Disco II - 5 nebo 7 míst - situace v kufru
Napsal: 06 pro 2017 19:35
Nerad zakládám vlákna, ale dotazů neubývá spíše naopak a ve snaze na ně regulérně odpovídat jsem zjistil, že sám mám mezery ve vzdělání.
Tak tedy vlákno, které by popsalo problematiku pěti a sedmi-místných verzí a jejicj "přestaveb".
Začnu kompilátem svých postřehů a budu rád, když je někdo doplní, nebo vyvrátí apod.
Také nasypu nějaké fotografie, jejichž kvalita odpovídá tomu, když špatným foťákem fotíte tmavé věci ve tmě. Snad se časem objeví lepší fotky a pak ty své smažu.
První postřeh se týká toho, že není vůbec radno vycházet z toho, co bylo nebo je napsáno v TP, pro ilustraci uvádím, že moje první discoII byl prodána, tedy první zápis ve velkém TP byl, že se jedná o dvoudvéřový vůz, který byl a po několika letech přestaven, na pětidvéřový. To samozřejmě s realitou vůbec nemůže souviset a podobně skepticky se dnes dívám na údaje o počtu sedadel ve voze v TP, s realitou to opravdu nemusí souvisen vůbec.
V popisu součástí, které jsou v kufru a souvisejí s počtem míst bych nejprve udělal takový "kusovník" o čem vím a pak postupně komentoval jednotlivé předměty.
V kufru určitě máme:
horní boční tapec (díl, který lemuje boční okno kufru)
dolní boční tapec (díl boku kufru, kde jsou buď do strany skrz chycená sedadla, nebo jsou tam "kapsy s víkem")
uchycení sedadel v podlaze s plastovým krytem (pro verzi 7míst)
lišta ke stropnici (pro hlavové opěrky) nad zadníma dveřma (5té dveře).
opěrky hlavy pro 6 a 7 sedadlo
samotná 6 a 7 sedačka
bezpečnostní pásy pro 6 a 7 sedadlo
další komfortní výbava pro 6 a 7 sedadlo (extra klima, extra audio)
ruzné plastové drobnosti (mřížky zadních výdechů, uchycení roletky apod.)
montážní body sedaček
montážní body bezp. pásů
U skoro každé položky seznamu by se asi dalo diskutovat, zda je shodná, či nikoliv pro 5 a 7 místnou verzi, případně, je-li použitelná a jak.
Vemu to tedy shora s komentářem, co si o tom myslím.
Horní boční tapec - zatím jediná mnou zjištěná odlišnost by měla být v tom, zda jsou v něm díry pro horní vedení pásů. Díra je věc, kterou lze snadno vytvořit, hůře se odstraňuje. Díra pro pásy má mít navíc takovou elegantní plastovou vložku. Při přestavbě ze sedmimístka na pětimístko jsem tam prostě ty díry nechal – dizajnová muška.
Dolní boční tapec je zdrojem roztomilých nedoruzumnění, existují minimálně dvě základní verze. První verze je pro sedmimístko a do těch boků, kam se skládají sedadla, logicky nepatří nic – musí tam být místo na to sedadlo. Druhá verze je pro pětimístnou verzi a tato verze je nejčastěji řešená jako s plastovýma boxama s takovýma odklápěcíma víkama. Nejčastější omyl vzniká při pohledu na tapec ze sedmimístka bez sedaček – to se zdá, že tam „chybí“ jen ty boxy, ale to není pravda, prostě celej ten tapec je jinej.
Uchycení do dna kufru vypadá pro sedmimístnou verzi tak, že je do podlahy vešroubované takové elegantní kovové oko a to je kryto takovým plastovým lemem, který navazuje na koberec kufru. Zda se dá toto kovové oko přešroubovat do podlahy libovolného kufru pětimístné divošky nevím. Že by se musel patřičně prořezat koberec, neřeším. Já jsem si tato oka v kufru nechal jako užitečné vázací body pro kurty – tím ale vznik například určitý rozdíl, že když vykuchám sedmimístnou verzi, tak to co mi zbude, zdaleka nemusí stačit na to, abych z jiné pětimístné udělal sedmimístnou.
