Ale jistě..je mi to jasné, já jsem si toho také všiml. Jak říkám..jenom jsem si chtěl šťournoutlow píše:no jo ale pokud se poradne podivas tak ten blb ho ma pod kapotou a tedy kdyz uz se neso vysralo, tak asi nebyl dostatecne rychlej k tomu kapotu otevrit najit odpojovac a odpojit, ZAVER odpojovac musi byt po ruce.walter píše: Ještě si neodpustím jednu šťourací otázku..Na té fotografii vyhořelého navijáku zřetelně vidím zde diskutovaný odpojovač
![]()
Je to tak, nebo se pletu?
uz je ti to jasny????
Tipy na zapojení navíjáku Defík?
Moderátor: Acon
On the offRoad
Defender 110 TD5
Defender 110 TD5
k tomu umisteni "po ruce" .... uplne s tim souhlasim.
Jen prakticla zkusenost, kdyz jsem to mel na aute venku, tak jsem to mel kazdou chvili stejne zapnuty. Vzdycky po nejakym parkovani pred marketem nebo nekde ve meste.... kzdej pitomec co jde kolem si s tim hraje.... znate to, "velkej cervenej cudlik... copak to asi dela????"
Jen prakticla zkusenost, kdyz jsem to mel na aute venku, tak jsem to mel kazdou chvili stejne zapnuty. Vzdycky po nejakym parkovani pred marketem nebo nekde ve meste.... kzdej pitomec co jde kolem si s tim hraje.... znate to, "velkej cervenej cudlik... copak to asi dela????"
AUT VIAM INVENIAM AUT FACIAM // DI 300TDi // Defender 110 td4
Pojistka?
Když už o tomto tématu tak dlouho hovoříme (píšeme).. Nebylo by elegantnějším řešení, kdyby na kabelu k navijáku byla nějaká tavná a dostatečně silná pojistka, která by zabránila hoření kabelu? Ta by mohla být rychlejší než ruka ne? Nevím třeba je to blbost... 
On the offRoad
Defender 110 TD5
Defender 110 TD5
no blbost to neni, existuji veci jako treba tohle http://www.hunter-cz.eu/index.php?cnt=d ... rodukt=163&
Ale stejne si myslim,ze ten odpojovac je nejlepsi varianta. Dumam, ze bych tam dal ten elektricky rizenej a tlacitko si pridelal ke kabelovymu ovladani na navijak...chvilka bastleni, ale bylo by to optimalni.
Ale stejne si myslim,ze ten odpojovac je nejlepsi varianta. Dumam, ze bych tam dal ten elektricky rizenej a tlacitko si pridelal ke kabelovymu ovladani na navijak...chvilka bastleni, ale bylo by to optimalni.
AUT VIAM INVENIAM AUT FACIAM // DI 300TDi // Defender 110 td4
- DjALF
- Příspěvky: 1811
- Registrován: 26 dub 2007 02:34
- auto: Toyota LC 100
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Jojo opojovac tam sice byl,ale pod kapotou.Takze nez se k nemu dostanes a odpojis tak,uz se to pekne peklo. P.S. myslim,ze to byl nejaky navijak Noell,ktery dostal na otestovani.
Jeste jsem nekde na strankach videl nejaky solenoidy - heavy dutty - mate s nima nekdo nejakou zkusenost,jestli je tam videt nejaky rozdil od normalnich?
Jeste jsem nekde na strankach videl nejaky solenoidy - heavy dutty - mate s nima nekdo nejakou zkusenost,jestli je tam videt nejaky rozdil od normalnich?
Discovery I 300TDI "Užovka" - lehka OFF kosmetika "už EX"
Toyota Land Cruiser 100 "želva"
http://www.djalf.cz/ http://sportrescue.cz/
Toyota Land Cruiser 100 "želva"
http://www.djalf.cz/ http://sportrescue.cz/
- OC
- Příspěvky: 1583
- Registrován: 12 říj 2006 04:46
- Bydliště: Nová Ves pod Pleší
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pojistka?
To samozřejmě neuškodí, ale pokud to správně chápu (čímž si tedy nejsem zdaleka jist!), neřeší to přesně týž problém.walter píše:Když už o tomto tématu tak dlouho hovoříme (píšeme).. Nebylo by elegantnějším řešení, kdyby na kabelu k navijáku byla nějaká tavná a dostatečně silná pojistka
Pojistka je rozhodně velmi žádoucí, neboť řeší situaci, kdy dojde ke kraťasu, a do vijáku najednou místo předpokládaných nevímkolik A (jen 100? To by pak šly použít ty bezkontaktní solenoidy Hellroaring, hádám...) teče daleko víc.
