XLIFTER - Vývoj kontroléru výšky pro D3/4/RRS - Český LLAMS
Moderátor: Miky_CZ
- DjALF
- Příspěvky: 1805
- Registrován: 26 dub 2007 02:34
- auto: Toyota LC 100
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
Sleduju a valím super práce jen tak dále
Discovery I 300TDI "Užovka" - lehka OFF kosmetika "už EX"
Toyota Land Cruiser 100 "želva"
http://www.djalf.cz/ http://sportrescue.cz/
Toyota Land Cruiser 100 "želva"
http://www.djalf.cz/ http://sportrescue.cz/
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
Field testing v Jihlave zatim vypada dobre. Vse drzi, chyby zadne nevyskakuji. Radost
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
- RudaK
- Příspěvky: 8487
- Registrován: 24 lis 2006 18:09
- tel.: SONY Xperia Z3
- auto: D III + D 1
- Bydliště: Raygern - Sud mahren
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
gratuluji .
D III - 2,7 TDV - The end result of a lot of hard work.
D 1 - 300 TDI 33x12.5R15 - už konečně nesmrtelná " SPIDERMAN "
D 1 - 300 TDI 33x12.5R15 - už konečně nesmrtelná " SPIDERMAN "
- hifi
- Příspěvky: 508
- Registrován: 23 dub 2013 20:02
- tel.: 0944542144
- auto: D2 Td5 2004 automat
- Bydliště: Púchov
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
si fakt frajer, respect
...len ten vypinac, len ten vypinac
...len ten vypinac, len ten vypinac
Peter
Skôr než dáš do pohybu čelusť, uisti sa či máš zapnutý mozok. Keď hlava rozmýšla, ruky sa len hrajú.
G4 LE , Ashcroft HD TC , Ashcroft HD flexplate , Kokesek re-map , de-EGR , 2" lift
Skôr než dáš do pohybu čelusť, uisti sa či máš zapnutý mozok. Keď hlava rozmýšla, ruky sa len hrajú.
G4 LE , Ashcroft HD TC , Ashcroft HD flexplate , Kokesek re-map , de-EGR , 2" lift
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
)) Rozumím, vypínač vyměníme, dáme nějakej hezkej designovej, ale tu izolepu bych teda rád nechalhifi píše:...len ten vypinac, len ten vypinac
... tak zase decentně předvánočně popojedem, včera jsem měl rande s osciloskopem v autě a dneska před Tescem měření výšky kol a napětí na čidlech v několika úrovních.
Výstup z čidel je definitivně stejnosměrný napětí 0-5V, resp asi 1-4V v rozsahu špalky - max. vyvěšení kola. Lineární průběh. Překvapení, které je ale vlastně zcela logické, že "strmost" křivky je jiná vepředu a vzadu.
Proto se mi taky zdálo, že to zadek zvedá nějak víc. No nic, příslušně upravíme software a teď už ho můžu také naučit komunikovat v milimetrech, místo přechozích matrix numeros. Plus mám ještě list na kterém je 27 položek k řešení
Jinak s tím jezdím stále a zatím stále vše drží na 1. Po vánocích sem dám predstavu dalšího postupu...
Pro pobavení foto:
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
-
- Příspěvky: 14985
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
Náhodou jsem našel něco k EMC a odolnosti elektroniky v autě, přeji pěkné počtení:
http://www.dse-faq.elektronik-kompendiu ... q.htm#F.23
http://www.mikrocontroller.net/attachme ... ection.pdf
http://www.fordemc.com/
http://www.dse-faq.elektronik-kompendiu ... q.htm#F.23
http://www.mikrocontroller.net/attachme ... ection.pdf
http://www.fordemc.com/
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
Diky!MadTom píše:Náhodou jsem našel něco k EMC a odolnosti elektroniky v autě, přeji pěkné počtení:
http://www.dse-faq.elektronik-kompendiu ... q.htm#F.23
http://www.mikrocontroller.net/attachme ... ection.pdf
http://www.fordemc.com/
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
Tak jsem zase popojel, predevsim je prace se softem, je tam hodne internich technickych veci, reseni mantinelu atd...
Diky predchozimu mereni prevodnich krivek to uz celkem slusne funguje v milimetrech a spravne zveda jak predek, tak i zadek.
