Stránka 1 z 1

Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 23 zář 2009 20:54
od Acon
ja viem, trápna otázka, no mám podozrenie, že je stále zapnuté. Niečo mi totiž vybíja baterku. Za 1h nenaštartujem. Keď zapájam batériu, na kontakte preskočí iskra, takže je niekde nejaký odber a dosť vysoký. V poistkovej skrinke pri baterke som všetky relátka vylúčil. Ktoré zopína žhavenie? Je to DiskoII TD5, ale to tu už asi všetci viete. :roll: :wink:

Re: Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 23 zář 2009 21:20
od omar
Kde je to relatko netusim ,ale to muze delat spoustu dlasich veci, vod poskozeny spinaci skrinky a z treba po starter kterej de do skratu,pokud ti nikdo neporadi kde je to rele tak skus vecer odpojit zhavici svicky a rano uvidis

Re: Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 24 zář 2009 07:57
od JRC
Zdar, relé R114 v poj. skříňce v mot. prostoru. Petr

Re: Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 24 zář 2009 08:19
od MadTom
To že při připijováni kabelu to prskne nemusí vůbec znamenat, že něco trvale žere - v řídících jednotkách jsou docela velké kondenzátory a ty se po připojení napájení okamžitě nabíjejí, takže to udělá krátký proudový impuls. Pokud není k dispozici nejlépe klešťový ampérmetr, aby se dal odběr změřit (s obyčejným je potřeba dát pozor na jeho případné zničení nadproudem), dá se odhadnou zvýšené spotřeba i tím, že se baterie připojí a odpojí několikrát zasebou - pokud se prskanec zmenší, jsou to kondenzátory, pokud ne - něco žere - ale je to pouze odhad. Navíc i pouhé zapnuté vnitřní osvětlení odělá prskanec a to to bere cca 1A.
Prostě u elektriky je nutné měřit.
Co se týče žhavičů - jejich odběr je tak velkej, že novou baterku by vycucli během hodiny do mrtva a nejspíš by se i něco upálilo (kontakty, relé, vlstní žhaviče) - nejsou totiž dělané na trvalý provoz.
Poslední možností jak aspoň orientačně zjistit co se děje je měři napětí akumulátoru - v odpojeném stavu, v připojeném stavu a v připojeném stavu s rozsvícenými světly (vše bez nastartovaného motoru) - podle změny napětí se dá odhadnout, co to dělá, ale zase je to pouze odhad.

Re: Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 24 zář 2009 14:40
od Acon
tak zatial ďakujem. Vnútorné osvetlenie som vypol, vlastne som zabezpečil aby bolo mimo odber všetko, čo dokážem ovplyvniť (rádio, osvetlenie, alarm...) Kvôli kondenzátorom som som niekoľkokrát po sebe zapojil a odpojil batériu, iskrenie je stále dosť intenzívne. Po zapojení cvakne nejaké relátko pod polabuvkou pred spolujazdcom. No je tam toho na mňa priveľa aby som sa púšťal do, možno zbytočnej demontáže. No nič v sobotu idem k elektrikárovi, len som si chcel pomôcť, aby som nezabíjal zbytočne čas, ktorý si viem zorganizovať úplne, ale úplne ináč.

Re: Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 24 zář 2009 16:28
od PavelU
Jak máš starou baterku :?: Udělá ti to pokaždé(že je za hodinu hotová), nebo sem tam :?:

Re: Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 25 zář 2009 08:54
od Acon
Baterka nemá ani rok. Ak ju odpojím, tak tak napätie drží, meral som po 5 dňoch -11,8V. Stalo sa mi za posledný 1/2rok 2x, že mi vybilo batreku, ale nevenoval som tomu pozornosť, lebo manželka sedáva z malým svišťom vzadu a občas zabudne vypnúť svetlo. No teraz mi to robí stále. Najprv asi 2x s asi 3oj dňovou prestávkou, no teraz už nonstop. Typujem na väčší odber, lebo po 10h dobíjaní vydrží asi 3h a už nenaštartuje. Zostáva tam 7-8V

Re: Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 25 zář 2009 09:22
od MadTom
pokud ti baterka propadla na 7V po nějaké době (né během startování), tak je nejspíš po ní - takto hluboké vybití totiž olověné akumulátory docela slušně likviduje. Každopádně nejdřív změřit, kolik proudo to bere v klidu - do cca 30mA je to ještě OK.

Re: Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 25 zář 2009 19:58
od Acon
že je baterka v prdeli, to mi je jasné. Bola vybitá za posledné 3 týždne X krát, no pred tým ako dám novú, musím zistiť čo ju vybíja. Elektrikár už avizoval, že s časom na tom nie je ideálne, vidím to nadlho. Mám tento multimeter, na čo ho mám nastaviť, aby som vedel zmerať odber?
Obrázek

Re: Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 25 zář 2009 23:08
od Steve
Černý kabel do černé zdířky.
Červený kabel do horní červené zdířky. Tam (označení 10A) přepni i přepínač.
Odpoj + baterky, na odpojený kabel připoj černý měřící kabel a červený měřící kabel připoj na + baterky. Tedy mezi + baterky a přívod, co na ni byl vlož měřák.
Pokud bude odběr nad 10A, což pochybuju, měřák ti ukáže "I"

Re: Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 26 zář 2009 20:11
od Acon
s káblami a +- mi je to jasné :) ale ďakujem za trpezlivú odpoveď :wink: Potreboval som vedieť do ktorej červenej to pichnúť a kam dať hlavný prepínač. Zmeral som, odber na úrovni 0.5A. Baterka držala 14,5V po štartovanie. Padlo to na 6V :roll: Len nechápem, že 11mesačná baterka sa takto porúčala. Doteraz som nenašiel nič, čo by ju mohlo vybiť 1. raz ani potom. Len intervaly sa skracovali. Elektrikár mi povedal, nech už Vartu nekupujem. No keďže ju budem reklamovať, nič iné mi ani nezostane len pri Varte zostať.

Re: Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 26 zář 2009 20:18
od MadTom
Těch 0,5A je trvalý proud ve chvíli kdy je auto v klidu a neběží motor? Jestli jo tak je to sakra moc, mělo by to být tak cca 100krát míň.
Pokud to tak je, tak se nediv, že ti baterka nevydržela. 12V olověná baterie pokud se vybije pod 1,6V/článek - tj. při 6ti článcích pod 9,6V tak se velmi rychle ničí - 6V je už hodně špatné. V takovémto stavu je životnost baterie max. 10cyklů a to není moc.
A je úplně jedno, jestli je to Varta nebo něco jiného - dopadnou všechny stejně.
Co se týče Varty - já s nima mám dobré zkušenosti - akorát mají více řad baterií, takže je vždy potřeba říct, o které se mluví.

Re: Relátko žhavenia, kde je?

Napsal: 05 říj 2009 12:47
od Acon
Tak, baterka odoberá 5mA, zle som odčítal. Reklamoval som, už prvá reakcia bola skvelá: 1mesiac pred koncom záruky, to mám najradšej (baterka má 10,5 mesiaca). Na moju poznámku, že v zmysle zákona je záruka 2r. reagovala ako hniezdo sršňov po zásahu Biolitom. No, nakoniec ju dobili, zmerali, simulovali štart a že baterka je OK. Tak sa teším na reklamačné peripetie.
Ja som skúsil používať 3oj ročnú 65Ah z Ochcávky a auto štartovalo aj po 2 dňoch státia bez problémov.