Lišta na stropě. Další kuriozní předmět jsou hlavové opěrky ke kterým náleží i lišta, do kterých jsou chycené. V minulé přestavbě jsem je vyndal i s lištou a nahradil lištou pro pětimístnou verzi, ve druhé své přestavbě zvažuji, že je tam nechám (jako vázací bod pro materiál, nebo prostě jako zarážku proti něčemu, co se z kufru už definitivně valí ven – třeba hromada tašek a spacáků apod.) Až neuvěřitelné mi přišlo, že hlavové opěrky samotné jsou šroubované skrz kastli tak, že po jejich odmontování vznikne regulérní díra nad těsněním pátých dveří – prostě land rover.
Samotná šestá a sedmá sedačka je asi jasný, že patří do výbavy sedmimístek, tak jen pár poznámek k sedačkám jako takovým. Při namontovaném stavu mají být zacvaknuté do boku v případě nepoužívání, naopak v případě používání se rozkládají takovým dvou pohybem, kdy jeden pohy je vyklopení z boku vozu a druhý pohyb je topoření opěradla. Ty dva pohyby by měly být v podstatě mechanicky podmíněné (nejprve zacvaknout do podlahy, teprve poté zvedat opěradlo.) Tata podmíněnost například vede k tomu, že vyndané sedačky z vozu prakticky nejdou „otevřít“, protože nejsou zakousnuté do podlahy. Nutno dodat, že celý ten mechanizmus západek a táhýlek je trochu chatrný a síla, kterou je potřeba použít k překonání některých nenávrhových režimů je poměrně velká, tedy celkem snadno najdeme sedadla, která nefungují uplně tak jak by měla, větší po dlouhé detektivní práci stačí naprosto minimální síla šroubováčku správný směrem na správnou součástku a nemožný pohyb se povede. Další poznámka je k samotné montáži, či demontáži do boku vozu, kde bych chtěl upozornit, že proti váze sedačky pracuje jakási pružina, která vlastně pracuje na ose klopení v jakoby torzním směru této osy, když to budete vyndavat, tak vám bude tato síla pružiny v lepším případě svírat sedačku na šroubu, doporučuji dobře vžit pořadí povolování dvou matek a dvou šroubů, které to celé drží v boku vozu – opět minuta práce mozku může nahradit mnoho minut těžké práce svalů. V případě pokusu o opětovnou montáž výsledkem práce mozku může být i to, že pružina je na ose zjištěna kolíkem a je skoro nejsnazší ji uvolnit, všechno v klidu namontit a pak pružinu zase natáhnout a kolíkem zajistit. Záleží jestli chcete mít večer pocit jako Einstein nebo jako Rambo.
Pro pásy je asi vhodné říci, že kromě průchodu horním tapecem je třeba je za tímto průchodem pás uchytit do průchozího oka, odkud vede dolů – mechanismus navíjení je dole - na úrovni podlahy. Jestli jsou tyto (horní a dolní) body pro pásy „přichystány“ i u původně pětimístných verzí kastle nevím.
Podobně nevím, jestli za spodníma tapecama pětimístných verzí jsou montážní body pro samotné sedačky, navíc vlevo vpravo to vypadá malinko odlišně kvůli hrdlu nádrže.
Kdybyste se tím někdy zabývali, tak zjistíte, že se kolem začne hemžit ještě spousta drobných plastíků, jako jsou mřížky vzadu u dveří, nebo plastové čepice pásů pro sedadla druhé řady (3. a 5té sedadlo). To je spíš komentář proto, kdybyste honili barvy těch tapeců, tak na toto nezapomínat, aby to pak ještě s roletkou nebylo uplně jako cirkus.
Poslední poznámku mám k tomu, že ze všech variant spodních bočních tapeců, totiž boční tapec ze sedmimístka bez sedadel, nebo kapsovej z pětimístka mi nejlépe prostorově vychází, když tam ty tapecy nejsou vůbec, vlevo se dá ještě vyndat taková vzpěra právě. Pak má bok vozu tloušťku necelý milimetr a to je tak akorát
Následují fotky jejichž popis jev jejich názvu souboru, protože abych pochopil způsob jak sem nahrát fotky a prokládat je popisy a nějakém pořadí, na to moje vzdělání prostě nestačí.
