří už jenom přesun z Bulharska domů. Původně jsme chtěli přes Dunaj trajektem, ale ten nejezdí, protože je málo vody.
Přílohy
20220729_123355.jpg
20220729_213833.jpg
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#733 Příspěvek od MadTom » 30 črc 2022 05:53

Ráno u jezera.
Přílohy
20220730_064425.jpg
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#734 Příspěvek od MadTom » 31 črc 2022 17:56

Tak jsme doma. Najeto okolo 9000 km, sice ne úplně be problémů, ale dojeli jsme. Jestě obrázky z poslední noci v Maďarsku, na hezkém plácku v lese, kde nebylo vedro, nebyli komáři a ani signál.
Přílohy
Večerní nebe po přechodu jedné fronty a před další, co přißla ráno.
Večerní nebe po přechodu jedné fronty a před další, co přißla ráno.
Ráno v klidu u lesa.
Ráno v klidu u lesa.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#735 Příspěvek od MadTom » 31 črc 2022 18:04

První zhodnocení - bylo to fajn, ale je to daleko. 500 km tady u nás je nějak méně, než 500 km na východě Turecka. Asi proto, že tam je potřeba je ujet několikrát a nedá se jet moc rychle.
Letos nám skoro nepršelo, jednu deštivou noc jsme přečkali v Bulharsku pod přístřeskem i s autem, a včera v Rumunsku sice furt chodily na mobil výstražné zpravy, že se blíží konec světa, ale ono to nakonec byly jenom takové ostřejši přepršky. Na druhou stranu bylo sucho, takže nějaké večerní ohýnky nehrozily. A když už ohýnek byl, tak přišla medvědí rodinka. :shock: Tak nevím, co je lepší. Jestli klepající kapky deště na stan, nebo funící medvědi vedle stanu.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#736 Příspěvek od MadTom » 02 srp 2022 12:07

Tak jsem stáhnul a učesal záznam z GPS - sice jsou tam nějaké díry, kdy prostě Garmin stávkoval, ale není to tak velký problém. Celkem je to přes 9200km. Jednotlivé body jsou vždy konec příslušného dne. Tam jsme jeli vrchem Turecka přes Istanbul, zpět spodem, přes nový most v Canakale. U Iránských hranic jsme byli nejblíže asi 3km, u těch do Iráku a Sýrie okolo 80km. Irák nevzdáváme, ale necháme si ho na příště, ideálně tak v dubnu, kdy ještě nebude tak velké vedro. Vedlejší efekt by byl, že bychom jeli bez dětí, což by bylo také celkem velké plus.
Čím více jsme byli na východě, tím více tam bylo nejdřív policejních a posléze vojenských check pointů. Nikde jsme neměli problém, jenom u Iránských hranic nás prostě otočili, že tam nepojedeme. Tak jsme jeli na druhou stranu. Zábavné bylo, že ani policisté ani vojáci neuměli většinou anglicky, takže po naší odpovědi že česky nebo anglicky následovalo často drobné zděšení, hledání mezi kolegy, zda se nás někdo ujme, a následně mávnutí rukou ať jedeme. :mrgreen: Když už anglicky uměli, tak po vylíčení této předchozí zkušenosti si akorát prohlédli pasy a s úsměvem nás poslali dál.
Jediné protivné bylo čekání na hranicích - už tady na to nejsme zvyklí. Mezi Bulharskem a Tureckem to byly asi 2 hodiny, včetně oběhnutí pár okýnek. Zpět do Bulharska to byly obvyklé 3 hodiny, protože fronty a my jsme si samozřejmě vybrali jako vždy tu nejpomalejší. Tentokrát chtěli nakouknout i do kufru a otevřít střešní stan, jestli tam náhodou nemáme po 3 hodinách na slunci upečenou mrtvolu. Když jsem se jak stan zavírat, tak že si mohu popojet, tak jsem mu s úsměvem odpověděl, že se omlouvám, ale že to musím nejdřív zavřít, že s pootevřeným jet nemohu. Neměl s tím naprosto problém.
Trošku nečekané byly dvě hodiny mezi Bulharskem a Rumunskem - tam to bylo dáno provozem. Osobáky byly ale ještě v pohodě. Kamionů stálo na bulharské straně 12km, na rumunské 20km. Původně jsem to chtěli vzít trajektem přes Dunaj, protože tentokrát jsme jeli na lodičce jenom po přehradě na Eufratu, ale trajekt nejezdil, protože v Dunaji málo vody.
Přílohy
mapy (1).png
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#737 Příspěvek od MadTom » 05 srp 2022 09:42

