Nejvytrvalejší projekt je samozřejmě můj "Daily driver" Šedivák.
Před skoro 3 lety například začalo něco chrastit v motorovém prostoru. Zkoumal jsem, odkud zvuk pochází, ale přímo v motoru nic slyšet nebylo, ve výfuku taky ne. Nicméně jsem v rámci cvičení třeba vyměnil tyčku vahadel:

a i těsnění výfuku, svody, část výfuku...
Žádnou změnu to nepřineslo a po dalším zkoumání jsem naznal, že zřejmě fouká těsnění pod hlavou tak akusticky nevýhodně, že to prostě je slyšet. A bylo to i vidět, že něco teče.

Nicméně komprese je v rámci tolerance OK a auto s touto závadou jezdí dále, od té doby nějakých 30 tisíc km, akorát prostě zní blbě. Letos už začal foukat i na druhé straně a přisuzuji to tomu, že jsem motoru dost výrazně zvedl kompresi. Řešení se ale blíží.
V létě 2022 pak začal téct chladič. Místo opravy jsem zvolil koupi nového značky Nissens, který je poměrně dostupný a vypadal i kvalitně vyrobený:
jenže po montáži začal problém s tlakem oleje při startování. Při každém studeném startu trvalo přes 10 sekund, než zhasla kontrolka, a to nechceš, ani když ten motor má blbý zvuk. Sundal jsem olejové čerpadlo a vyměnil jej, sundal jsem vanu a vyměnil násosek, vrátil tyčku vahadel... bez změny. Pak jsem odpojil chladič oleje v novém chladiči a kontrolka zhasla ještě při točení startéru...
Tak jsem jezdil bez chladiče oleje, asi 2 roky. Pak začala polská anabáze. Již před dovolenou se jednou objevila loužička vody pod autem, ale kontrolka nesvítili, neřeším a na dovolenou vyrazil s kanystrem destilky. V Mostě jsem kupoval další a pak v Berlíně raději 2 - chladič tekl fest. Na místě určení jsem zajel do servisu, kde mi nabídli montáž toho stejného chladiče Nissens druhý den.... ale já už ho tam podruhé nechtěl a už vůbec ne za dvojnásobnou cenu oproti ČR. Dám tam chladičotěs a uvidíme. Po aplikaci opravdu netekl, jezdil jsem několik dni po pobřeží Baltu a neztratil ani kapku. Super. Měli jsme sebou ještě kamáradovou dceru, takže 3 dětí, 2 dospělí, kempingová výbava, kola a návrat do Berlína se nekonal, protože kamarád měl jít na drobný zákrok, při kterým mu ale zjistili raka... Žena pak už musela do práce, takže jsme nastoupili nakonec po více než týdnu u Baltu cestu do Lysic v pěti a Range šlapal, ani v hodinové koloně nebyl problém, venkovní teplota přes 30°C, pařák, klimatizace nestíhala skleník chladit, takže na dálnici jsem tomu prostě šlápl. Cesta domu byla celkem 10 hodin. Výsledek po cca. 300km:
zajel jsem na kraj, žena s dětma vyběhli na svah a já řešil odtah - ve státní svátek... Naštěstí pojištění a zlatá karta jsou celkem výhodou, paní na telefonu 1224 opravdu super ochotná a znalá. Všechno zařídíme a zaplatíme, odtah, náhradní vůz, nocleh do 100 Eur/noc/hlavu, zvládne vůz dojet 5km do nejbližšího města? Po půl hodině byl motor dost studený na to, že po dolití 3 kanystrů jsme to zkusili a dojel na další benzinku ve městě. Trochu nám to dodalo odvahu, dolil jsem další 2 chladičotěsy a zkusili jsme dál, ale po cca. 80km po okreskách už to fakt nešlo, začal vynechávat, byl jsem si jistý, že těsnění pod hlavou, nebo prasklý blok, prostě finito. Našli jsme nocleh - bohužel v té oblasti jsme rozpočet pojištění nevyčerpali ani zdaleka. Ale majitel byl milý a druhý den mě zavezl do servisu, který mi měl potvrdit neopravitelnost. Ráno ale auto chytlo normálně, poté co jsem ošetřil kontakty na cívce, protože přesně na ní mířil proud páry z praskliny chladiče a proto i vynechával.
Prasklina byla značná, první pokus o utěsnění nevydržel. Pak se teda napsalo potvrzení do pojištění a spíš jako pokus se přes opravu, která trhlinu zmenšila, mázl Mamut:
Poté ale volala osobně zklamaná paní z pojišťovny: Bohužel můj nadřízený vzhledem k věku vašeho vozidla neschválil repatriaci vozu. Lítali sprostá slova, věk vozidla vám byl znám snad už při uzavření pojistky, byl to jeden z důvodu pořízení zlaté karty atd. Paní za to nemohla a slíbila, že bude zkoušet dál. To bylo kolem poledne. Vrátil jsem se k Rangovi, zkusili jsme ho projet s Mamutem a zkušební jízdu vydržel, tak jsem mu řekl, že teď musí vydržet až domu. Dojel jsem pro rodinu a Avi, naložil věci a vyrazili jsme - opět pařák, jeli jsme po silničkách. Po 100km jsme dojeli do Lodže, kde mi volala paní z pojišťovny, že vše zařídila, že odtah a náhradní vůz vyrazí zítra ráno, ať někde přespíme. Šli jsme se najíst, žena hlasovala pro spaní a já pro pokračování - Chladič držel, ubytko nemáme, je tu prodloužený víkend, chci to dojet. Jeli jsme dále po silničkách až skoro do Katovic - začal být večer chladněji, troufl jsem si už i na dálnici, i když ne tempem jako předtím.
Od 18h jsme byli ve spojení s odtahovkou od pojišťovny a hlásil jsem průběžně stav. V 11 hodin večer jsem mu mohl s úlevou nahlásit, že jsme doma, že si musí najít jiné rito...
