Stránka 1 z 1
sluneční panely
Napsal: 18 bře 2009 18:26
od hynek
Ahoj všichni....máte někdo na autě sluneční panel?? Stojí za to to pořizovat?Moje představa je že bych díky tomu nemusel řešit druhou baterku na všechny ty elektrický vymoženosti jako lednice, cb...atd..Nebo je to prostě blbost a proto to člověk hned tak na nějakém autě nezahlédne??

Napsal: 18 bře 2009 19:58
od KRANG
Zajímavý téma, myslim ale, že by jsi na to druhou baterku stejně potřeboval. Nebo alespoň takovej ten inteligentní systém dobíjení. Otázkou je taky kolik zásahů větvema by to zařízení vydrželo.
Napsal: 18 bře 2009 20:16
od Acon
Pomôže predĺžiť kapacitu akumulátoru ak stojíš a občas použiješ kávovar prípadne mikrovlnku. Určite môžeš bez obáv cez zapalovač (lebo menič na 220V) dobíjať baterky do foťáku, mobil, GPS a fungovať s notebookom, že vybiješ akumulátor. Panel je schopný aj dobiť čiastočne vybitú baterku, no zázraky sa čakať nedajú.
Otázkou je taky kolik zásahů větvema by to zařízení vydrželo.
Je to z polykarbonátu, takže dosť, ale nevidím dôvod, mať to vyložené na streche počas jazdy. Vtedy predsa dobíja alternátor.
Re: sluneční panely
Napsal: 18 bře 2009 20:57
od Steve
hynek píše:Ahoj všichni....máte někdo na autě sluneční panel?? Stojí za to to pořizovat?Moje představa je že bych díky tomu nemusel řešit druhou baterku na všechny ty elektrický vymoženosti jako lednice, cb...atd..Nebo je to prostě blbost a proto to člověk hned tak na nějakém autě nezahlédne??

Solární panel je dobrá věc, ale :
1) nedoporučuju, abys ho měl napevo kvůli větvím, kroupám a pod. Nehledě na to, že upevnění musí být fest, abys nemusel jezdit maximálně padesát. Taky nenechavců je dost a těch, co závidí a poškodí to je taky dost.
2) na napájení kempinkových a podobných spotřebičů se běžná autobaterie nehodí, nesnáší hluboké vybití, při vybíjení pod cca 70% kapacity je její životnost výrazně snížena. Na to je určena trakční baterie, ta snáší vybití až na 20% kapacity, je ale dva až tři krát dražší.
Naproti tomu je dobrou volbou mít možnost třeba při kempování nebo dlouhodobějšímu stání připojit solární panel a dobíjet odebranou kapacitu. Ale jako trvalou montáž bych to nedoporučoval. Myslím, že by ses víc dozvěděl na nějakém karavanovém fóru.
Napsal: 18 bře 2009 22:33
od Hovez
Tak tak, a co se týče trakčních baterií, tak MinnKota dělá 110Ah trakční baterii pro motorové čluny, která má 600A startovací proud, takže pro LR jak dělaná

Napsal: 18 bře 2009 22:34
od KRANG
Jsem myslel to mít přidělaný napevno na stanu
nějak takhle Určitě se s tim dá normálně jezdit ale ne do lesa.
Ten přenosnej panel maj
třeba tady, zapojí se přes autozásuvku a dobíjí baterku.
Osobně bych pro to asi nenašel využití, mám dvě baterie a dva alternátory ale líbí se mi to.
Napsal: 19 bře 2009 03:59
od OC
V našich zeměpisných šířkách je to v podstatě na houby. Nominální výkon to dává v ideálním případě, to jest, pokud slunce (a) svítí, (b) nikoli skrz mrak, (c) kolmo na panel -- a to tady takřka nikdy nenastane. Výkon, který to dává reálně, nestojí za hovor.
Napsal: 19 bře 2009 08:04
od MartinMM
OC píše:V našich zeměpisných šířkách je to v podstatě na houby. Nominální výkon to dává v ideálním případě, to jest, pokud slunce (a) svítí, (b) nikoli skrz mrak, (c) kolmo na panel -- a to tady takřka nikdy nenastane. Výkon, který to dává reálně, nestojí za hovor.
No nevím nevím ale známej dělá sol elek. a tvrdí že dnes jsou panely které vyrobí nepodstatné množství i z měsíčního svitu tak záleží jakej panel a jak výkonej asi bude?
Napsal: 19 bře 2009 08:11
od hynek
No tak to je přesně ono...tak že zázrak se opět nekoná..je fakt že nemám chut dávat bacha na solární panel. Stačí ty nervy jestli mě větve neurazý světla na rampě, bedny na zahrádce..nebo nerozbijou přední sklo...

tak že to vypadá že to je v první řadě uplně mimo filosofii použití na offroadu...