Tak jsem se po návratu pustil do oprav toho nejnutnějšího.
Nefunkční elektrický posun sedačky u spolujezdce byl jenom zlomený drát. Opraveno, a ještě jsem si naměřil, kam dám vypínače, aby se sedačky daly posouvat i s vypnutým klíčkem, a nemusel jsem protahovat ruce dovnitř do auta, když má na sedačkách věci přes noc.
Zajímavější je to s alternátorem - starej jsem vyndal, dal jsem tam druhej, co jsem kdysi vyměnil, vyčistil a dal mu nové uhlíky. Za 2 hodinky nebylo co dělat. Otočím klíčkem a kontrolka dobíjení nesvítí, nastartuji (když už tam alternátor je, tak to otestuju co jde), nedobíjí, prošlápnu plyn, začne dobíjet a po chvilce se z motorového prostoru začne linout kouř. Takže alternátor opět ven, rozebrat a měřit - jedna dioda zkratovaná, druhá napůl přerušená. Zbývalo zjistit, proč je tam výkonových diod 8, namísto běžných 6 - dvě diody navíc usměrňují třetí harmonickou která vzniká v uzlu cívek, a kde se dá vytáhnout další energie při velký otáčkách alternátoru. Vzhledem k tomu, jak malou má alternátor řemenici, oproti řemenici na klice, tak odhaduju, že se točí minimálně 3 krát rychleji než motor. Cívky jsou zapojení do hvězdy s vyvedeným středem, místo klasického zapojení do trojúhelníku.
Pokračování dnes - ze dvou alternátorů poskládám jeden funkční - snad. Pokud by se chtěl někdo bavit, tady je hezké video, jak alternátor otestovat na stole. https://www.youtube.com/watch?v=sUIFIg3_U90 Sice takto jednoduše zkusí jenom základní funkci, ale i to je výhoda, než se namontuje zpět do auta. Pro pořádný test by to chtělo ještě větší zátěž a rychlejší pohon.
Proč ve starém alternátoru dioda odešla netuším, před výměnou dobíjel málo, ale to jsem přisuzoval ojetým uhlíkům. Viditelně tam není nic spáleného, tak uvidím. V alternátoru co jsem z auta vyndal, a který dával v teple jenom 13,5V jsou uhlíky už také na výměnu, ale podle mě nejsou ještě KO, protože kontrolka svítí kdy má a nesvítí kdy nemá.
V rámci sebevzdělávání ještě přeměřím pořádně diody v můstku při větším napětí a proudu, než je jenom z multimetru, a pořádně přeměřím odpor a indukčnost jednotlivých vinutí statoru a rotoru, jestli tam bude nějaký rozdíl.
Tady ještě video, jak se mění samotný diodový můstek: https://www.youtube.com/watch?v=1VDWCPFvw_E Je to jenom pár šroubků.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#738 Příspěvek od MadTom » 12 srp 2022 10:32

Trošku si tu procházím, co nám v D2 chybí a je to místo. Na 130ku chci dozadu namontovat boudu ze dvoudveřové 110ky, takže to bude o kus lepší.
Mám dotaz - neřešil jste někdo, nebo neviděl, odstranění, alespoň částečné vyvýšených bočních podběhů u dvoudveřové 110ky? Tedy abych v kufru neměl vysoké hranaté boky, ale raději rovnou podlahy v celé šířce, co dovolí kola. Sice se do tohoto prostoru dají hezky schovat nádrže, ale ty dokážu schovat i podél rámu, a raději bych míst v autě než pod autem. Případně s nějakými malými dvířky z boku karoserie, ale to není podmínka.
Defender Puma už to nemá hranaté, ale tak divně zkosené, kvůli jinému tvaru sedaček ve třetí řadě, takže podle mě by to mělo jít. Jestli budu chtít do kufru něco na sezení, tak to bude kombinované s možností spaní v autě, a na bude rovná podlaha lepší.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#739 Příspěvek od MadTom » 17 srp 2022 09:57

https://www.spomenikdatabase.org/home - sice to není Turecko, ale Jugoslávie, nicméně jsou to zajímavá místa a je tam fůra zajímavých odkazů, třeba na oficiální stránky týkající se zaminovaných území.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

MadTom
Příspěvky: 14903
Registrován: 06 lis 2008 23:15
tel.: 608 600 360
auto: D2, Def 130
Bydliště: Olomouc

Re: Defender 130 HCPU - co a jak - fotky z výletu, TD5 řemenice kliky?