Tak tedy vlákno, které by popsalo problematiku pěti a sedmi-místných verzí a jejicj "přestaveb".
Začnu kompilátem svých postřehů a budu rád, když je někdo doplní, nebo vyvrátí apod.
Také nasypu nějaké fotografie, jejichž kvalita odpovídá tomu, když špatným foťákem fotíte tmavé věci ve tmě. Snad se časem objeví lepší fotky a pak ty své smažu.
První postřeh se týká toho, že není vůbec radno vycházet z toho, co bylo nebo je napsáno v TP, pro ilustraci uvádím, že moje první discoII byl prodána, tedy první zápis ve velkém TP byl, že se jedná o dvoudvéřový vůz, který byl a po několika letech přestaven, na pětidvéřový. To samozřejmě s realitou vůbec nemůže souviset a podobně skepticky se dnes dívám na údaje o počtu sedadel ve voze v TP, s realitou to opravdu nemusí souvisen vůbec.
V popisu součástí, které jsou v kufru a souvisejí s počtem míst bych nejprve udělal takový "kusovník" o čem vím a pak postupně komentoval jednotlivé předměty.
V kufru určitě máme:
horní boční tapec (díl, který lemuje boční okno kufru)
dolní boční tapec (díl boku kufru, kde jsou buď do strany skrz chycená sedadla, nebo jsou tam "kapsy s víkem")
uchycení sedadel v podlaze s plastovým krytem (pro verzi 7míst)
lišta ke stropnici (pro hlavové opěrky) nad zadníma dveřma (5té dveře).
opěrky hlavy pro 6 a 7 sedadlo
samotná 6 a 7 sedačka
bezpečnostní pásy pro 6 a 7 sedadlo
další komfortní výbava pro 6 a 7 sedadlo (extra klima, extra audio)
ruzné plastové drobnosti (mřížky zadních výdechů, uchycení roletky apod.)
montážní body sedaček
montážní body bezp. pásů
U skoro každé položky seznamu by se asi dalo diskutovat, zda je shodná, či nikoliv pro 5 a 7 místnou verzi, případně, je-li použitelná a jak.
Vemu to tedy shora s komentářem, co si o tom myslím.
Horní boční tapec - zatím jediná mnou zjištěná odlišnost by měla být v tom, zda jsou v něm díry pro horní vedení pásů. Díra je věc, kterou lze snadno vytvořit, hůře se odstraňuje. Díra pro pásy má mít navíc takovou elegantní plastovou vložku. Při přestavbě ze sedmimístka na pětimístko jsem tam prostě ty díry nechal – dizajnová muška.
Dolní boční tapec je zdrojem roztomilých nedoruzumnění, existují minimálně dvě základní verze. První verze je pro sedmimístko a do těch boků, kam se skládají sedadla, logicky nepatří nic – musí tam být místo na to sedadlo. Druhá verze je pro pětimístnou verzi a tato verze je nejčastěji řešená jako s plastovýma boxama s takovýma odklápěcíma víkama. Nejčastější omyl vzniká při pohledu na tapec ze sedmimístka bez sedaček – to se zdá, že tam „chybí“ jen ty boxy, ale to není pravda, prostě celej ten tapec je jinej.
Uchycení do dna kufru vypadá pro sedmimístnou verzi tak, že je do podlahy vešroubované takové elegantní kovové oko a to je kryto takovým plastovým lemem, který navazuje na koberec kufru. Zda se dá toto kovové oko přešroubovat do podlahy libovolného kufru pětimístné divošky nevím. Že by se musel patřičně prořezat koberec, neřeším. Já jsem si tato oka v kufru nechal jako užitečné vázací body pro kurty – tím ale vznik například určitý rozdíl, že když vykuchám sedmimístnou verzi, tak to co mi zbude, zdaleka nemusí stačit na to, abych z jiné pětimístné udělal sedmimístnou.
