Stránka 1 z 1

Volnobezka

Napsal: 27 úno 2009 10:12
od Tomy
Zdravím všetkých

ako som už v inej téme písal, som tu nový a s offroadom len začínam. Veľakrát som sa stretol s pojmom voľnobežka. Čo to je a načo to slúži? Ospravedlňujem sa, ak to tu už niekde bolo, ale akosi som to cez vyhľadávanie nenašiel.

Ďakujem

Re: Volnobezka

Napsal: 27 úno 2009 10:48
od Truck Rover
Tomy píše:Zdravím všetkých

ako som už v inej téme písal, som tu nový a s offroadom len začínam. Veľakrát som sa stretol s pojmom voľnobežka. Čo to je a načo to slúži? Ospravedlňujem sa, ak to tu už niekde bolo, ale akosi som to cez vyhľadávanie nenašiel.

Ďakujem
Cau. Jednoducho povedané, sú to volnobežné náboje kolies s ktorími zapínáš a vypínáš náhon na náprave. Je to namontované namiesto pevného náboja kolies. Uvažujem že by som si to dal nahodit ked často chodím poceste. Popripade nech ma niekto doplní popripade opraví :lol:

Napsal: 27 úno 2009 11:03
od Tomy
Ak tomu dobre rozumiem, tým pádom si človek vie urobiť len pohon zadných kolies na diskotéke?

Napsal: 27 úno 2009 11:08
od OC
tým pádom si človek vie urobiť řadu nepěkných problémů :)

Volnoběžky se používají u aut s part-time 4x4 (hlavně starší ameriky, a pak také funglnové Iveco :lol:), jež nemají středový diferenciál; pak samozřejmě na asfaltu a podobně nelze jet na 4x4, neboť by se něco urvalo, a jezdí se jen na zadek -- předek je odpojen volnoběžkami v nábojích.

U Landroverů je to vcelku nezajímavé -- tedy, nevím, zda nebyli nějací dědci bez středového diferenciálu, ale všechno mladší jej má. Ergo full-time, ergo volnoběžek netřeba (naopak by to s nimi moc nejelo ;))

Napsal: 27 úno 2009 11:19
od Tomy
Ďakujem veľmi pekne za odpoveď. Opäť som sa niečo nové dozvedel.

volnobežka

Napsal: 27 úno 2009 11:19
od Truck Rover
ano ale myslim že sa to dá namontovat aj dozadu. je to dobrá vec ked sa jazdí večšinou poceste ale aj spotreba by sa mala znížit. Ale výrobca stanovil stabilnú štvorkolku tak neviem či na prevodovke a na kardáne s nápravou ktorá je hnaná, bude vysoká námaha Vidím to tak zo strojárskeho hladiska. Neviem aké majú skúsenosti ostatný. rád sa poučím.

Napsal: 27 úno 2009 12:25
od Mirko
Narozdíl od jiných (hlavně starších) off roadu má discovery diferenciál na vyrovnání rozdílu otáček mezi přední a zadni nápravou (středový diferecial) U vozů, které tohle nemají (starší Japonci, starší Jeepy, i Land Rovery serie ) byly tyto volnoběžky nutné, protože při jízdě na pevném podkladě jinak dojde při zapnuté přední ose k napětim v náhonovém systému a následnému ničeni těchto součástek (hlavně diff přední a zadní), tzn, ze na silnici si musel vypnout predni napravu, jinak neslo ani pořádně zatočít.
U Discovery můžeš zamknout středový diferencial pomoci páčky v interiéru a pak máš "stejné" (dva otevřené diferáky na osách bez středového) vlastnosti jako výše jmenované vozy se zaplým náhonem na předek. Pokud bys na disko namontoval volnoběžky, asi by ses nerozjel, protože středový diferenciál by tě hnal hřídel z nejmenším odporem, přední kardan, a stál bys.
Dnes už se snad kromě některých exotů nevyrábí 4wd s manuálními volnoběžkami, kde musíš vystoupit z vozu, kleknout u obou předních kol, přepínat ty za...é páčky od blata nebo sněhu a zase usednout do auta, zatím co ostatní majitele 4wd už jsou za kopcem :-) Je to ovšem, jako vše na off roadech, věc názoru. Sám v terénu moc nejezdím, ale mám oba systémy na mých autech, a přál bych si mít stálý náhon na všechny 4 i na Jeepovi. :wink:

Volnoběžky

Napsal: 27 úno 2009 15:10
od Neklan
Souhlas, montovat volnoběžky na jakýkoli Land Rover s výjimkou Series, je úplná blbost, protože by se muselo jezdit se zamknutým středovým diferákem a tím pádem by se stejně výkon přenášel na přední diferenciál i poloosy, akorát by se to protáčelo naprázdno v nábojích předních kol. Nevidím v tom tedy žádný přínos.

U SIIA jsem si volnoběžky pořídil (vždycky to bylo příslušenství za příplatek), protože po silnici se s tím opravdu vždycky jezdí jen na zadek. Když jsou volnoběžky v poloze 4x2, otáčí se pouze zadní kardan, diferák a poloosy. Pokud zapojím náhon 4x4, musím vylézt ven a přepnout volnoběžky do polohy 4x4, jinak by se otáčel přední kardan, diferák a poloosy naprázdno.

Potvrzuji, Iveco Massif, protože je to převlečená Santana a ta zase převlečená Series LR, navzdory faktu, že jsme ve třetím tisíciletí, má ty samé volnoběžky jako moje Série z roku 1969 a stejně musíte ven, prsty nejdřív oloupat bahno z volnoběžek a přepnout do požadované polohy... :D

Napsal: 27 úno 2009 16:36
od Drápalík
Jestli ty si to nepleteš s volnoběžkou, jakou mněl Wartburg :lol:

Napsal: 27 úno 2009 16:50
od Rover
Soudruzi z NDR to měli bravurně vymyšlené..., byli o několik kroků napřed, dokonce i Trabant měl automatickou spojku Hycomat... Kam se na ně západ hrabal.