Odpojovač naproti tomu řeší situaci, kdy se zbláznil vlastní vypínač vijáku, dovnitř teče pořád stejných 100 A, jenže v situaci, kdy už dávno téci nemělo. (Pak ani tak nehrozí, že by chytly samy kabely; to spíše ten viják.)
OC ~ http://www.ocs.cz/oc/RangeRover.html
Insured at Steyr&Mannlicher
Ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena: http://ocs.cz/Guns/halbrook/registrace.html
Insured at Steyr&Mannlicher
Ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena: http://ocs.cz/Guns/halbrook/registrace.html
- OC
- Příspěvky: 1583
- Registrován: 12 říj 2006 04:46
- Bydliště: Nová Ves pod Pleší
- Kontaktovat uživatele:
Zkušenost nemám, ale "heavy duty" může obecně znamenat dvě věci:DjALF píše:J... nejaky solenoidy - heavy dutty - mate s nima nekdo nejakou zkusenost,jestli je tam videt nejaky rozdil od normalnich?
(a) u civilisovaného výrobce to, že ta věc snese velký proud, a to dlouhodobě (vhodné ověřit);
(b) u necivilisovaného výrobce to, že ta věc je velká a těžká, ale nesnese nic (ještě vhodnější ověřit
Každopádně pouštět stovky A skrz cokoli, co na takovou věc není velmi explicitně děláno, bych fakt neradil.
OC ~ http://www.ocs.cz/oc/RangeRover.html
Insured at Steyr&Mannlicher
Ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena: http://ocs.cz/Guns/halbrook/registrace.html
Insured at Steyr&Mannlicher
Ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena: http://ocs.cz/Guns/halbrook/registrace.html
-
MadTom
- Příspěvky: 15314
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Jenom pár poznámek.
1. pojistka by určitě použít šla, jde spíš o to, na jaký proud má být dimenzovaná? Aby nevypínala i při normálním provozu. Další problém bude ji sehnat - předpolkádám, že to bude hodně přes 100A, což na 12V je docela dost. Dále musí mít velmi dobré přívody (stejně jako všechno ostatní na tento proud), aby se to průchodem proudu neohřívalo. Jednak by to mohlo začít hořet a na druhou stranu jsou tam ztráty a do navijáku jde méně elektriky a tím i klesá výkon. Navíc odpor vodičů od akumulátoru po případný zkrat už může být tak velkej, že by se pojistka nepřerušila.
2. elektronické stykače (SSR - solid state relay) - na 12V je jich docela málo, jsou ochodné umírat při přetížení (klasický mechanický spínač, např. solenoid, krátkodobé (rozběh navijáku) velké přetížení snese) a hlavně se musí dobře chladit, protože úbytky napětí na nich jsou větší než na dobrém mechanickém kontaktu. Což vede ke ztrátám.
3. mechanickej odpojovač je dobrej nápad, hlavně proto, že tavná pojistka na takovýto proub je problém. Nežádoucí zapínání okolojdoucími bych řešil demontáží ovládcí páčky. Namontovat ji až před použitím navijáku. Navíc pak může ručka i kus koukat ven, což by jina za provozu nešlo.
4. odpojovač pod proudem - nouzové odpojení při poruše navijáku - sice mohou kontakty odpojovače pěkně ohořet, ale 12V je málo na to, aby se udržel oblouk, takže to na kontaktech rychle zhasne a furt je lepší po pár zásazích odpojovač vyměnit, než měnit celé auto.
5. vlastní kabeláž - hlavně kladný pól - dostatečně silný kabel (nešetřit), jinak jsou tam úbytky a naviják ztrácí výkon, a hlavně kabely dobře upevnit. Ono při sepnutí proudu přes 100A se mohou i cukat. Na spoje kabelů se mi osvědčilo používat jako krytí smršťovací bužírky s lepidlem uvnitř. Ohřeje se to horkovzdušnou pistolí a na kabelu to drží tak, že se dá i zakopat do země. Další použití je lokální zesílení izolace kabelu v místě jeho upevnění, pak je možné použít kabely s měkčí izolací a ona se tak hned neprodře. Prodávají to v metrových délkách v lepších elektor prodejnách. Já to v práci používám při výrobě a instalaci antén.