Dneska jsem taky trochu vic zkoumal zamysleny self-leveling, vyrovnavani do roviny pro kempovani... a vypada to nadejne!
Predelal jsem soft aby umel stelovat kazde kolo zvlast a zkousel jsem manualne extremy... da to docela dost, i kdyz tady bude nutno dusledne zkoumat limity. Prilis moc => D3 spadne do Extended mode - jako pri uviznuti na zemi. Nicmene v ramci nejakych slusnych mezi se to chova velmi korektne.
tzn. Pujde to! ... to znamena bye-bye blbarny s hledanim rovnejsi plochy na spani, podkladani kol atd... Na tohle se fakt tesim!
Jem musim trochu opatrneji s kompresorem, tyhle experimenty mu davaji zabrat...
Tady jsou nejake extremy:
+140mm predek a -100 zadek (od normalni polohy)
Diky predchozimu mereni prevodnich krivek to uz celkem slusne funguje v milimetrech a spravne zveda jak predek, tak i zadek.
Dneska jsem taky trochu vic zkoumal zamysleny self-leveling, vyrovnavani do roviny pro kempovani... a vypada to nadejne!
Predelal jsem soft aby umel stelovat kazde kolo zvlast a zkousel jsem manualne extremy... da to docela dost, i kdyz tady bude nutno dusledne zkoumat limity. Prilis moc => D3 spadne do Extended mode - jako pri uviznuti na zemi. Nicmene v ramci nejakych slusnych mezi se to chova velmi korektne.
tzn. Pujde to! ... to znamena bye-bye blbarny s hledanim rovnejsi plochy na spani, podkladani kol atd... Na tohle se fakt tesim!
Jem musim trochu opatrneji s kompresorem, tyhle experimenty mu davaji zabrat...
Tady jsou nejake extremy:
+140mm predek a -100 zadek (od normalni polohy)
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
- Kokesek
- Příspěvky: 4452
- Registrován: 26 črc 2010 18:53
- auto: D2,D3,L322,P38,L405
- Bydliště: Frydek Mistek
- Kontaktovat uživatele:
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
hodne dobry, ale ta dotykova obrazovka bude nutnosti s tolika funkcemi.
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
No to bych ale pak nikdy nedodelal, se obavam... musime KISS (keep it super simple).Kokesek píše:hodne dobry, ale ta dotykova obrazovka bude nutnosti s tolika funkcemi.
Verze 1 bude jenom lifter + leveling, malej 1" grafickej 128*64 displej a jedno tocitko (doleva, doprava, zmacknout).
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
-
- Příspěvky: 14985
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
Na dotykáč bych se taky vykašlal, to už radši tomu přidat bluetooth a pustit to do tabletu, jako druhé ovládání - konfigurace. Sehnat dobrej dotykovej displej, kterej bude čitelnej v autě za rozsahu teplot jaké tam panují (-30 až +60 bych bral jako minimum), a bude dostupnej víc než pár měsíců vůbec není jednoduché. Řešil jsem to několikrát. Bluetooth se ti bude tvářit jako sériový port, takže by potom mohla být i jednodušší možnost počáteční konfigurace, než to honit pár tlačítkama na malém displeji.
Co se týče kompresoru - máš k dispozici informaci o jeho provozu - tedy že fouká a jak je horký? Pokud ano, dalo by se toho využít pro omezení provozu, aby jsi ho zbytečně nežhavil, a to jak od teploty, tak od času.
A druhá poznámka k automatickému rovnání auta - v D2 mám měchy jenom vzadu, ale doplnil jsem si k nim možnost ručního ovládání. Důvody byly dva - první je provozní - když někde něco umře, dá se to alespoň nějak zprovoznit, a dojet s tím někam. To funguje, v Albánii se mi auto vyfouklo do rána - asi zazlobilo čidlo, nevím. Nafouknul jsem to ručně s domů jsme v klidu dojeli. V Alpách mi prasknul měch, rezervní ležel zapomenutej doma v regále, tak jsem to pro změnu sfouknul trochu na té zdravé straně a dojeli jsme až k Eliottovi do Budějovic. Druhej důvod byl na to kempování - to se osvědčilo jenom částečně, protože když srovnám prázdné auto do roviny a potom vlezeme spát dovnitř a na střechu do stanu, tak si ten zadek stejně docela dost klesne. A protože vypínače mám nad zpětným zrcátkem, tak se doopravdy nikomu nechce to dál dofouknout. Letos v Albánii jsem se to naučil odhadnout, kolik to klesne a už to bylo v pohodě. Ty máš ale měchy všude, takže by se to mohlo chovat jinak. Chce to zkusit co nejdřív, ať víš, jak moc se musíš drbat se SW na to rovnání. Každopádně, čím rovnější místo na spaní tím lépe. A na zbytek je dorovnání měchama super.