#740 Příspěvek od MadTom » 18 srp 2022 09:48

Drobné shrnutí výletu do Turecka v číslech:
najeto přes 9200km
spotřebováno necelých 1100l nafty
průměrná spotřeba 11,8l/100km
náklady na palivo 42000Kč
celkové náklady na výlet 110 000Kč

Odhad nákladů před odjezdem byl 100 000Kč, trošku nám podražila nafta, hlavně v EU, ale jinak to není špatné. Pokud pominu turistická místa jako Istanbul nebo Kapadokie, tak ceny byly všude rozumné, většinou nižší, místy o hodně, než u nás. Při srovnání s týdnem v Chorvatsku pro 4 lidi byl tohle podstatně lepší výlet.
Co se týče peněz, tak v Turecku jsme větší věci vždy platili kartou, jinak výběr z bankomatu, kde je ale 5% poplatek a většina bankomatů nedá víc než cca 5000. Náhodně jsme došli na to, že bankomat VAKIF bank dal i 8000. Bankomatů je všude dost, občas ale s pěknou frontou.

V porovnání s výletem do Turecka v roce 2019 je zásadní rozdíl, že tehdy byla turecká lira 4Kč, dnes 1,4Kč. Zdražila nafta, jídlo podobné, restaurace trošku dražší, pokud jsme šli na hotel, tak jsme si vybírali levnější (v Istanbulu na Taksimu to bylo 1000 lir za noc pro 4 lidi, v Diarbakiru 700 lir se snídaní) než minule. Takže z našeho pohledu se inflace mimo naftu neprojevila.
Spali jsme většinou na divoko, nikde nebyl problém, pouze kousek od Iránských hranic nám ráno místní vysvětloval, že asi něco není dobře, ale nerozuměli jsme si. Každopádně čím blíže k iránským (nebo iráckým nebo syrským) hranicím, tím více check pointů, a celé noci nad hlavou kroužící drony. Na drtivé většině check pointů neuměli anglicky, takže z počátku byli hodně překvapení, hledali mezi kolegy, jestli se nás někdo neujme, což se nestalo, tak nám s úsměvem posunky sdělili, ať jedeme. Na východě potom důsledná kontrola - většinou jenom pas, jednou i řidičský průkaz.
Opět se potvrdilo, že mimo turistická místa je nám lépe, a místní jsou naprosto v pohodě. Dost často překvapení, že tam nějací turisté jsou.
Co by horší, tak zmizela fůra stánků s jídlem nebo občerstvením - v Istanbulu většina pouličních lisovačů čerstvých ovocných šťáv, u cest část "hospůdek". Nevím jestli inflace nebo spíš Covid.

Už plánujeme další výlet - tentokrát asi vynecháme Istanbul a vezmeme to rovnou na jih Turecka a následně do Iráku. Jinak je to tam všude daleko, a pouze "okolo" Istanbulu byly skutečné dálnice, dál na východ už něco co sice odpovídá provedením naší D1, ale nedalo se tam jet o moc víc než 90, jednak kvůli městům, ale hlavně často zatáčky nebo se to vyloženě kroutilo v údolí, případně cesta šplhala na kopce přes 2000 m. To potom kilometry moc neubíhají.

Dálniční známka, resp. čip se kupuje na poště - PTT - je to předplacené nálepka na čelní sklo. Dálnice, některé mosty a vjezdy do parků se tímto dají v pohodě platit. My jsme si ji pořídilo v roce 2019. Doplnit kredit se dá buďto z aplikace, což nám nefungovalo, nebo z webu kartou, což naštěstí šlo. Na druhou stranu, tentokrát byly všude i pokladny na zaplacení hotově (NAKIT), což minule byla spíš výjimka. Takže už se dá i bez této registrace, mám ale dojem, že hotově je to trošku dražší.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo

Odpovědět