No ale má otázka byla dobře položena, protože sem se dozvěděl o "trakční baterii"...čet sem toho hodně o systému dual battery a tohle sem se tam nedočet. Druhej altík mám v garáži tak se asi vrhnu na tuto cestu. Tak že díky za názory

Napsal: 19 bře 2009 08:11
od Acon
OC píše:V našich zeměpisných šířkách je to v podstatě na houby. Nominální výkon to dává v ideálním případě, to jest, pokud slunce (a) svítí, (b) nikoli skrz mrak, (c) kolmo na panel -- a to tady takřka nikdy nenastane. Výkon, který to dává reálně, nestojí za hovor.
To platí pre solázne panely na ohrev vody. Potrebujú slnko a dopad lúčov aspoň pod 40st. Fotovolvatickým článkom stačí svetlo a už fungujú na skoro na plno. Fungujú aj v snehovej metelici (vánici -pozn. prekladateľa:D )
To hore spomínané je všetko zo skla na off nepraktické či už na pevno, alebo ako prenosné. Ak to má mať výkon zaberá to cca 0,5m2 a zle sa to skladuje. Ja som mal na mysli panel s polykarbonátu, ktorý sa jednoducho poskladá, alebo stočí do valca. Dobrý priateľ robí vysokohorskú turistiku, lieta po celom svete a na hory si práve taký nosí so sebou na dobíjanie GPS, foťáku, kamery a čelového svietidla. Ten jeho má na svoj rozmer cca 25x25cm primeraný výkon pre jeho potreby, do auta by to chcelo niečo aspoň 4x také
Napsal: 19 bře 2009 18:37
od Steve
Pro Hynka: Nějaké základní údaje jsou na:
http://www.mulac.cz/faq.php?typ=trakce
Jinak stačí v Googlu zadat "trakční baterie" a o volný večer je postaráno.

Napsal: 19 bře 2009 19:41
od default
a) solární baterie normálně už několik let používáme na jachtách
b) některé automobily (a myslím už že i sériově vyráběné) mají solární panely v šíbru (místo skla, plechu, atd.) a pohánějí tím na STOJÍCÍCH = ZAPARKOVANÝCH vozech klimatizaci.
c) do jakéhosi (zcela nesouvisejícího) projektu jsme použili solární panely na dobíjení baterií. Fungují i pod lampou veřejného osvětlení, oběžnici jsme nezkoušeli.
Největsím problémem, který jsme řešili bylo "čištění" panelů ve městech. Zvýšená prašnost kombinovaná např. z lehkou ranní rosou vytvoří bezva povlak kterým skoro nic neproleze. Jinak tato technologie za poslední dva roky udělala obrovský pokrok technologicky vpřed a cenově dolů.
Podíval bych se tímto směrem.
Napsal: 19 bře 2009 20:44
od OC
Ten pohon
klimatisace bych chtěl vidět
Dělají se takové legrácky s malými ventilátorky, jež větrají vnitřek vozu, přivádějíce relativně chladnější vzduch odspoda, to ano. Ale na chlazení zapomeň -- roztočit kompresor chce úplně jinou sílu, než o jaké se těm hračkám zdá i v nejdivočejších snech, a i kdyby se to mělo postavit na Peltierech, nestačilo by to (a také by neměly dostatečný výkon).
Napsal: 19 bře 2009 21:19
od Acon
OC píše:Ten pohon
klimatisace bych chtěl vidět
Dělají se takové legrácky s malými ventilátorky, jež větrají vnitřek vozu, přivádějíce relativně chladnější vzduch odspoda, to ano. Ale na chlazení zapomeň -- roztočit kompresor chce úplně jinou sílu, než o jaké se těm hračkám zdá i v nejdivočejších snech, a i kdyby se to mělo postavit na Peltierech, nestačilo by to (a také by neměly dostatečný výkon).
To je pravda, tie solárne panely miesto šíbru slúžia na pohon ventilácie čo trochu pomáha udržať interiér v znesiteľnej teplote. Je to citeľný rozdiel, sadnúť si do vetraného auta a nevetraného, ktoré je odparkované niekde v asfaltovo betónovej džungli.
Napsal: 27 bře 2009 19:43
od default
Jak jsem koupil tak prodávám - a netvrdím, ýe to nebyla jen šikovná reklama klamavá
Napsal: 28 bře 2009 20:31
od Jan Kucera
na burze na Kolbenově je frajer co se solarnim panelum vcelku věnuje, kdysi sem mu vez auto na Moravu, tak si od něj vemu číslo jestli tam zejtra bude.Co ja vi m tak řikal že už někomu na expedici něco dodaval.
Napsal: 30 bře 2009 08:39
od Acon
default píše:Jak jsem koupil tak prodávám - a netvrdím, ýe to nebyla jen šikovná reklama klamavá
šikovná reklama to je. Aj obyčajné vetranie je klimatizovanie, len s obmedzeným účinkom.
Napsal: 30 bře 2009 09:46
od Jan Kucera
bohužel borec temo nebyl