Řeším rebus, na který zatím bohužel neumím já ani nikdo v okolí přijít

Defík TD5, 1999, najeto přes 200 tkm. Pokud je alespoň +5°C vše je OK, motor jde od studeného startu hladce, absolutně nekouří, nežere olej, spotřeba do 11 litrů. Fakticky se jedná o bezproblémový "třísezónní provoz"

Jakmile se ochladí = fakticky celá zima, startuje opět perfektně na první nažhavení, ale po studeném nastartování kouří ... resp. spíše docela brutálně zadymuje... (modrý dým - žádné saze) a to několik minut - ekvivalentně k tomu jak velké je zima. V tento moment po přidání plynu kouří ještě vydatněji a motor se "hádá/zakopává" - má nepravidelný chod.
Působí to na mne dojmem, že jede jen na 4 válce a 1 válec (pravděpodobně ten bez žhavení) špatně pálí?

Aby toho nebylo málo, tento "stav" se děje jen po delší odstávce = přes noc. Pokud během dne startuju i vychladlý motor, nikdy nekouří tak fatálně jako "po ránu".
Samozřejmě na diagnostice je vše OK a absolutně bez chyby, včetně histologie.
Eliote, Mešky, Admine?

Díky všem za fundované reakce.