Nabíjení baterie
Moderátor: Safraporte
Nabíjení baterie
Ahoj všem,chci se zeptat jestli můžu nabíjet zapojený akumulátor v autě aniž by jsem ho odpojil. Sice to už nějakou dobu takhle dělám ale nejsem si jistý. Mám Td4 parkuju v garáži tak že baterku nenabíjím ztuhlou. Může mi na autě něco vyhořet?néli shořet celé auto?Díky za odpověd
- BeerRudolf
- Příspěvky: 947
- Registrován: 30 říj 2007 13:31
- auto: Tak akorát
Re: Nabíjení baterie
To víš že se může stát cokoliv, nikdo ti 100% bezpečnost nezaručí. Já osobně nabíjím nebo spíš dobíjím připojenou baterii už čtyři roky. Tak jednou měsíčně připojím na týden toto http://nabijecky-a-startovaci-boxy.heur ... e/#section" onclick="window.open(this.href);return false;
a zatím musím zaklepat bez následků
a zatím musím zaklepat bez následků

ČZ 150,Černá1951BABUŠKA/Ford Granada L MkI, 2,3V6 Automatic,SaturnGold1977PROFESOR/Simson S50 N,Červená1978MOPED/ Simca-Talbot Solara LS 1,3,ZelenáMetalíza1980TAŤKA/Simson S51 Enduro,Šedá1984SÍMA/Oltcit Club 11,Červená1988OLDÍK/Fiat Panda 4X4,Stříbrná2010
Re: Nabíjení baterie
Nabíjet zapojenou baterii samozřejmě jde a je to taky nejjednodušší že nemusíš nic odpojovat a řešit pak kódy rádia a pod.
Každopádně vhodnou nabíječku - a postačí i běžná "baumaxová" vcelku levná autonabíječka.
Podle typu baterie samozřejmě platí, že nabíjecí proud musí být většinou maximálně v hodnotě 10 % kapacity baterie.
Tedy např. 70Ah baterie by se měla nabíjet maximálně 7 A proudem po dobu 10 ti hodin ( je lepší samozřejmě pomaleji)
Nabíjecí čas by neměl překročit zase celkovou kapacitu teoreticky zcela vybité baterie - tedy např, nabíjecí proud 3,5 A po dobu 20 hodin pro 70 Ah baterii.
Každopádně vhodnou nabíječku - a postačí i běžná "baumaxová" vcelku levná autonabíječka.
Podle typu baterie samozřejmě platí, že nabíjecí proud musí být většinou maximálně v hodnotě 10 % kapacity baterie.
Tedy např. 70Ah baterie by se měla nabíjet maximálně 7 A proudem po dobu 10 ti hodin ( je lepší samozřejmě pomaleji)
Nabíjecí čas by neměl překročit zase celkovou kapacitu teoreticky zcela vybité baterie - tedy např, nabíjecí proud 3,5 A po dobu 20 hodin pro 70 Ah baterii.
Freelander 1,8
Jeep Grand Cherokee 5,7 Hemi
Jeep Wrangler TJ 4,0
Jeep Grand Cherokee 5,7 Hemi
Jeep Wrangler TJ 4,0
-
- Příspěvky: 15260
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Re: Nabíjení baterie
Ještě bych doplnil to k té vhodnosti nabíječky. Nabíjecí proud je jedna věc, tam ta 1/10 kapacity je OK, nicméně u startovací baterie to bez problémů jde i rychleji - po nastartování si z alternátoru stejně po krátkou dobu vezme co alternátor dovolí. Druhá věc je maximální napětí, které nabíječka dá. U starších baterií se odšroubovaly zátky a články si ke konci nabíjení vesele vařily. Pak se dolila voda a bylo to OK. Pokud by měla vařit nové hermetická baterie, tak je to problém. Buďto se roztrhne, ne spíš pára uteče přetlakovým ventilem (u některých typů baterií je to membrána, která se protrhne), každopádně už tu vodu není jak dolít a baterka se začne pomalu nebo rychle kazit. Stejná věc se stane,když v autě umře regulátor alternátoru tak, že tam bude přepětí.