Co se týče kompresoru - máš k dispozici informaci o jeho provozu - tedy že fouká a jak je horký? Pokud ano, dalo by se toho využít pro omezení provozu, aby jsi ho zbytečně nežhavil, a to jak od teploty, tak od času.
A druhá poznámka k automatickému rovnání auta - v D2 mám měchy jenom vzadu, ale doplnil jsem si k nim možnost ručního ovládání. Důvody byly dva - první je provozní - když někde něco umře, dá se to alespoň nějak zprovoznit, a dojet s tím někam. To funguje, v Albánii se mi auto vyfouklo do rána - asi zazlobilo čidlo, nevím. Nafouknul jsem to ručně s domů jsme v klidu dojeli. V Alpách mi prasknul měch, rezervní ležel zapomenutej doma v regále, tak jsem to pro změnu sfouknul trochu na té zdravé straně a dojeli jsme až k Eliottovi do Budějovic. Druhej důvod byl na to kempování - to se osvědčilo jenom částečně, protože když srovnám prázdné auto do roviny a potom vlezeme spát dovnitř a na střechu do stanu, tak si ten zadek stejně docela dost klesne. A protože vypínače mám nad zpětným zrcátkem, tak se doopravdy nikomu nechce to dál dofouknout. Letos v Albánii jsem se to naučil odhadnout, kolik to klesne a už to bylo v pohodě. Ty máš ale měchy všude, takže by se to mohlo chovat jinak. Chce to zkusit co nejdřív, ať víš, jak moc se musíš drbat se SW na to rovnání. Každopádně, čím rovnější místo na spaní tím lépe. A na zbytek je dorovnání měchama super.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- RudaK
- Příspěvky: 8487
- Registrován: 24 lis 2006 18:09
- tel.: SONY Xperia Z3
- auto: D III + D 1
- Bydliště: Raygern - Sud mahren
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
Pěkná práce,klobouk dolů . Pro mě už teda 5 min po 12 Ale přesto fandím
D III - 2,7 TDV - The end result of a lot of hard work.
D 1 - 300 TDI 33x12.5R15 - už konečně nesmrtelná " SPIDERMAN "
D 1 - 300 TDI 33x12.5R15 - už konečně nesmrtelná " SPIDERMAN "
- Hubert
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 28 čer 2009 19:13
- tel.: 724878985
- auto: D1 300 TDI, D3 TDV8
- Bydliště: Kousek do Třebíče
- Kontaktovat uživatele:
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
I já sem pro dotykáč a to barevnej.
O tom zda bude dostupný třeba za dva roky je sice si dobrá připomínka (ale při ceně za které jsou bych koupil klidně dva do zásoby, což se samosebou extrém) Na druhou stranu to co je dnes tak před 5 lety nebylo tak snadné jak asi bude pak za dva roky.
TFT ILI9341 má i dotyk a teplotní rozsah -40 - 85°C.
Jako nivelizaci by se dal použít i gyroskop napojený přímo na čip ten by uměl auto samonivelizovat .
Myslím že obojí je výzva.
O tom zda bude dostupný třeba za dva roky je sice si dobrá připomínka (ale při ceně za které jsou bych koupil klidně dva do zásoby, což se samosebou extrém) Na druhou stranu to co je dnes tak před 5 lety nebylo tak snadné jak asi bude pak za dva roky.
TFT ILI9341 má i dotyk a teplotní rozsah -40 - 85°C.
Jako nivelizaci by se dal použít i gyroskop napojený přímo na čip ten by uměl auto samonivelizovat .
Myslím že obojí je výzva.