PS. hasiči k tomu mají takové malé moudro: Co shoří, neshnije.
1. pojistka by určitě použít šla, jde spíš o to, na jaký proud má být dimenzovaná? Aby nevypínala i při normálním provozu. Další problém bude ji sehnat - předpolkádám, že to bude hodně přes 100A, což na 12V je docela dost. Dále musí mít velmi dobré přívody (stejně jako všechno ostatní na tento proud), aby se to průchodem proudu neohřívalo. Jednak by to mohlo začít hořet a na druhou stranu jsou tam ztráty a do navijáku jde méně elektriky a tím i klesá výkon. Navíc odpor vodičů od akumulátoru po případný zkrat už může být tak velkej, že by se pojistka nepřerušila.
2. elektronické stykače (SSR - solid state relay) - na 12V je jich docela málo, jsou ochodné umírat při přetížení (klasický mechanický spínač, např. solenoid, krátkodobé (rozběh navijáku) velké přetížení snese) a hlavně se musí dobře chladit, protože úbytky napětí na nich jsou větší než na dobrém mechanickém kontaktu. Což vede ke ztrátám.
3. mechanickej odpojovač je dobrej nápad, hlavně proto, že tavná pojistka na takovýto proub je problém. Nežádoucí zapínání okolojdoucími bych řešil demontáží ovládcí páčky. Namontovat ji až před použitím navijáku. Navíc pak může ručka i kus koukat ven, což by jina za provozu nešlo.
4. odpojovač pod proudem - nouzové odpojení při poruše navijáku - sice mohou kontakty odpojovače pěkně ohořet, ale 12V je málo na to, aby se udržel oblouk, takže to na kontaktech rychle zhasne a furt je lepší po pár zásazích odpojovač vyměnit, než měnit celé auto.
5. vlastní kabeláž - hlavně kladný pól - dostatečně silný kabel (nešetřit), jinak jsou tam úbytky a naviják ztrácí výkon, a hlavně kabely dobře upevnit. Ono při sepnutí proudu přes 100A se mohou i cukat. Na spoje kabelů se mi osvědčilo používat jako krytí smršťovací bužírky s lepidlem uvnitř. Ohřeje se to horkovzdušnou pistolí a na kabelu to drží tak, že se dá i zakopat do země. Další použití je lokální zesílení izolace kabelu v místě jeho upevnění, pak je možné použít kabely s měkčí izolací a ona se tak hned neprodře. Prodávají to v metrových délkách v lepších elektor prodejnách. Já to v práci používám při výrobě a instalaci antén.
PS. hasiči k tomu mají takové malé moudro: Co shoří, neshnije.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
-
MadTom
- Příspěvky: 15314
- Registrován: 06 lis 2008 23:15
- tel.: 608 600 360
- auto: D2, Def 130
- Bydliště: Olomouc
Tak těch 400A při 12V je příkon 4,8kW (trochu více než dvě varné konvice - pro porovnání). Jinak je to podobné jako startér - to pro srovnání s tím co je v autu běžné. Akorát startér není určen pro trvalý provoz, takže se většinou ani nestihne pořádně zahřát, stejně jako přívodní kabely k němu.
Docela by mě zajímalo, kolik je propad napětí na "běžné slušné elektroinstalaci" navijáku, při takovémto proudu, dalo by se potom spočítat, jestli má smysl dávat lepší kabely.
Ono ohřát litr vody během pár vteřin do varu znamená, že aby teplota byla dvojásobná a izolace pěkně změklé a začalo to hořet, trvá jenom o trošku déle.
Pokud naviják navíjí, tak velká část příkonu se mění v mechanický výkon, pokud se zastaví a je dále pod proudem (něco se kouslo), tak do tepla jde téměř všechnem příkon a potom to hoří. A z výše uvedeného plyne, že docela dost rychle.
Viděl jsem v laboratorním podmínkách (testovací stolice na zkoušení větších stejnosměrných motorů) pěkně upravený nouzový odpojovač - na ovládací osce byla přidělaná kladka s omotaným lankem a pokud bylo něco špatně, tak se to trhnutím odpojilo. Akorát zpátky se to muselo ručně otočit a namotat. Podobně se řeší nouzové zastavení motoru u měkterých závodních strojů - prostě se vytrhe ovládací lanko.