Pro 12V olověný akumulátor je napětí v rozsahu 13,8V až 14,2V (tj. to co je normálně v autě za chodu motoru) bezpečné, aby nezačal plynovat. Na toto napětí může být připojený furt - je to jako by byl v autě a bylo nastartováno.
Pokud bude baterka vybitá, tak se takto sice nabije, ale bude to trvat dlouho. Inteligentní nabíječky nejdřív do baterky tlačí větší proud (připojí ji k většímu napětí) a v určeném okamžiku napětí sníží.
A aby to nebylo tak jednoduché, celé to ještě závisí na teplotě - čím vyšší teplota, tím nižší napětí.
Pro 12V olověný akumulátor je napětí v rozsahu 13,8V až 14,2V (tj. to co je normálně v autě za chodu motoru) bezpečné, aby nezačal plynovat. Na toto napětí může být připojený furt - je to jako by byl v autě a bylo nastartováno.
Pokud bude baterka vybitá, tak se takto sice nabije, ale bude to trvat dlouho. Inteligentní nabíječky nejdřív do baterky tlačí větší proud (připojí ji k většímu napětí) a v určeném okamžiku napětí sníží.
A aby to nebylo tak jednoduché, celé to ještě závisí na teplotě - čím vyšší teplota, tím nižší napětí.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
Re: Nabíjení baterie
Ano souhlas, tak nějak to platí.
Je asi ještě rozdíl když člověk používá různé spešl Yelow Optima gelovky a podobný baterie, který jsou stavěný na trochu jiný proudy ( především startovací ale i provozní v případě navijáků a pod).
S tím napětím naprostej souhlas, Starší samodomo dělaný nabíječky mívaly různý bočníky a pod kde šel při relativně tvrdém zdroji regulovat proud bočníkem ( nebo jak se to jmenuje) nebo se řídil tyristorem.
Dnešní i levné autonabíječky mají elektronické řízení napětí, tak že dodržují co bylo psáno výše a nabíjení pak není lineární ( "stejnohodnotové") ale je tam určitá progrese kdy je počáteční proud vyšší a pak se postupně snižuje, což je způsobeno jednak stavem baterie-skutečnou kapacitu a jednak řízením nabíjecího napětí a proudy v nabíječce.
Ale nic složitého, i levné nabíječky mívají přepínač na tzv. rychlejší a pomalejší ( udržovací) nabíjení.
( samozřejmě tím nemyslím jejich přepínací možnost 6 nebo 12 V
)
Je asi ještě rozdíl když člověk používá různé spešl Yelow Optima gelovky a podobný baterie, který jsou stavěný na trochu jiný proudy ( především startovací ale i provozní v případě navijáků a pod).
S tím napětím naprostej souhlas, Starší samodomo dělaný nabíječky mívaly různý bočníky a pod kde šel při relativně tvrdém zdroji regulovat proud bočníkem ( nebo jak se to jmenuje) nebo se řídil tyristorem.
Dnešní i levné autonabíječky mají elektronické řízení napětí, tak že dodržují co bylo psáno výše a nabíjení pak není lineární ( "stejnohodnotové") ale je tam určitá progrese kdy je počáteční proud vyšší a pak se postupně snižuje, což je způsobeno jednak stavem baterie-skutečnou kapacitu a jednak řízením nabíjecího napětí a proudy v nabíječce.
Ale nic složitého, i levné nabíječky mívají přepínač na tzv. rychlejší a pomalejší ( udržovací) nabíjení.
( samozřejmě tím nemyslím jejich přepínací možnost 6 nebo 12 V

Freelander 1,8
Jeep Grand Cherokee 5,7 Hemi
Jeep Wrangler TJ 4,0
Jeep Grand Cherokee 5,7 Hemi
Jeep Wrangler TJ 4,0