Lišta na stropě. Další kuriozní předmět jsou hlavové opěrky ke kterým náleží i lišta, do kterých jsou chycené. V minulé přestavbě jsem je vyndal i s lištou a nahradil lištou pro pětimístnou verzi, ve druhé své přestavbě zvažuji, že je tam nechám (jako vázací bod pro materiál, nebo prostě jako zarážku proti něčemu, co se z kufru už definitivně valí ven – třeba hromada tašek a spacáků apod.) Až neuvěřitelné mi přišlo, že hlavové opěrky samotné jsou šroubované skrz kastli tak, že po jejich odmontování vznikne regulérní díra nad těsněním pátých dveří – prostě land rover.
Samotná šestá a sedmá sedačka je asi jasný, že patří do výbavy sedmimístek, tak jen pár poznámek k sedačkám jako takovým. Při namontovaném stavu mají být zacvaknuté do boku v případě nepoužívání, naopak v případě používání se rozkládají takovým dvou pohybem, kdy jeden pohy je vyklopení z boku vozu a druhý pohyb je topoření opěradla. Ty dva pohyby by měly být v podstatě mechanicky podmíněné (nejprve zacvaknout do podlahy, teprve poté zvedat opěradlo.) Tata podmíněnost například vede k tomu, že vyndané sedačky z vozu prakticky nejdou „otevřít“, protože nejsou zakousnuté do podlahy. Nutno dodat, že celý ten mechanizmus západek a táhýlek je trochu chatrný a síla, kterou je potřeba použít k překonání některých nenávrhových režimů je poměrně velká, tedy celkem snadno najdeme sedadla, která nefungují uplně tak jak by měla, větší po dlouhé detektivní práci stačí naprosto minimální síla šroubováčku správný směrem na správnou součástku a nemožný pohyb se povede. Další poznámka je k samotné montáži, či demontáži do boku vozu, kde bych chtěl upozornit, že proti váze sedačky pracuje jakási pružina, která vlastně pracuje na ose klopení v jakoby torzním směru této osy, když to budete vyndavat, tak vám bude tato síla pružiny v lepším případě svírat sedačku na šroubu, doporučuji dobře vžit pořadí povolování dvou matek a dvou šroubů, které to celé drží v boku vozu – opět minuta práce mozku může nahradit mnoho minut těžké práce svalů. V případě pokusu o opětovnou montáž výsledkem práce mozku může být i to, že pružina je na ose zjištěna kolíkem a je skoro nejsnazší ji uvolnit, všechno v klidu namontit a pak pružinu zase natáhnout a kolíkem zajistit. Záleží jestli chcete mít večer pocit jako Einstein nebo jako Rambo.
Pro pásy je asi vhodné říci, že kromě průchodu horním tapecem je třeba je za tímto průchodem pás uchytit do průchozího oka, odkud vede dolů – mechanismus navíjení je dole - na úrovni podlahy. Jestli jsou tyto (horní a dolní) body pro pásy „přichystány“ i u původně pětimístných verzí kastle nevím.
Podobně nevím, jestli za spodníma tapecama pětimístných verzí jsou montážní body pro samotné sedačky, navíc vlevo vpravo to vypadá malinko odlišně kvůli hrdlu nádrže.
Kdybyste se tím někdy zabývali, tak zjistíte, že se kolem začne hemžit ještě spousta drobných plastíků, jako jsou mřížky vzadu u dveří, nebo plastové čepice pásů pro sedadla druhé řady (3. a 5té sedadlo). To je spíš komentář proto, kdybyste honili barvy těch tapeců, tak na toto nezapomínat, aby to pak ještě s roletkou nebylo uplně jako cirkus.
Poslední poznámku mám k tomu, že ze všech variant spodních bočních tapeců, totiž boční tapec ze sedmimístka bez sedadel, nebo kapsovej z pětimístka mi nejlépe prostorově vychází, když tam ty tapecy nejsou vůbec, vlevo se dá ještě vyndat taková vzpěra právě. Pak má bok vozu tloušťku necelý milimetr a to je tak akorát
Následují fotky jejichž popis jev jejich názvu souboru, protože abych pochopil způsob jak sem nahrát fotky a prokládat je popisy a nějakém pořadí, na to moje vzdělání prostě nestačí.