forest píše:Zdar všem, nemáte někdo odkaz na nějaká dloudobí testy či recenze?
Dík
Ahoj, nevím, jestli je to pro tebe ještě aktuální, ale někde na webu jsem vyštrachal toto. Je to okopírované z nějaké recenze. Ostatním se omlouvám, že je to tak dlouhý
Nejlepší, ale nikoli ideální Land Rover Discovery je jedním z nejlepších terénních vozů na světě. Právě on byl po dlouhou dobu základním automobilem Camel Trophy ? a lepší ocenění si sotva lze představit. Ale jak se říká, i na slunci bývají skvrny...
Discovery se objevil v roce 1989, o pět let později absolvoval modernizaci a loni na podzim byla zahájena výroba nové generace. Na první pohled se tyto vozy od sebe téměř neliší. Modely z roku 1994 mají poněkud menší světlomety a na jejich kapotě chybí znak Land Rover. Uvnitř je ovšem rozdílů více. Přístrojová deska je u starších automobilů sice velmi originální, avšak nepříliš přehledná. Otáčkoměr má příliš drobné číslice, rychloměr je velmi malý a schovává se až v rohu přístrojové desky, takže najít jej a přečíst údaje představuje jistý problém. Od roku 1994 je však přístrojová deska uspořádána podstatně lépe. Rok výroby automobilu lze určit také podle umístění ovládacího tlačítka houkačky: v automobilech vyrobených před rokem 1994 se nachází na čelní plošce přepínače pod volantem vlevo, zatímco nyní je umístěno ve středu volantu. Své stáří prozrazuje i sám volant: u starších automobilů má dvě ramena, u novějších pak čtyři a kromě toho ještě nastavitelnou polohu.
Je výborný, ale jen se vznětovým motorem
Discovery má k dispozici mnoho motorů ? každý je jiný a všechny jsou dobré. V prvních vozech bývaly zážehové motory V8 se zdvihovým objemem 3,5 l a výkonem 83 kW (113 k). Pokud byly vybaveny vstřikovacím zařízením, výkon vzrostl na 122 kW (166 k). V roce 1994 se objevil 3,9litrový vidlicový osmiválec o výkonu 134 kW (182 k). Existuje ještě dvoulitrový čtyřválec o výkonu 98 kW (134 k), ale ten podle názoru expertů nevyniká ani spolehlivostí, ani provozními kvalitami. Nejpopulárnější je přeplňovaný vznětový motor o výkonu 83 kW (113 k) a zdvihovém objemu 2,5 litru. Skuteční znalci uznávají terénní vůz Discovery výhradně s tímto turbodieselem. Palivová nádrž o objemu 88 l vystačí při klidné jízdě na 1000 km, v městském režimu tento automobil spotřebuje na 100 km pouhých 8,6 litru nafty.
Převodovky jsou dvě: pětistupňová přímo řazená Rover a čtyřstupňový ?automat? ZF. Starý Discovery působil problémy neobvyklým uspořádáním převodových stupňů, zpětný chod se řadil pohybem páky do krajní levé polohy a dopředu. Pro terénní vůz je to výhodné, protože se často rozjíždí ?rozhoupáním?, a proto se musí řadit rychle za sebou zpátečka a jednička. Problém spočívá v tom, že v praxi lze snadno udělat chybu. U modernizovaných vozů je zpětný převodový stupeň umístěn naproti pátému a k jeho zařazení je potřeba vyvinout větší tlak, což podstatně snižuje možnost omylu při řazení.
Přístrojová deska, která se vyráběla v letech 1994 až 1998, vypadá docela přehledně. Zadní sedadlo se dá sklopit celé, tedy jak opěradlo, tak i sedák.
Problémy s korozí
Vnitřní vybavení je velmi odolné a kvalitní, takže viditelné opotřebování interiéru svědčí buď o velmi intenzivním využívání automobilu, nebo o nedostatečné péči majitele.
Poměrně rozšířený názor o ?věčnosti? hliníkových karoserií u vozu Discovery zde docela neplatí. Například kontakt se solným posypem na silnicích nijak neprospívá ani ocelovým součástkám, natožpak hliníkovým. U nich snadno dochází k elektrochemické korozi, přičemž nejvíce trpí spodní části karoserie, zadní dveře a jejich závěsy. Oprava hliníkové karoserie je navíc poměrně drahá, protože vyžaduje speciální technologie.