Land Rover Discovery 300 Tdi, AUT, ABS, TC, +2", Front TrueTrack, Rear 100%ARB,
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.
Máte štěstí že jsem tady. Říkají o mě že jsem odborník. :-) Mám málo času, ale na výzvu se čas vždy najde.
- xxx
- Příspěvky: 2563
- Registrován: 25 bře 2013 09:51
- tel.: 777 945 9jedna4
- auto: byla D3, teď D4
- Bydliště: Severní Morava
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
teď už zbývá jenom ovládání hlasem a head up displej, ať je to trochu nadčasové
-
- Příspěvky: 14985
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
K té dostupnosti - beru to tak, že vyrobit 1 kus do svého auta je hraní. A dokud je to "bastl" udělanej na univerzální desce, tak to ani moc nestojí. Předělat to do stavu, aby to bylo dlouhodobě funkční a tak nějak odpovídalo normám a zvyklostem jak se dělá elektronika do auta znamená navrhnout na to plošný spoj a na ten to překlopit - udělat druhý kus. A když už nechávám někde dělat plošné spoje, tak jestli udělám 1 nebo třeba 5 kusů je z cenového hlediska skoro jedno. A když za pár let displej mechanicky poškodím nebo přestane fungovat dotyková vrstva, tak buďto šáhnu do šuplíku, nebo budu mít štěstí a někde seženu náhradní. A to už se dostáváme pomalu k tomu udělat návrh tak, aby se to dalo vyrábět - tedy včetně alespoň nějaké dokumentace, .... A furt tam bude pidi-displej, na kterém půjde zobrazit jenom něco - provozní věci jsou v pohodě, na nastavování je použití PC připojeného sériovou linkou docela výhoda - třeba jenom na prvotní oživení a odladění.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
-
- Příspěvky: 14985
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
Hlasem ne, co když bude v noci chrápat?xxx píše: teď už zbývá jenom ovládání hlasem a head up displej, ať je to trochu nadčasové
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- RudaK
- Příspěvky: 8487
- Registrován: 24 lis 2006 18:09
- tel.: SONY Xperia Z3
- auto: D III + D 1
- Bydliště: Raygern - Sud mahren
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
Tak se to bude chvíli houpat a pak dojde vzduch a bude klid .....MadTom píše:Hlasem ne, co když bude v noci chrápat?xxx píše: teď už zbývá jenom ovládání hlasem a head up displej, ať je to trochu nadčasové
D III - 2,7 TDV - The end result of a lot of hard work.
D 1 - 300 TDI 33x12.5R15 - už konečně nesmrtelná " SPIDERMAN "
D 1 - 300 TDI 33x12.5R15 - už konečně nesmrtelná " SPIDERMAN "
- hifi
- Příspěvky: 508
- Registrován: 23 dub 2013 20:02
- tel.: 0944542144
- auto: D2 Td5 2004 automat
- Bydliště: Púchov
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
dovolim si pridat k podla mna excelentnej praci moj postreh ohladom ovladania. dotykovy displej by som podla mojho nazoru do auta nedaval ani omylem. najlepsie si myslim je 1-2 mikrospinace s plochou dostatocnou na prst chlapa a potom nejaky ten 1-2 kruhove (gombikove) ovladace. neviem ako sa tomu teraz hovori ci nekonecny potenciometer alebo kruhovy mikrospinac so systemom dolava uberat, doprava pridavat parametre. ako na radii ovladanie hlasitosti. to je podla mna najergonomickejsie aj (a hlavne) pocas jazdy a aj pri nechcenom prebudeni v noci ked ma clovek oci zalepene a nevie sa chvilu zorientovat.
Peter
Skôr než dáš do pohybu čelusť, uisti sa či máš zapnutý mozok. Keď hlava rozmýšla, ruky sa len hrajú.
G4 LE , Ashcroft HD TC , Ashcroft HD flexplate , Kokesek re-map , de-EGR , 2" lift
Skôr než dáš do pohybu čelusť, uisti sa či máš zapnutý mozok. Keď hlava rozmýšla, ruky sa len hrajú.