Napsal: 27 úno 2009 21:33
od Acon
Pri Ivecu Masiv netrba vystupovať z auta kvôli zapínaniu volnobežiek. Vyriešili to nejakým automatickým systémom zapínania a vypínania. Podrobnosti ale nepoznám, očas jazdy nám to vysvetloval demodriver a jazdili sme bez vystupovania aj po asfalte aj v teréne a blate.

Napsal: 27 úno 2009 21:33
od kryten
Mirko píše:Narozdíl od jiných (hlavně starších) off roadu má discovery diferenciál na vyrovnání rozdílu otáček mezi přední a zadni nápravou (středový diferecial) U vozů, které tohle nemají (starší Japonci, starší Jeepy, i Land Rovery serie ) byly tyto volnoběžky nutné, protože při jízdě na pevném podkladě jinak dojde při zapnuté přední ose k napětim v náhonovém systému a následnému ničeni těchto součástek (hlavně diff přední a zadní), tzn, ze na silnici si musel vypnout predni napravu, jinak neslo ani pořádně zatočít.
U Discovery můžeš zamknout středový diferencial pomoci páčky v interiéru a pak máš "stejné" (dva otevřené diferáky na osách bez středového) vlastnosti jako výše jmenované vozy se zaplým náhonem na předek. Pokud bys na disko namontoval volnoběžky, asi by ses nerozjel, protože středový diferenciál by tě hnal hřídel z nejmenším odporem, přední kardan, a stál bys.
Dnes už se snad kromě některých exotů nevyrábí 4wd s manuálními volnoběžkami, kde musíš vystoupit z vozu, kleknout u obou předních kol, přepínat ty za...é páčky od blata nebo sněhu a zase usednout do auta, zatím co ostatní majitele 4wd už jsou za kopcem :-) Je to ovšem, jako vše na off roadech, věc názoru. Sám v terénu moc nejezdím, ale mám oba systémy na mých autech, a přál bych si mít stálý náhon na všechny 4 i na Jeepovi. :wink:
Nutné volnoběžky u LR sérií Mirko nejsou,jen musíš jezdit po pevném povrchu s vypnutým předkem-tak jak se píše na výrobním štítku 8)
Volnoběžky se dávaly aby byla klidnější jízda po silnici a snad i o kousek menší spotřeba,protože se netočí všechno co psal Neklan.
k.

Napsal: 27 úno 2009 22:00
od Maxsel
Taky je považuji za zbyečnost. Měl jsem manuální volnoběžky na Patrolu a rozdíl ve spotřebě při zapnutých a vypnutých jsem nepozoroval. :D Možná proto, že to byl 3l benziňák.

Měl jsem je zamklé pořád, abych nemusel vylézat z auta, když jsem přiřadil předek.

Napsal: 27 úno 2009 22:06
od kryten
Maxsel píše:Taky je považuji za zbyečnost. Měl jsem manuální volnoběžky na Patrolu a rozdíl ve spotřebě při zapnutých a vypnutých jsem nepozoroval. :D Možná proto, že to byl 3l benziňák.

Měl jsem je zamklé pořád, abych nemusel vylézat z auta, když jsem přiřadil předek.
Netvrdím,že je to zbytečnost.
Mám je na jedné z SII a při jízdě po silnici při zapnutých volnoběžkách jdou od přední nápravy znatelně větší vibrace než při vypnutých.
Standartně byly Série bez nich a dá se s tím žít :lol:
k.

Napsal: 27 úno 2009 22:16
od kryten
Maxel,ještě gratuluju k Discošce s nejkultivovanějším motorem co kdy byl! 8)
k.

Napsal: 27 úno 2009 22:46
od Maxsel
No, ten můj jde zatím dost nekultivovaně (auto bylo za hubičku), ale už se na něj chystám.

Překvapilo mě, že dle TP plní Euro II a přepis bude za 3tis...

Napsal: 27 úno 2009 23:45
od kryten
Maxsel píše:No, ten můj jde zatím dost nekultivovaně (auto bylo za hubičku), ale už se na něj chystám.

Překvapilo mě, že dle TP plní Euro II a přepis bude za 3tis...
Na Defa 200Tdi mi uznali jen Euro 1 za bůra,
V8 benzín je prostě čistější smraďoch :wink:

Napsal: 28 úno 2009 01:01
od VencaZE
Ahoj, Def 200 tdi je tedy euro 1, a Def ročník 89 je asi euro nic viď ? Takže 10 tis za přihlášení :? . Ale to auto mi za to stojí, snad to přežiju :) .

Napsal: 28 úno 2009 07:30
od kryten
VencaZE píše:Ahoj, Def 200 tdi je tedy euro 1, a Def ročník 89 je asi euro nic viď ? Takže 10 tis za přihlášení :? . Ale to auto mi za to stojí, snad to přežiju :) .
Vypadá to nejspíš na Euro nic :cry:
Teď ale řešíme podobný případ,kde si na magistrátu vyžádali dopsání emisních norem do TP přes dovozce.Pak by údajně měla LR90 2.5TD splnit Euro 1.
Zatím ale neověřeno,dám vědět příští týden jak to dopadlo.
k.

Napsal: 15 bře 2009 20:12
od VencaZE
Jak pak to dopadlo s tím motorem 2,5 td na přihlášení ? Udělali z toho euro něco(1), nebo euro nic :? ??