Tak na toto téma tady bude hodně názoru.
Podle mě se jedná čistě o marketingový vývoj kategorie vozidel.
Off road znamená "jenom" mimo cesty. SUV, nebo-li sport utility vehicle, znamená něco jako sportovní užitkový vůz, něco jako dravá dodávka, nebo transportní prostředek pro sportovní zábavu. Myslím, že původní smysl tohoto slova nejde zjistit, ale zní to mnohem moderněji a název je více zaměřený na určení, která vozidla typu Land Rover, Pajero, Cayenne a buhvico nyní většinou mají: Tahají vleky s motorkou nebo koněm, vleze se do ních kočárek a nákup, můžu si vyjet na pláž nebo louku, kde budu stanovat. Doslova off road- mimo cesty jsou současné vehikly tohoto typu strašně málo. Už jenom, protože je to kolíkrát v konfliktu s legislativou (Což věřím je taky důvod pro nové označení - aby výrobce vozidla nebyl osočen z navádění k překročení zákonů tím, že se jeho vozy prohání po CHKOčkách apd. Věřím, že v USA by byl někdo schopný se soudit s výrobcem, že si myslel, že když má off road, takže je povolený s tím jezdít všude).
Já vím, že spousta lidí rozlišuje mezi offoadem a suvem, ale dle mě vážne jde jen o vývoj názvosloví. To že se samozřejmě vyvíjela i kategorie vozidel s tímto označením je jiná věc a nezávislá na zavedení slova "SUV". Když byla zavedená první Vitara - tak se normálně označila jako off road, protože ten název SUV prostě neexistoval. A to auto nemělo špery ani rám. Nyní je tendence někde napnout linku, kde je na jedné straně SUV a na druhé offroad. Jsem ale přesvědčen, že je nejlepší off roady roztřidit, tak jako Fabia neslouží jako reprezentační vůz, tak ani Vitaru neberu na expedici do Sahary.
Třeba jak píše pajam, že off by měl mít pevný rám nebo tuhé nápravy, v tom případě se těch offů vyrábí už jen několik a takový Ford F 150 by byl víc off road než discovery3, která nemá ani jeden tento atribut. A jak jsem se sám o víkendu přesvědčil, tak bych asi Disco3 v terénu těžko dělal konkurenci s mým Classicem, který má sice rám a tuhé nápravy, ale ve srovnání se současnou elektronikou a zvedajicíma se podvozkama docela bezmocný.
Mělo by být asi na filozofií každého vlastníka, jak si označí svoje auto. A ještě lepší asi bude jezdít než filozofovat