Častější výměna řemenů
Motory ? s výjimkou nepovedeného dvoulitru ? jsou dostatečně spolehlivé. Slabým místem motorů V8 po delším užívání je systém vstřikování a elektrická instalace. Vysokonapěťové vodiče probíjejí, letované spoje v elektronických blocích oxidují ? ale zpravidla jsou alespoň dobře přístupné a snadno opravitelné. Velmi často ?odcházejí? vstřikovací trysky, především vinou nekvalitního paliva. Motory jsou také velmi citlivé na nemrznoucí směsi. Při jejich nepravidelné výměně dochází ke korozi a poté zpravidla k poškození těsnění hlavy válců v její zadní části. Vznětové motory jsou spolehlivé, přičemž agregát řady 200, který se používal do roku 1994, je lepší než pozdější motory řady 300. Odborníci doporučují měnit řemeny po každých 65 tisících km na motorech obou sérií, přestože podle běžných zvyklostí stačí řemen u motorů řady 300 měnit až po ujetí 110 tisíc km. Řemen k alternátoru je nutno měnit každých 30 tisíc km. Výfukové potrubí motoru řady 300 se postupně zanese, a pokud se chcete vyvarovat zbytečných potíží s policií, musíte je častěji pročistit, nejlépe zároveň s výměnou řemene motoru.
Do roku 1994 se do automobilů Discovery montovala převodovka LT77, která byla velmi spolehlivá, a pokud z ní nevytékal olej, nevyžadovala žádnou údržbu. Později se začala používat nová převodovka R380, podstatně tišší, ale velmi citlivá na kvalitu oleje. Pokud byste chtěli v tomto smyslu šetřit, budete riskovat rychlé opotřebování součástek. Samočinné převodovky působí méně potíží, ale špatně snášejí jízdu po nerovných silnicích. A je zde ještě jedno slabé místo: těsnění kulových čepů předních kol. Je pravda, že použití speciálního mazadla doporučeného firmou a opatrná jízda mohou odsunout náročnou opravu na později. Na zadní nápravě si budete muset všímat kulového kloubu. Pokud je poškozen, ihned dává o sobě vědět hlasitým klepáním. Doporučují se měnit pryžová pouzdra a tlumiče mezi 90 a 120 tisíci km. Nedodržení tohoto pravidla může mít za následek výměnu mnohem dražších součástek. Celkové náklady na provoz vozu Discovery nejsou větší než náklady na provoz osobního automobilu střední třídy. Servis motoru V8 je pochopitelně dražší než servis turbodieselu, ale ne podstatně. Poměrně přísný je režim povinných kontrol ? každých 9000 km.
Nejsilnější motor ? 3,9litrový V8 o výkonu134 kW (182 k) ? urychlí vůz na 170 km/h.
Historie modelu
Discovery (v překladu ?objev?) je pro tento terénní vůz navýsost výstižným názvem. Absolutně nový model umožnil proslulé britské firmě vstoupit do automobilové třídy, v níž dosud neměla žádného zástupce, neboť v její předchozí produkci byly zastoupeny pouze užitkové Land Rovery (nyní Defender) a aristokratické vozy Range Rover. Na úspěchu automobilu má podíl i to, že nová generace (foto nahoře) byla zkonstruována tak, aby co nejvíce připomínala svého předchůdce. Obměna modelu poněkud snížila ceny vozů Discovery v Evropě a tento pokles podstatně změnil situaci na trhu, kde se najednou objevila mnohem bohatší nabídka. Ceny se pohybují od 200 000 do 1 milionu korun, přičemž každý prodejce ochotně sníží cenu, pokud je kupující také milovníkem terénní jízdy. Náhodní kupci se v této kategorii zájemců o automobily skoro nevyskytují.
10/89 premiéra třídveřového Discovery na frankfurtském autosalonu, zážehové motory 3,5 l V8, výkon 114 kW (155 k) s katalyzátorem, nebo 122 kW (166 k) bez katalyzátoru, přeplňovaný vznětový motor 83 kW (113 k)
10/90 pětidveřová verze
09/93 V8, 3,9 litru, 134 kW (182 k) místo 3,5litrového, šestnáctiventilový čtyřválec 2,0 l, 100 kW (136 k)
03/94 začíná se prodávat modernizovaná verze
10/98 na autosalonu v Paříži se konala premiéra nového provedení Discovery
Britský původ prozrazuje náhradní kolo zavěšené na pravé straně dveří zavazadlového prostoru. Vysoká střecha umožňuje celkem pohodlně umístit v zavazadlovém prostoru dva cestující.
Výsledné hodnocení:
vynikající manévrovací schopnost
prostorný interiér i zavazadelník
citelné vynášení vozu v ostrých zatáčkách
drahá oprava karoserie
Land Rover Discovery I, 2,5Tdi, KONI Heavy Track, Cooper Discoverer M+S, jinak standard :-)