Docela by mě zajímalo, kolik je propad napětí na "běžné slušné elektroinstalaci" navijáku, při takovémto proudu, dalo by se potom spočítat, jestli má smysl dávat lepší kabely.
Ono ohřát litr vody během pár vteřin do varu znamená, že aby teplota byla dvojásobná a izolace pěkně změklé a začalo to hořet, trvá jenom o trošku déle.
Pokud naviják navíjí, tak velká část příkonu se mění v mechanický výkon, pokud se zastaví a je dále pod proudem (něco se kouslo), tak do tepla jde téměř všechnem příkon a potom to hoří. A z výše uvedeného plyne, že docela dost rychle.
Viděl jsem v laboratorním podmínkách (testovací stolice na zkoušení větších stejnosměrných motorů) pěkně upravený nouzový odpojovač - na ovládací osce byla přidělaná kladka s omotaným lankem a pokud bylo něco špatně, tak se to trhnutím odpojilo. Akorát zpátky se to muselo ručně otočit a namotat. Podobně se řeší nouzové zastavení motoru u měkterých závodních strojů - prostě se vytrhe ovládací lanko.
Drobek - Discovery II TD5 pro ženu, Blufínek - Defender 130 TD5 na ježdění s dětma a mě zbyl už zase jenom Ford Mondeo
- Rosi
- Příspěvky: 777
- Registrován: 18 pro 2008 14:28
- tel.: +420-608-084004
- auto: LR 110SW Def Td5
- Bydliště: Kósek vod Brna a Macochy
[quote="krtek007"]no blbost to neni, existuji veci jako treba tohle http://www.hunter-cz.eu/index.php?cnt=d ... rodukt=163&
S tou pojistkou si nejsem jistej. Dokonce jsem si ji i koupil a jeste vetsí ostuida je ze jsem elektrikar, akorat jsem si pitomec nespocital zatezovy proud... Potece tam urcite i 300 A a tak si nejsem jistej ze 1 ks 150A pojistky to muze vydrzet.
Moje finalni verze zapojeni bude ze starteru na odpojovac (poruce) a k navijaku, s tim ze tam z "legrace" po ceste zapojim tu pojistku, ale myslim, že umře dřív než si užije života
S tou pojistkou si nejsem jistej. Dokonce jsem si ji i koupil a jeste vetsí ostuida je ze jsem elektrikar, akorat jsem si pitomec nespocital zatezovy proud... Potece tam urcite i 300 A a tak si nejsem jistej ze 1 ks 150A pojistky to muze vydrzet.
Moje finalni verze zapojeni bude ze starteru na odpojovac (poruce) a k navijaku, s tim ze tam z "legrace" po ceste zapojim tu pojistku, ale myslim, že umře dřív než si užije života
Def 110 Td5 SW
skype: vk770403; fotky: http://picasaweb.google.cz/Rosi770403/" onclick="window.open(this.href);return false;
skype: vk770403; fotky: http://picasaweb.google.cz/Rosi770403/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rosi
- Příspěvky: 777
- Registrován: 18 pro 2008 14:28
- tel.: +420-608-084004
- auto: LR 110SW Def Td5
- Bydliště: Kósek vod Brna a Macochy
Re: Pojistka?
Pojistka je "jen" na 150A což je podle mne tam max na navijak ke 4-kulceOC píše: Odpojovač naproti tomu řeší situaci, kdy se zbláznil vlastní vypínač vijáku, dovnitř teče pořád stejných 100 A, jenže v situaci, kdy už dávno téci nemělo. (Pak ani tak nehrozí, že by chytly samy kabely; to spíše ten viják.)
Naviíjak 1200 lbs (číňan) ma motor 5,5 kW což odpovida, pokud se ze školy dobře pamatuju proudu až 300 A...
Čili pojistka shoři ve chvili, kdy navijak doopravdu budeš potřebovat, tudíž nekde na nějakym nepříjemným místě ... tudiž budeš asi dost nasranej
Odpojovač řeší v principu tři stejně duležitý věci. Ad a) neni zbytečně pod napětím, když jej nepotřebuješ, což je určitě prima, ad b) pokud se ti kousne ovládání, dá se to ještě nejak zastavit, ad c) když už to hoří, je lepší to nehasit pod proudem páč důvod k hoření jinak stále existuje...
Def 110 Td5 SW
skype: vk770403; fotky: http://picasaweb.google.cz/Rosi770403/" onclick="window.open(this.href);return false;
skype: vk770403; fotky: http://picasaweb.google.cz/Rosi770403/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rosi
- Příspěvky: 777
- Registrován: 18 pro 2008 14:28
- tel.: +420-608-084004
- auto: LR 110SW Def Td5
- Bydliště: Kósek vod Brna a Macochy
Tak naviják instalovanej. Elektricky připojenej na ukostření na rámu a na startér s odpojovačem na lešení nad navijákem. Káble jsme natahovali s Jirkou Landem a myslím, že minimálně u 99 rocniku TD5 ještě na kabelech v Anglii extra nešetřili, čili to vypadá důvěryhodně 
Vyzkoušeno prozatím jen 1x při vytahování myslivce s L200 z příkopy, kde se naviják ani kabely téměř neohřáli i když jsem jej tahalna namotaný špulce...
Jinak číňan sice děláý kravál, ale z hlediska rychlosti navíjení a zvuků se linoucích na mě působí docela dobrým dojmem. Dálkový ovládání má dosah "na dohled", čili víc než je potřeba. Nevím kolik váží L200 a jak moc práce je ji vytáhnout z příkopu ve kterym je obouma pravejma kolama za rantlem, ale nevypadalo to, že by se s tim nejak trápil.
Případné další zkušenosti zmíním...
Vyzkoušeno prozatím jen 1x při vytahování myslivce s L200 z příkopy, kde se naviják ani kabely téměř neohřáli i když jsem jej tahalna namotaný špulce...
Jinak číňan sice děláý kravál, ale z hlediska rychlosti navíjení a zvuků se linoucích na mě působí docela dobrým dojmem. Dálkový ovládání má dosah "na dohled", čili víc než je potřeba. Nevím kolik váží L200 a jak moc práce je ji vytáhnout z příkopu ve kterym je obouma pravejma kolama za rantlem, ale nevypadalo to, že by se s tim nejak trápil.
Případné další zkušenosti zmíním...
Def 110 Td5 SW
skype: vk770403; fotky: http://picasaweb.google.cz/Rosi770403/" onclick="window.open(this.href);return false;
skype: vk770403; fotky: http://picasaweb.google.cz/Rosi770403/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rosi
- Příspěvky: 777
- Registrován: 18 pro 2008 14:28
- tel.: +420-608-084004
- auto: LR 110SW Def Td5
- Bydliště: Kósek vod Brna a Macochy
Fotečku bohužel nemám. Zkusím pak něco nafotit. Zapojil jsem to bez pojistky, ačkoliv tu 150A mám (2 ks kdyby nekdo chtel na 4-kulku, jsou k mání za hubičku). Nedal jsem ji tam protože nevěřím, že by v zátěži neshořela. Jak jsem to tak počítal tak proud kterej teče při zátěži bude u navijáku 5,5 kW klidně přes 400A. Nerad bych pak někde v průseru lovil pod autem pojistku... Odpojovač mám na rámu nad navijákem, kam stejně musím, když jdu pro lano, je přístupnej tak, abych na nej dosáhl i z kapoty, a nemusel do bahna nebo louže 
Def 110 Td5 SW
skype: vk770403; fotky: http://picasaweb.google.cz/Rosi770403/" onclick="window.open(this.href);return false;
skype: vk770403; fotky: http://picasaweb.google.cz/Rosi770403/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rosi
- Příspěvky: 777
- Registrován: 18 pro 2008 14:28
- tel.: +420-608-084004
- auto: LR 110SW Def Td5
- Bydliště: Kósek vod Brna a Macochy
Ma to jeste jednu vyhodu miot ten odpojovac po ruce - nemusim pod sedacku kdyz je potreba nekam pripojit startovaci kabely. Vezmu to na kostru na navijaku a + z odpojovace... Velmi pohodlne, jen cekam kdy nekoho napadne mi to "zprdele" spojit nakratko
To by byllo k popukani 
Def 110 Td5 SW
skype: vk770403; fotky: http://picasaweb.google.cz/Rosi770403/" onclick="window.open(this.href);return false;
skype: vk770403; fotky: http://picasaweb.google.cz/Rosi770403/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tipy na zapojení navíjáku
...
Naposledy upravil(a) pidibi dne 15 pro 2010 21:47, celkem upraveno 1 x.