G4 LE , Ashcroft HD TC , Ashcroft HD flexplate , Kokesek re-map , de-EGR , 2" lift
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
- Je vidět, že Madtom je fakt ošlehaný praxí. A opravdu bohužel funkční bastl je 10% hotové věci. Zatím máme pouze ten experimentální bastl…
- Musí to být jednoduché. Trh je malý, nikdo nezaplatí hodiny a hodiny vývoje atd…
- Nivelaci vidím ideal pomocí MPU-6050 – levny, funkcni, vyzkouseny.
- Ovladani vidim v souladu s nazorem hifiho. Bud tri cudliky, nebo rotacni “potenciometr” (rotacni encoder) kombinovany s tlacitkem.
- Moznost pripojeni mobilu pres Bluetooth/wifi neni nerealna, necham tam urcite prostor pro prislusny modul… Ono v podstate uz ted dost premyslim o oddeleni prevodni jednotky “u ECU” od modulu s ovladanim. Treba ovladaci jednotka v budoucnu muze mit rozlisnou podobu. Zejmena v pripade, ze si popovidame pres CanBus se zbytkem auta. No uvidime. Zatim je nalepene jedno zbastlene Arduino na prednim skle jedne D3
Ono vite co, kdyz se neuhlida rozsah, tak to dopadne takto: )
https://www.youtube.com/watch?v=eM_nWbBv-B8
- Musí to být jednoduché. Trh je malý, nikdo nezaplatí hodiny a hodiny vývoje atd…
- Nivelaci vidím ideal pomocí MPU-6050 – levny, funkcni, vyzkouseny.
- Ovladani vidim v souladu s nazorem hifiho. Bud tri cudliky, nebo rotacni “potenciometr” (rotacni encoder) kombinovany s tlacitkem.
- Moznost pripojeni mobilu pres Bluetooth/wifi neni nerealna, necham tam urcite prostor pro prislusny modul… Ono v podstate uz ted dost premyslim o oddeleni prevodni jednotky “u ECU” od modulu s ovladanim. Treba ovladaci jednotka v budoucnu muze mit rozlisnou podobu. Zejmena v pripade, ze si popovidame pres CanBus se zbytkem auta. No uvidime. Zatim je nalepene jedno zbastlene Arduino na prednim skle jedne D3
Ono vite co, kdyz se neuhlida rozsah, tak to dopadne takto: )
https://www.youtube.com/watch?v=eM_nWbBv-B8
Vyrábím XLifter (https://www.xlifter.com) = ovladač vzduchového pérovaní pro D3,4,RRS. (a také http://landroverforum.cz/forum/viewtopi ... =6&t=28825).
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
Diskoška 3 ve verzi "HST" - předělaná na výletování (a reinkarnovaná Hubertem :D )
-
- Příspěvky: 14985
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: D3/4 čidlo výšky / řídící jednotka - dokumentace elektroniky
To rozdělení na dvě jednotky, kdy jedna bude řešit vlastní regulaci a připojení k čidlům a druhá bude jenom její ovládání vůbec není špatný nápad - velmi to zjednoduší instalaci v autě.
A pokud zvolíš nějaký standardní komunikační protokol, tak je jedno, jestli na ovládání bude speciální displej s tlačítkama, nebo si to v případě potřeby přepneš přes bluetooth.
Co se týče dotykáče a jeho ovládání za jízdy mimo rovnou silnici, tam mě se to neosvědčilo. Naproti tomu navigace Garmin 276C má vedle displeje pár tlačítek (prosvětlených) a na těch jsem schopnej si to ovládat i sám za jízdy. Ovšem, když zastavím a chci něco v navigaci najít a vybrat si, kam chceme, aby nás navigovala, tak je těch pár malých tlačítek k zlosti a velkej dotykáč jasně vede.
A pokud zvolíš nějaký standardní komunikační protokol, tak je jedno, jestli na ovládání bude speciální displej s tlačítkama, nebo si to v případě potřeby přepneš přes bluetooth.
Co se týče dotykáče a jeho ovládání za jízdy mimo rovnou silnici, tam mě se to neosvědčilo. Naproti tomu navigace Garmin 276C má vedle displeje pár tlačítek (prosvětlených) a na těch jsem schopnej si to ovládat i sám za jízdy. Ovšem, když zastavím a chci něco v navigaci najít a vybrat si, kam chceme, aby nás navigovala, tak je těch pár malých tlačítek k zlosti a velkej dotykáč jasně vede.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo